Citat:
För några nätter sedan hade jag och ett par till en livlig diskussion med pantominimum, som gjorde ett stort nummer av att ett rör i den nedtagna anläggningen skulle ha passerat omedelbart över PEM-slangen. Jag kunde inte se detta på de refererade fotona och jag fick aldrig något svar på vart detta rör hade gått (runt hörnet ?). Efter lite sömn insåg jag att detta resonemang är ett blindspår, eftersom NFC och domstolen på helt andra grunder hävdar att blodfläcken är nygjord. Jag tycker att detta är ett vackert exempel på vad bevisning handlar om: inte att besvara varenda upptänklig fråga, utan om att skapa sammanbundna fixpunkter som låser fast GM vid gärningsbeskrivningen. Mellan dessa punkter räcker det att en enda hypotetisk förklaring kan anvisas. I det här fallet: Inget hindrar att MGM inte blödde där i februari men blödde där i juni. Sedan kan det få vara hundra rör hit och dit. Tvivlare tycker att det här förfarandet av åklagaren är skumt, jag tycker att det är elegant !
Javisst! Det är inte mina åsikter detta, försöker bara vara "djävulens advokat".
På bilden på sid 694 saknas visserligen fortsättningen på röret men det är ju för att bilden "tar slut" där. Svårt att se om röret är kapat. AJ pratade om röret som stack ut i ladan har jag för mig.
Men vittnet har som du säger inte med det att göra, hon är väl utvald som expert på DNA. Ska väl utfrågas om diverse DNA-besudlingar, blod, samt om ev planteringar och förväxlingar är möjliga.
På bilden på sid 694 saknas visserligen fortsättningen på röret men det är ju för att bilden "tar slut" där. Svårt att se om röret är kapat. AJ pratade om röret som stack ut i ladan har jag för mig.
Men vittnet har som du säger inte med det att göra, hon är väl utvald som expert på DNA. Ska väl utfrågas om diverse DNA-besudlingar, blod, samt om ev planteringar och förväxlingar är möjliga.