2015-12-27, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
En mördare ska bli dömd till livstid.
Om det är utom all tvivel.

Har du ändrat dig nu? Eller tror du att jag talar om mördare generellt? Jag menar mannen som har dödat och skändat flickan i det här fallet, den vidriga typen som redan dömts i tingsrätten. Om han inte förtjänar livstidsstraff i hovrätten, vilket straff ska han annars ha och varför? Har du kanske andra så kallade hypoteser om hur allt har gått till eller du kanske tror att han till och med är oskyldig? I så fall är jag verkligen nyfiken på hur du anser att det har gått till och hur du motiverar att din version är mer trovärdig än åklagarens som du ju tydligen inte tycker håller. Kom med en trolig analys nu så vi vet hur ditt scenario ser ut.
2015-12-27, 09:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
En mördare ska bli dömd till livstid.
Om det är utom all tvivel.

I Sverige tillämpar vi "utom rimligt tvivel". Vilket är precis det läge vi har i den här utredningen - det finns inget rimligt tvivel.

Att som du dra fram alternativa gärningsmän, konspirationer och planterade bevis utan att på något vis styrka påståendena ger inte rimligt tvivel - det bedöms som mycket sannolikt och därför orimligt.
2015-12-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
I Sverige tillämpar vi "utom rimligt tvivel". Vilket är precis det läge vi har i den här utredningen - det finns inget rimligt tvivel.

Att som du dra fram alternativa gärningsmän, konspirationer och planterade bevis utan att på något vis styrka påståendena ger inte rimligt tvivel - det bedöms som mycket sannolikt och därför orimligt.

Det går inte att styrka motsatsen.
DNA och blod kan mycket väl vara planterad av annan person.

Och då är det inte utom all rimlig tvivel.
Utom all rimlig tvivel är om någon sett någon utfört.

I detta fallet bygger delar av dom på Indicier.
Och då skal dom bli mildare eller friande.
2015-12-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Men det där påverkar ju inte de bevis som finns alls. Alla DNA-spår, vittnesutsagor och brist på alibi äts inte upp av några av de omständigheter du skriver om. På vilket sätt förändrar det helhetssynen att hunden inte markerar nämnvärt i ladan eller var mopeden har stått parkerad? Vilket straff skulle du förorda att mördaren blir dömd till? Och motivera i så fall också varför du tycker så.

Att det finns DNA träffar behöver inte betyda att någon gjort något olagligt.
Alla lämnar vi ifrån oss DNA dagligen.

Tror ingen oskyldig skulle tycka om att bli anklaga för MORD bara för att man finner DNA.

I fallet L H finns det mer att ge.

En Tingsrätt enligt min mening har inte den kompetens som krävs för att hantera Mord av det här slaget.

Jag tror på en helt annan utgång när fallet L H prövas vidare.
2015-12-27, 10:12
Medlem
Citat:

Tror ingen oskyldig skulle tycka om att bli anklaga för MORD bara för att man finner DNA.

En Tingsrätt enligt min mening har inte den kompetens som krävs för att hantera Mord av det här slaget.

Sedan när det gäller att döma så är det rättens sak att göra det.
Tyvärr finns det alldeles för många på detta forum som leker polis, utredare och domare.
Att Spekulera är en sak, att döma är en annan sak.
2015-12-27, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Denna forskning om lustmördare är intressant. Man konstaterar fakta utan att det finns någon förklaring till varje brottslings olika motiv. Det är olika förklaringar som kan härledas till taskig bardom, men det förklarar inte varför just den taskiga barndomen ledde till att just den brottslingen blev en lustmördare. Det finns inga svar på varför andra människor med värre bardom inte blev kriminella. Det kan vara samma taskiga bardom som delas av syskon, men alla i Neros familj är inte kriminella eller ens elaka.
Är nästan så att man kan tro att vissa har en "gen av ondska" som finns där latent men kräver vissa förutsättningar för att utvecklas, som t.ex en dålig barndom.

Citat:
Det som jag tycker är märkligt är alla förklaringar i tråden som syftar till att normalisera dessa avskyvärda egenskaper som återfinns i mördar-Neros mörka sinne. Det visar sig att det finns folk mitt i bland oss som skriver i tråden och påstår att Neros onanerande och nergrisning på arbetstid skulle vara normalt!
Håller med, det är både märkligt och obehagligt.

