2015-12-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det kan vara en helt logisk lagd text för den som redigerar den gamla texten, färskt framför sig och man ska med fördel läsa denna senaste infon utan någon vidare hänsyn till den äldre.

Man informerar genom ett avbrott även det som åberopats tidigare :
Hovrätten har bestämt att Niklas Lindström får närvara under förhöret med Pål Johansson.

...så när det pratas "nytt vittne" nu så gäller det alltså att man nyligen fått ett åberopande från IR gällande filosofie licentiat i biokemi, samt att då åklagarens åberopande är att invänta.

Men jag håller med om att det blir rörigt, då textredigeringen borde innehålla även ursprunget.
Ursprunget som om jag inte missminner mig, uppdaterades för ca 2 veckor sedan?

EDIT
Det dök tydligen upp en förhandlingsplan den 23/12 också:
http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/Forhandlingsplan/

EDIT 2
Här har vi alltså det av försvaret åberopade vittnet:

Dag 6, den 22 januari 2016, kl. 09.00 till 16.00
Förhandlingen börjar kl. 09.00. Först hålls vittnesförhör med Anne Kihlgren. Därefter kommer den tilltalades personliga förhållanden att behandlas.

Anne Kihlgren:
http://www.liu.se/samverkan/goda-exempel/dynamic-code?l=sv

Alldeles oavsett jag kan ha feltolkat detta med "nytt vittne", så kan åklagaren i en opublicerad skrivelse ha bestridit försvarets senaste åberopande.

TACK!

IR har lyckats hitta ytterligare en egenföretagare som har intäkter stämplat i pannan. Visst, hon kan vara en duktig analytiker samtidigt, men uppenbarligen var det inte forskningens bana hon valde.

Hon väger som ett fjun så lätt mot NFC i andra vågskålen.

EDIT. Gissar att IR vill så tvivel kring hur LHs kläder hanterats och att NBs DN på så sätt flugit in i LHs byxlinning
Senast redigerad av Remark 2015-12-27 kl. 17:08.
2015-12-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Jag vill inte att någon oskyldigt ska bli döm.
Och tvärtom.
Bara att en dom ska stå på säker grund.
Det har hänt tidigare att dömd varir oskyldig i ett senare läge.
Jag anser inte att dom idag står på säker grund.

Om N B blir dömd i jan. så tror jag det blir en mildare dom.
Kanske friar man N B helt.

Jag har pratat med en tidigare Domare, han säger med bestämdhet att det finns mer att ge vid ny förhandling.
Hur han kan veta det vet jag inte.
Jag blir inte förvånad om annat kommer på bordet i jan. som bidrar med att flera börjar o fundera.
Du kan väl inviga oss i vad din domare tror om utgången i HR.

Mildare dom skulle ju förutsätta en annan brottsrubricering och gärningsbeskrivning. Saken torde gälla vinna eller försvinna. Eftersom DNA-bevisningen är det som kommer att attackeras seriöst, så måste det nya vittnet förmå övertyga rätten om att NFC inte är att lita på. Det tror jag inte ett dugg på.
2015-12-27, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det läskiga är att så många postare i tråden har en vidrigt snedvriden uppfattning om rättsäkerheten. Det är en mänsklig rättighet att få försvara sig. Finns det oklarheter i en utredning ska det självfallet behandlas i en rättegång och det är försvarsadvokatens jobb att se till att det sker. Brottsoffrets lidanden blir inte mindre av att man fäller en oskyldig.

Det läskiga här är att många postare i tråden har en snedvriden uppfattning om rättssäkerheten. Dessa verkar tro att rättssäkerhet är detsamma som att det finns gott om rättshaverister som ifrågasätter allt sprunget ur rättsväsendet, ifrågasätter allt bara för ifrågasättandets skull. Utan att själva ha några faktabaserade, trovärdiga hypoteser som skulle omkullkasta det Tingsrätten redan beslutat om.

