2015-12-27, 01:36
Avslutad
Hej..
Jag körde min kompis bil när han var med och skulle sakta parkera på hans skräpiga tomt då jag skrapade på några lösa stenar, grushög. Stannade då direkt och backade... Vi kom fram till att det ej var någon fara.

Nu åkte han till Malmö idag och efter att ha kört 50 mil blev han fast pga att motorn började ryka. Tydligen försökte han fylla på kylvätska som riann rakt igenom...
han har inga försäkringar som täcker och hävdar att det är jag som är skyldig o ska betala..

Min fråga är; kan man skada någon av kyldelarna så pass illa genom ovan nämnd händelse att den börjar läcka kylvätska som ett såll? Är det troligt?

Berörd bil e en volvo s80 2007
Citera
2015-12-27, 01:45
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Hej..
Jag körde min kompis bil när han var med och skulle sakta parkera på hans skräpiga tomt då jag skrapade på några lösa stenar, grushög. Stannade då direkt och backade... Vi kom fram till att det ej var någon fara.

Nu åkte han till Malmö idag och efter att ha kört 50 mil blev han fast pga att motorn började ryka. Tydligen försökte han fylla på kylvätska som riann rakt igenom...
han har inga försäkringar som täcker och hävdar att det är jag som är skyldig o ska betala..

Min fråga är; kan man skada någon av kyldelarna så pass illa genom ovan nämnd händelse att den börjar läcka kylvätska som ett såll? Är det troligt?

Mitt tips:
Bilen måste ändå fixas eller hur?

Ta den till en verkstad och låt de göra bedömningen, fråga vad som kan ha orsakat den. Nämn skrapet.

Beroende på hur mycket du värdesätter din vänskap får du stå för notan om det kommer fram att din körning orsakade skadan.
Citera
2015-12-27, 01:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Mitt tips:
Bilen måste ändå fixas eller hur?

Ta den till en verkstad och låt de göra bedömningen, fråga vad som kan ha orsakat den. Nämn skrapet.

Beroende på hur mycket du värdesätter din vänskap får du stå för notan om det kommer fram att din körning orsakade skadan.
Tack för tipset ska be honom göra detta... Hoppas på flyt
Citera
2015-12-27, 01:51
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Hej..

Det enda jag kan tänka mig är att du fått ett rejält stenskott (men iofs inte av vad du berättat) som dragit in i kylaren... men vi snackar rejäl smäll...

Om det varit en sten på marken så måste ju massor av andra grejor (synliga skador) också uppstått... låter skumt...
Citera
2015-12-27, 01:55
Medlem
Prostreet32s avatar
Mer eller mindre omöjligt att det är ditt fel.
Citera
2015-12-27, 01:59
Medlem
kylarsnagar och annat ligger ej så ytligt att de är det första som pajar om man kör över nåt
Citera
2015-12-27, 03:21
Medlem
Manboiiis avatar
Tror du på den där historian själv?

Han hade inte tagit sig ens 10 mil om den gick sönder när du körde den.... Och nu har han kört 50mil?
Nä du har inte kört sönder den, den gick sönder när han körde.

Garanterat har han fått stenskott i kylarn, eller kört på nå skrot på vägen.
Citera
2015-12-27, 09:25
Medlem
Baalzamons avatar
Om kylvätskan rinner rakt igenom när han fyller på borde det gå ganska enkelt att fylla på rent vatten och se var det läcker ut. Det kan ge en god ledtråd till vad som egentligen har hänt.
Citera
2015-12-27, 09:31
Medlem
gurkmajjas avatar
Nej det finns inget i kylsystemet som ligger under motorblocket. Det som ska ha hänt är i princip att en gren åkt upp mellan fronten och motorblocket och skadat radiatorn eller en kylarslang. Låter inte så troligt va?
Citera
2015-12-27, 11:21
Medlem
Det borde varit en stor pöl under bilen om det var så stort hål att allt rann igenom när ägaren av bilen fyllde på kylarvatten.
Det borde ha märkts direkt vid påkörning av grushögen ifall kylaren gick sönder.

Högst osannolikt att man skulle kunna åka 50 mil med ett sådant stort hål. Kanske kan man ta sig 5-10 km innan motorn skär/stänger av eller vad som nu händer.

Din polare har nog haft trasig kylare hela tiden och ser nu sin chans att få den lagad på din bekostnad, TS.
Alternativ så har den skadats på dennes resa genom landet.

Din polare verkar inte vara mycket till polare, eftersom denne glatt hävdar att du ska stå för notan.
Varför körde du bilen överhuvudtaget?
Var det som en tjänst gentemot ägaren eller?

Vad exakt är det som är skadat?
Citera
2015-12-27, 11:36
Medlem
Bor din vän i malmö och är av utländsk härkomst? Isåfall är det verkligen inte ditt fel. Som ovan sa, lämna in den på verkstad och se var den läcker
Citera
2015-12-27, 11:37
Medlem
Vidgår först och främst den uppfattning som förts till torgs av övriga inläggsskribenter här - skadan har inget samband med den körning som ts gjort med bilen.

I sådan händelse där förarens körning uppenbart varit orsaken till en skada innebär det sällan att denne blir skyldig att ersätta uppkommen skada om inte körningen inneburit ett uppsåtligt sätt att skada bilen. Vid en vanlig olycka eller annan händelse som åsamkat skada eller försämring av fordonet är ägaren ansvarig, det är för sådana fall försäkringar finns! Har ägaren ingen försäkring innebär detta att denne tagit en risk som givetvis inte föraren skall belasta annan part.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in