Citat:
Allt som rör Nero är läskigt. Hans fjäskande är skrämmande. Det visar hur lätt dessa rovdjur kan dupera sin omgivning och hur svårt det är att uppfatta signaler. I efterhand ser vi olika tecken på att Nero är en farlig person. Om jag tänker efter finns dessa vidriga egenskaper hos många andra män, men med skillnaden att de går inte över gränsen och mördar.
Det får mig att fundera över vad som framstår som normalt, utan att vara det! Och varför det finns "goda medborgare" som har intresse av att få Nero att framstå som normal, när han är ett av jordklotets mest avskyvärda avskum.
Just duperingen av sin omgivning är skrämmande, det är riktigt psykopatbeteende tycker jag. Han slickar uppåt och sparkar neråt. Han gör det som krävs för egen vinnings skull. Verkar också vara ganska typiskt för dessa sexualsadister som mördar, att de är dubbelnaturer, att ingen kunde ana att de var det de var. Varför finns intresse hos "normala och goda medborgare" att försöka på NB att framstå som normal när allt talar för motsatsen, när allt talar för att han är ett av jordklotets mest avskyvärda avskum - som du skrev-, är obegripligt, förstår ej varför?

Citat:
Det jag tycker är mest intressant är hur diskussionen om detta mord, beträffande rättssäkerhet kretsar kring gärningsmannen Nero, och inte kring brottsoffren som är dömda av Nero till evigt lidande med förstörda liv. Det pågår ett gränsöverskridande på många plan i denna sak, med förevändning om att Nero annars inte skulle åtnjuta en rättssäker process. Det är också läskigt!
Ja, det här är jävligt läskigt! Att det finns "normala" medborgare som för fram dessa åsikter, som finns här bland oss.
2015-12-27, 10:20
Bannlyst
Citat:
Sedan när det gäller att döma så är det rättens sak att göra det.
Tyvärr finns det alldeles för många på detta forum som leker polis, utredare och domare.
Att Spekulera är en sak, att döma är en annan sak.

Spekulerar hej vilt är precis det du gör, utan att ha ett enda ynka faktaunderlag som stöder dina hypoteser.
2015-12-27, 10:28
Bannlyst
Citat:

Alla lämnar inte ifrån sig DNA innanför byxlinningen på ett mordoffer. Alla lämnar inte heller ifrån sig DNA vid en mordplats. Finns bara NB:s DNA, finns ingen DNA från okänd person.
NB:s blodbesudlingar på LH:s kläder och t.ex på röret där hon hängdes är färskt blod avsatt direkt från person. Detta är konstaterat av teknikerna. Blir en annan blodbild om man planterar.
Varför vill du så gärna att mördaren Nerijus ska vara oskyldig?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-12-27 kl. 10:42.
2015-12-27, 11:12
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Det jag tycker är mest intressant är hur diskussionen om detta mord, beträffande rättssäkerhet kretsar kring gärningsmannen Nero, och inte kring brottsoffren som är dömda av Nero till evigt lidande med förstörda liv. Det pågår ett gränsöverskridande på många plan i denna sak, med förevändning om att Nero annars inte skulle åtnjuta en rättssäker process. Det är också läskigt!
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Det är detta jag också lyfter fram emellanåt. Vart tar offret vägen i diskussionerna när det handlar om att ettrigt försvara en förövare? Offret finns där, mest plågat av alla men som bortblåst i allt försvarande? Som ett litet bihang. Extremt märkligt i mitt tycke.
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, det här är jävligt läskigt! Att det finns "normala" medborgare som för fram dessa åsikter, som finns här bland oss.
Det läskiga är att så många postare i tråden har en vidrigt snedvriden uppfattning om rättsäkerheten. Det är en mänsklig rättighet att få försvara sig. Finns det oklarheter i en utredning ska det självfallet behandlas i en rättegång och det är försvarsadvokatens jobb att se till att det sker. Brottsoffrets lidanden blir inte mindre av att man fäller en oskyldig.
2015-12-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Är du helt säker på att IR inte har hittat nåt sånt?
Tänk om vändningen i målet kommer när hennes undersökningar visar, att helt andra personer kan ligga bakom mordet. Och det behöver då inte nödvändigtvis handla om sexuella motiv...
Ja ja.

