Citat:
Ursprungligen postat av
NisseD
De mest enkelspåriga blev såklart sura på mitt inlägg, inte direkt förvånande. Tyvärr tror jag de på plats är minst lika enögda, vilket gör konflikten mkt svår att lösa.'
Som sagt, ingen sida av stormakterna stödjer IS.
Saudi, Qatar däremot har nog fingrarna i den syltburken.
Jag förordar klarsynthet. Om saker och ting pekar i en viss riktning, så bör man följa det spåret. Att låtsas som att det spåret inte finns är att lura sig själv.
Turkiet är det land som har mest tydliga kopplingar med IS, de är dokumenterade på många sätt, inte minst av Ryssland, men även av turkiska journalister som nu sitter fängslade för det.
Turkiet tillhör Nato och USA har länge känt till IS' oljesmuggling med Turkiet, de har inga kommentarer till Rysslands dokumentation. Vad säger du om det? Stater har skyldighet att anmäla samarbete och handel med terrorister och det har man inte gjort. Det kan bara betyda en sak: USA står bakom Turkiets relationer med IS.
Det är bekvämt att säga "nej, så är det inte" till alla fakta som ligger på bordet. Men den som vill veta sanningen bör granska faktiska omständigheter och dra sina egna slutsatser. Det är vår skyldighet som tänkande, fria människor att försöka se sanningen bakom lögner och dimridåer, det är vår skyldighet mot ett land och ett folk som oskyldigt drabbats av krig och terror i snart i 5 år.
Vi har lyckan att bo i ett land där vi har yttrandefrihet och åsiktsfrihet och vi har tillgång till all världens media via internet. Vi kommer inte att kunna säga till våra barn och barnbarn att vi inte visste vad som pågick i Syrien, för fakta ligger faktiskt framför oss. Det minsta vi kan göra är att använda våra friheter så att vi inte låter oss luras av mäktiga intressen, utan så att det gagnar mänskligheten.