2015-12-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Sedan har vi en fru och broder som ska kunnat pekat ut samma person och givit en sammanhållen och trovärdigt händelseförlopp.

Nu har vi inte det... och en fru och broder som borde bli dömda för skyddande av brottsling, eller till ett strängare straff som tex medhjälp till mord.

I början av detta fall var vi många som delade din uppfattning, och de var ju också häktade av den anledningen.

De vet kanske mer än vad de redogjort för, men inget pekar på att de deltagit i mordet.

Min tanke är att det är synd om dem. Jag kan inte tänka mig något värre än att ha en bror som Nero eller att som Irina vara gift med ett sådant äckel. Folk bryts ner fortare än vad omgivningen kan ana. De som lever med en person som Nero har också olika överlevnadsstrategier. Vi vet inget hur deras liv har varit eftersom vi själva inte varit i närheten av den vardagsterror de har varit utsatta för under lång tid.

Jag tror Irina hjälpt till med att städa bilen, men vad jag eller andra tror, är inte bevis som håller för ett åtal. Brodern har hängt med och spanat på söket efter Lisa och letat efter mask och katten, men på Neros initiativ, och det är inte heller ett brott. Det som räknas är vad som sagts i förhör och som lett till att Irina och brodern släpptes ur häktet.

Irina fortsätter med sitt ljugande och hattande fram och tillbaka med olika utsagor. Men vad hon än säger, har inget värde så länge brodern inte stödjer hennes "alibi" åt Nero. Det är broderns agerande som avgör bådas roll i saken och värdet på eventuella utspel från Irina. Det vi vet är att brodern inte ger Nero alibi eller trovärdighet åt Irina. Irina är säkert lättad över att hon slipper ha mer med Nero att göra. Ur hennes perspektiv kunde hon inte ha fått en sämre man.

Inte ens Inger Rönnbäck förlitar sig på Irinas tillförlitlighet och kallar in henne i hovrätten. Det blir att spela upp bandet med det tarvliga förhöret från tingsrätten och koka ihop slutsatser på det. Det är inget att komma med. Min åsikt är att det har större bevisvärde i saken att Irina inte dyker upp i hovrätten, i tillägg till att brodern vägrar befatta sig med Nero. Det vi ser är en familj som håller sig undan Nero, och inte vill ha med honom att göra. Det är mycket ovanligt med en mamma som inte hälsar på i häktet och inte stödjer sin son under rättegången, samtidigt som hon håller låda i media.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-12-27 kl. 12:04.
2015-12-27, 12:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Det går inte att styrka motsatsen.
DNA och blod kan mycket väl vara planterad av annan person.

Och då är det inte utom all rimlig tvivel.
Utom all rimlig tvivel är om någon sett någon utfört.

I detta fallet bygger delar av dom på Indicier.
Och då skal dom bli mildare eller friande.

Du verkar inte förstå vad som menas med rimligt tvivel.

Att löst påstå att blod kan vara planterat är inte rimligt tvivel. Det är mycket osannolikt att blodspår och DNA planterats - det är därför orimligt att det gått till på det viset.
2015-12-27, 12:29
Medlem
rotesaus avatar
Osäker på om det redan postats, men Göta HR verkar ha uppdaterat 23/12:

http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/
2015-12-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Att han har använt lampkupan för att samla upp sin sperma i ett annat rum än spermafyndet gjordes är din fantasifyllda hypotes som det saknas belägg för.

Du kan diskutera utifrån ditt perspektiv in absurdum, men fakta är att Nero är ett äckel som onanerar på sin arbetsplats och i sin arbetsgivares lampkupor. Ladan var inte Neros egendom, och han ägde inget av det han kontaminerade med sina äckliga kroppsvätskor.

Min fråga till dig är varför du vill normalisera beteenden som är vidriga?

Sen så undrar jag varför du tillmäter vikt till var och hur Nero onanerade, när det enda detta beteende visar på, är att det ett äckel vi har att göra med?

Skulle du tycka det är normalt om du hade hantverkare hemma som runkade på olika platser och på dina ägodelar? Får dessa hantverkare bajsa på dina golv?
2015-12-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att hans rangordning/fokus följer din beskrivning tvivlar jag inte alls på, men jag tvivlar över vilken allmännivå han ligger på.
Jag tvivlar helt på att han ens övervägt en "smartare" plats för gömmande av kroppen än den han förmådde komma på just då. Samt jag tror att han var nöjd med detta. Kände sig safe. Det gör honom allmänpuckad i min uppfattning.

Att han sedan ej väljer att lämna förklaringar mot anklagelser som riktas mot honom bevisar ännu mer vad jag påstår här. Att han saknar framåt-tänk i större meningen än snittet.
Han har uppenbarligen självbevarelsedrift, men han saknar förmågan att skydda sig själv på ett övertygande vis.

