Citat:
Sedan har vi en fru och broder som ska kunnat pekat ut samma person och givit en sammanhållen och trovärdigt händelseförlopp.
Nu har vi inte det... och en fru och broder som borde bli dömda för skyddande av brottsling, eller till ett strängare straff som tex medhjälp till mord.
Nu har vi inte det... och en fru och broder som borde bli dömda för skyddande av brottsling, eller till ett strängare straff som tex medhjälp till mord.
I början av detta fall var vi många som delade din uppfattning, och de var ju också häktade av den anledningen.
De vet kanske mer än vad de redogjort för, men inget pekar på att de deltagit i mordet.
Min tanke är att det är synd om dem. Jag kan inte tänka mig något värre än att ha en bror som Nero eller att som Irina vara gift med ett sådant äckel. Folk bryts ner fortare än vad omgivningen kan ana. De som lever med en person som Nero har också olika överlevnadsstrategier. Vi vet inget hur deras liv har varit eftersom vi själva inte varit i närheten av den vardagsterror de har varit utsatta för under lång tid.
Jag tror Irina hjälpt till med att städa bilen, men vad jag eller andra tror, är inte bevis som håller för ett åtal. Brodern har hängt med och spanat på söket efter Lisa och letat efter mask och katten, men på Neros initiativ, och det är inte heller ett brott. Det som räknas är vad som sagts i förhör och som lett till att Irina och brodern släpptes ur häktet.
Irina fortsätter med sitt ljugande och hattande fram och tillbaka med olika utsagor. Men vad hon än säger, har inget värde så länge brodern inte stödjer hennes "alibi" åt Nero. Det är broderns agerande som avgör bådas roll i saken och värdet på eventuella utspel från Irina. Det vi vet är att brodern inte ger Nero alibi eller trovärdighet åt Irina. Irina är säkert lättad över att hon slipper ha mer med Nero att göra. Ur hennes perspektiv kunde hon inte ha fått en sämre man.
Inte ens Inger Rönnbäck förlitar sig på Irinas tillförlitlighet och kallar in henne i hovrätten. Det blir att spela upp bandet med det tarvliga förhöret från tingsrätten och koka ihop slutsatser på det. Det är inget att komma med. Min åsikt är att det har större bevisvärde i saken att Irina inte dyker upp i hovrätten, i tillägg till att brodern vägrar befatta sig med Nero. Det vi ser är en familj som håller sig undan Nero, och inte vill ha med honom att göra. Det är mycket ovanligt med en mamma som inte hälsar på i häktet och inte stödjer sin son under rättegången, samtidigt som hon håller låda i media.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-12-27 kl. 12:04.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-12-27 kl. 12:04.