Citat:
Jag är nyfiken i att veta om du har några källor som stöder det markerade.Syrien har självklart förbindelser med IS, inget som Syrien har förnekat, tvärtom har Assad sagt att en syrisk medborgare är en syrisk medborgare vare sig denne befinner sig i Raqqa eller Damaskus.
Det bor miljoner syriska medborgare på IS ockuperat område, Syrien betalar fortfarande ut pensioner och löner till statsanställda, dem skickar även mat och förnödenheter.
Det är därför IS finns kvar, det går inte att bomba dem eftersom utländska jihadister gömmer sig bland civila syrier.
Anledningen till att huvuddelen av striderna stått mellan SAA/NDF och Rebellerna/JaN är för att dessa är dem största grupperingarna i Syrien och som kontrollerar de viktigaste områdena.
Det bor miljoner syriska medborgare på IS ockuperat område, Syrien betalar fortfarande ut pensioner och löner till statsanställda, dem skickar även mat och förnödenheter.
Det är därför IS finns kvar, det går inte att bomba dem eftersom utländska jihadister gömmer sig bland civila syrier.
Anledningen till att huvuddelen av striderna stått mellan SAA/NDF och Rebellerna/JaN är för att dessa är dem största grupperingarna i Syrien och som kontrollerar de viktigaste områdena.
Citat:
http://www.wsj.com/articles/u-s-says-syria-is-buying-oil-from-islamic-state-1448471418
Ursprungligen postat av ERChristian
Om du könner dig helt säker på att Assad har köpt olja av Deash, presentera gärna trovärdig information som är lite mer än en spekualtions artikel. Jag skulle faktiskt uppsaktta det, för min agenda är inte att kriga i text, utan på ett vettigt sätt dela och inhämta trovärdig information på ett neutralt sätt
USA:s finansdepartement har kartlagt oljehandeln med IS, och man har bland annat konstaterat att Turkiet är en av de som köper oljan. Därutöver hamnar en viss del av oljan även i Irakiska Kurdistan. I samma rapport konstaterar man att IS även säljer olja till Assadregimen, vilket är där den största delen av oljan hamnar.
Du kan ju alltid hävda att rapporten är otrovärdig eftersom den är utfärdad av USA:s regering, men ville man fiffla skulle nog undvika nämna att oljan hamnar hos turkarna eller kurderna i Irak, eller vad säger du?