Tänk om... Tänk om hon kanske har hittat spår hela vägen upp till stadsminister Kofot.

Hon redan fått gå en rond med fup inkl slask, och då inte hittat ett jävla jota. Så jag betvivlar starkt att hon kommer med något världsomvälvande... Snarare tar hon in lite nya vittnen i ett desperat försök att hitta något som kan ställa hennes klient inom " rimligt tvivel".
Men hon sitter med en skyldig klient, och en fup som murat in honom i ett hörn där han inte kan förklara sig alls...

Lägg därtill att han finns i utredningen på fler beklämmande sätt än bara dna... Ska man sätta dit någon, så ska man ha en jävla tur för att hitta den där killen, som står och runkar i just DET fönstret ( vilket han erkänner). Som går fram till MP och säger till dom att inte leta JUST DÄR ( vilket han också erkänner).
Som inte har något alibi trotts två andra människors närvaro och en dator som han använt under hela mord-perioden.
Lägg till allt det andra, så har du en alternativ gärningsman som inte bara lyckats sätta dit en oskyldig man på ett helt osannolikt fantastiskt sätt. Men som också haft sån jävla tur med att han valde just den här snubben att sätta dit. Eller tror du våran super-gm har planterat ett chip i hjärnan på NB för att få honom så behjälplig?
2015-12-27, 11:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det läskiga är att så många postare i tråden har en vidrigt snedvriden uppfattning om rättsäkerheten. Det är en mänsklig rättighet att få försvara sig. Finns det oklarheter i en utredning ska det självfallet behandlas i en rättegång och det är försvarsadvokatens jobb att se till att det sker. Brottsoffrets lidanden blir inte mindre av att man fäller en oskyldig.

Det som fortfarande är oklart i detta har ingenting med rättssäkerhet att göra. Små pusselbitar saknas, men dom är så små att dom skuggas över av den befintliga förklaringsskyldigheten/rättigheten som har sin grund i den breda polisutredningen som omfattas av totalt 7000st sidor material som tagits fram med polisiär objektivitet/neutralitet, vilket till slut pekat ut NB. Det som fortfarande står oklart har ingen vidare koppling till det som står klart, beträffande vem det är som blir föremål för frågeställningar.
Utredningen har inte medvetet eller med mål, pekat ut NB, utan det är faktan som gör det.
I den änden är det upp till honom själv enbart, hur han tar hand om den skyldigheten/rättigheten, så det är enbart han själv som står för den eventuella rättsosäkerheten.
Så om han inte väljer att ta till vara på sin skyldighet/rättighet, hur ska då hans försvarare kunna ta hand om det?
Senast redigerad av rotesau 2015-12-27 kl. 11:41.
2015-12-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Är nästan så att man kan tro att vissa har en "gen av ondska" som finns där latent men kräver vissa förutsättningar för att utvecklas, som t.ex en dålig barndom.

Håller med, det är både märkligt och obehagligt.

Just duperingen av sin omgivning är skrämmande, det är riktigt psykopatbeteende tycker jag. Han slickar uppåt och sparkar neråt. Han gör det som krävs för egen vinnings skull. Verkar också vara ganska typiskt för dessa sexualsadister som mördar, att de är dubbelnaturer, att ingen kunde ana att de var det de var. Varför finns intresse hos "normala och goda medborgare" att försöka på NB att framstå som normal när allt talar för motsatsen, när allt talar för att han är ett av jordklotets mest avskyvärda avskum - som du skrev-, är obegripligt, förstår ej varför?

Jag har lekt med tanken att det inte fanns några spår av NB:s DNA i några av de besudlingar som hittats. Varken på jacka, byxor eller snören. Men däremot ett kvarglömt omslagspapper till en kexchoklad med NB:s fingeravtryck på i mellanrummet. I min bok skulle NB ligga riktigt brunt till redan då med tanke på vittnesmål om bilfärder och beteendet vid Martorp samt frågan kring alibi.
Nu tillkommer DNA i nyckelpositioner och därmed menar nog jag att han sitter som fastnitad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in