Förutom ifrågasättandet av det mesta som åklagaren presenterat så försöker också samma människor att normalisera NB. Hans tvångsmässiga onanerande som efterlämnat alla dessa besudlingar - är det något helt normalt? Har ni sett liknande spår på era arbetsplatser?
Onani är helt normalt - NB:s onanerande med alla spermabesudlingar på arbetsplatsen - det är INTE normalt, hur mycket man än försöker få det till det. Är riktigt sjukt det han gjort, är också riktigt sjukt att försöka normalisera det beteendet.

Långström
Citat:
Förövarna är män som ofta har en social
anpassning med arbete, partner och barn. Det handlar inte om utslagna personer.
Oftast har de inte någon högre utbildning utan arbetar som hantverkare eller
chaufförer. Det mesta tyder på att det är personer som är tillbakadragna. Ofta kan de
lida av en sexuell upptagenhet med ett tvångsmässigt onanerande eller konsumtion
av porr.

Istället för att bara kritisera rättsväsendet och de postare som instämmer i domen, att NB är skyldig, presentera då något konstruktivt, berätta hur Rönnbäck ska gå tillväga och beskriv ett annat händelseförlopp, ett händelseförlopp som inte kommer att fastställa Tingsrättens dom utan där resultatet blir något helt annat. Jag kan nämligen inte begripa hur det ska gå till, vad det är ni menar med era inlägg, ni som fortfarande tvivlar på NB:s skuld trots all tung bevisning som säger motsatsen.
2015-12-27, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Jag vill inte att någon oskyldigt ska bli döm.
Och tvärtom.
Bara att en dom ska stå på säker grund.
Det har hänt tidigare att dömd varir oskyldig i ett senare läge.
Jag anser inte att dom idag står på säker grund.

Om N B blir dömd i jan. så tror jag det blir en mildare dom.
Kanske friar man N B helt.

Jag har pratat med en tidigare Domare, han säger med bestämdhet att det finns mer att ge vid ny förhandling.
Hur han kan veta det vet jag inte.
Jag blir inte förvånad om annat kommer på bordet i jan. som bidrar med att flera börjar o fundera.

Men kom med något eget uppslag då! Du skriver ju enbart om ditt eget tyckande.
Är ungefär som att säga - "jorden är platt, för det tycker jag det känns som."
Senast redigerad av blackmolly123 2015-12-27 kl. 17:12.
2015-12-27, 17:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123

Istället för att bara kritisera rättsväsendet och de postare som instämmer i domen, att NB är skyldig, presentera då något konstruktivt, berätta hur Rönnbäck ska gå tillväga och beskriv ett annat händelseförlopp, ett händelseförlopp som inte kommer att fastställa Tingsrättens dom utan där resultatet blir något helt annat. Jag kan nämligen inte begripa hur det ska gå till, vad det är ni menar med era inlägg, ni som fortfarande tvivlar på NB:s skuld trots all tung bevisning som säger motsatsen.

Instämmer till fullo. Vad som måste till är ett rimligt (läs trovärdigt) alternativt händelseförlopp.

Att fastna på detaljer såsom krattade grusgångar, avsaknad av hundmarkering eller mopedens placering är helt meningslöst. På samma sätt är det helt meningslöst att teoretiskt diskutera DNA-plantering. Utan ett trovärdigt svar på vem-hur-varför är det inte ett rimligt alternativt händelseförlopp.
Senast redigerad av madtop 2015-12-27 kl. 17:15.
2015-12-27, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du får läsa vad jag skrev: en polis får inte föregå prövning i domstol.
Du får också skilja på myndighetspersoner/poliser och andra personer.

Polisen föregår inte prövning i domstol genom att berätta för misstänkt om alla bevis och vittnesuppgifter de har mot honom och vad det kommer att leda till - med - eller utan ett erkännande.

Eller, ska polisen utelämna sådana uppgifter, sitta och småprata om lite vad som helst i syfte att den misstänkte ska känna sig väl behandlad av svenska polisen?
2015-12-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Polisen föregår inte prövning i domstol genom att berätta för misstänkt om alla bevis och vittnesuppgifter de har mot honom och vad det kommer att leda till - med - eller utan ett erkännande.