Rätta mig gärna nu, men intelligens i avseendet som rör detta har väl inte så mycket med studier och inlärning att göra?
Jag känner nämligen många puckon med studieskulder
Jag menar mer att jag inte anser honom vara riktigt så swift som andra i tråden gör.
Det är skillnad på att vara intelligent och att vara klok. GM är inte klok, han har tappat bruksanvisningen till apparaten.
2015-12-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag tror att advokaten har mottagit diverse epistlar från alternativa i tråden, dessa tas upp huller om buller som hugskott i pläderingen för att så tvivel.

...
Det enda som, enligt min åsikt, kan väcka rimligt tvivel är dels mjölkningapparaturen som togs bort i februari. Rören från den löper parallellt och ovanför det rör där NB lämnat blodfläck, inte uppepå utan på sidan. Kan blodfläcken härstamma därifrån? Är det 100% säkert att det kan avgöras att den är färsk?

....
Rent processtekniskt kräver detta att något vittne sätter NFC:s yttrande i gungning. En jurist kan ju inte göra det. Advokaten har inte försökt sig på det. Uteslutet alltså.
2015-12-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Är inget tjänstefel, vad yrar du om?
Inga problem alls med det förhöret.
Tror du att ett förhör är ungefär som ett samtal över en kopp kaffe, eller?
Någon som däremot borde anmälas är Rönnbäck, AB borde anmäla henne för förtal.

Du får läsa vad jag skrev: en polis får inte föregå prövning i domstol.
Du får också skilja på myndighetspersoner/poliser och andra personer.
2015-12-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Vad är det för irrelevanta frågor som inte har någon relevans i sammanhanget?!

Du undrar om Lisa "brukade fickringa?" En fickringning sker ju av misstag, inget man "brukar" göra.

"Ingen redogörelse varför samtalet tog 15 sek?" Samtalet tog 15 sek, vad mer ska du veta? Pappan la på, han förstod det var fickringning.

Tejpen är redan noggrant utredd, läs vad som står i FUP.

Varför "fickringde" Lisa i så fall just denna kvällen? 15 sekunder är lång tid för det som vittnet redogör för i fupen. Det indikeras också i fupen att mobilen flyttat sig då.

Finns inget om den andra tejprullen och att den förmodligen användes längst in på Lisa. Det ger nämligen ett annat händelseförlopp.
2015-12-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
...
I fallet L H finns det mer att ge.

En Tingsrätt enligt min mening har inte den kompetens som krävs för att hantera Mord av det här slaget.

Jag tror på en helt annan utgång när fallet L H prövas vidare.
Då får du berätta hur detta i princip ska gå till och därvid hålla dig till den rättsordning vi har, föreliggande planering i hovrätten, anmälda vittnesmål, yrkanden. Kort sagt, allt vad de kompetenta rådmännen har att bedöma och hålla sig till.
2015-12-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Mig veterligen har det inte avhandlats alls, men jag har inte heller läst alla inlägg för jag har ett liv.
NBs skuld är verkligen inget jag tvekar på utan frågan var mer allmän; varför alla hundar har misslyckats med att hitta spår. "Hundar söker och spårar och letar." Efter vad? "Spår" lär finnas överallt. Ladan t.ex. hade ju genomsökts av fadern och hans kollegor innan polisen var på plats.
Om du vet så mycket om hundar och spårning får du gärna förklara.

Spåra är efter en persons rörelser, söka är efter person, leta är efter föremål. Tjänstehundar gör alla tre momentant (liksom skyddsmomentet när det behövs). Inget konstigt alls.
Jo, villfarelsen att hundar skulle lukta på föremål har avhandlats. Det är på Lassiefilmsnivå.
2015-12-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det läskiga är att så många postare i tråden har en vidrigt snedvriden uppfattning om rättsäkerheten. Det är en mänsklig rättighet att få försvara sig. Finns det oklarheter i en utredning ska det självfallet behandlas i en rättegång och det är försvarsadvokatens jobb att se till att det sker. Brottsoffrets lidanden blir inte mindre av att man fäller en oskyldig.
Berätta då för oss hur du tror att advokatens upplägg kommer att/bör vara och beskriv huvuddragen i ett förlopp som leder till något annat än fastställande av TR-domen. Det är nämligen för många svårt att föreställa sig.
2015-12-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dom hade ej samstämmiga uppgifter, ihop med att lillebror närvarade vid MPS-konfrontationen.

Bägge ljög om alibi i förhör, vilket uppdagades redan i anhållan-perioden innan första häktningsförhandling. Alibi-röjandet ägde rum 14/6 och den 15/6 begärdes samtlig häktade då utredning helt klart måste genomföras gentemot dessa lögnare.

Ingen ljög om alibi. Däremot utsattes både AB och IB för inbyggda hot och syftet var att bryta ner dem och vända dem mot NB. Ändå lyckades de inte.

Det var ingen konfrontation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in