Eller, ska polisen utelämna sådana uppgifter, sitta och småprata om lite vad som helst i syfte att den misstänkte ska känna sig väl behandlad av svenska polisen?
Bortsett från perioder av överväldigande bevisanhopning, gör FL nästan det. Obekant med svenska förhörsmetoder och matad med (verkliga) förhörssekvenser i amerikanska dokumentärer var min spontana reaktion att de svenske är så mjuka och respektfulla ! Nu finns det ju olika skolor när det gäller effektiviteten i olika metoder - jag tenderar att tycka att det inte var någon effektiv metod att pressa och pressa på en person som tycks känna sig förföljd. Chansen finns att han kände sig ännu mera förföljd och slöt sig ännu mera. Sagt utan expertis och utan att kunna föreslå något bättre alternativ. Att metoden skulle ha varit otillbörlig är en helt annan fråga och på den är jag övertygad om att svaret är Nej.
2015-12-27, 17:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Bortsett från perioder av överväldigande bevisanhopning, gör FL nästan det. Obekant med svenska förhörsmetoder och matad med (verkliga) förhörssekvenser i amerikanska dokumentärer var min spontana reaktion att de svenske är så mjuka och respektfulla ! Nu finns det ju olika skolor när det gäller effektiviteten i olika metoder - jag tenderar att tycka att det inte var någon effektiv metod att pressa och pressa på en person som tycks känna sig förföljd. Chansen finns att han kände sig ännu mera förföljd och slöt sig ännu mera. Sagt utan expertis och utan att kunna föreslå något bättre alternativ. Att metoden skulle ha varit otillbörlig är en helt annan fråga och på den är jag övertygad om att svaret är Nej.
Problemet är väl inte förhörsmetoden om det är en gärningsman som nekar i sten trots bevisning, det finns det ju otaliga exempel på. Då spelar det nog ingen roll vad som frågas eller hur det frågas. Hustrun har redan indikerat att detta skulle komma i förhör, han är tvärvrång som person verkar det som, dvs utöver att han knappast har vinstvinning vid erkännande.
Citat:
Men allt som gäller hans tankar så mycket som jag förstått nå fram tills hans tankar, jag har inte lyckats med det, trots att jag frågade ofta, vad funderar du på, kan du inte prata med mig.
Han berättar inte?
Nej
Citat:
Ja tycker om det är han, då, då berättar han, men om det är han som är skyldig jag vet inte vad kan motivera honom att berätta.
2015-12-27, 17:43
Medlem
En återkommande diskussion vid bevisningen i ärendet är ett sk. Färsk blod. Det är mer korrekt att benämna det som blött eller torkat blod. Det ger en mer visning på att åldern på blodet är en annan sak.
2015-12-27, 17:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Problemet är väl inte förhörsmetoden om det är en gärningsman som nekar i sten trots bevisning, det finns det ju otaliga exempel på. Då spelar det nog ingen roll vad som frågas eller hur det frågas. Hustrun har redan indikerat att detta skulle komma i förhör, han är tvärvrång som person verkar det som, dvs utöver att han knappast har vinstvinning vid erkännande.

Men skulle han inte ha något att vinna på ett erkännande?

Om NB hävdar att det var ett snabbt förlopp och att Lisa var medvetslös från sekund 1 skulle det möjligen kunna innebära en minskning av påföljden? Delar av praxis för livstidsdom skulle falla.
2015-12-27, 17:54
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Rent processtekniskt kräver detta att något vittne sätter NFC:s yttrande i gungning. En jurist kan ju inte göra det. Advokaten har inte försökt sig på det. Uteslutet alltså.

Nu visade det sig att det inte var uteslutet, eller hur?

Kanske du alltför snabbt avfärdade mina funderingar om vad advokaten möjligen kan så tvivel om.

Nu tror jag ju inte att detta kommer att rucka på DNA-bevisningen utan Nerijus fälls även i hovrätt.
2015-12-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du som är ambitiös kanske skulle ha behållning av den här doktorsavhandlingen om
Polisförhör med misstänkta för grova brott:

http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:600936/FULLTEXT01

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in