2015-12-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag unnar verkligen honom känslan han förmodligen fick när han först hörde polishelikoptern dåna förbi på låg höjd.

Riskanalysen skulle han gjort redan kl 03.00 på natten till Måndag, när polisen kommer och knackar på, väcker litauerna och frågar om en försvunnen flicka.
Det enda han verkar åstadkommit är att städa bilens bagage, och sno ihop ett lättknäckt alibi inkluderat hans anhöriga, men i övrigt verkar han varit precis blank.

Det var nog ett verk av IB.
2015-12-26, 23:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Den är inte okej ur våra ögon sett. Men NB fungerar ej som vi. Den är normal för honom men korkad för oss. Du kan inte jämföra hans tankegångar med dina egna.

Jodå, frånsett själva brottet vilket avseendet ej gällde i frågan - utan vad som kommer efter själva brottet kan även mer normala människor relatera till, då NB gått med en fungerande mask fram tills han torskat på detta.
Han har lyckats fixa jobb, relationer, skaffat barn (senare ej fungerande), och gått så långt att han får fina vitsord av sin arbetsgivare (iofs förfalskade). Han klarade sig nästan till och med ur en knipa i England.
På det viset fungerar han som ganska många människor, i konsekvens-tänk.

Eller rättare sagt, borde fungera.
Att han inte förmått få ihop ett bättre självskydd innan han åkte fast, vittnar mer om att han är tom i bollen.
2015-12-26, 23:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror IR far efter att både polis och allmänhet ska ha hjälpt utredningen "på traven" lite.
Det verkar som hon söker underlag för detta.
En vän till familjen Holm som placerar ut örhängen pga irritation över att polisen släppt på avspärrningen...
Då jag ursprungligen skrev om örhängena är det inte direkt att "så tvivel" som funderingen handlar om:
Att skriva i frågeform och insinuationer är en sak till skillnad från bestämd form. Alternativt lägga till "jag tror", "jag anser":
Citat:
Fynden av Lisa Holms örhängen är även de förbryllande. De har placerats ut när släppta avspärrningar så tillåtit
Godkännande för pejling tog timmar och inte dagar (ingen försening som hon påstår i TR, inga svagheter i FU som hon skriver i överklagan) och i FUP står inte ett ord om detta med sjukhusvård osv i förhör med IB?
Hur mycket yrande ska lämnas in till HovR? Hon skriver ju som om ska lära dem hur bevisning går till med bestämd uttrycksform och det är inte ens korrekt slutsats för en fällande dom?
Citat:
Det räcker inte med enbart DNA-bevisning för en fällande dom. DNA kan inte jämföras med
fingeravtryck.
2015-12-26, 23:34
Bannlyst
Citat:
Jag tror IR far efter att både polis och allmänhet ska ha hjälpt utredningen "på traven" lite.
Det verkar som hon söker underlag för detta.
En vän till familjen Holm som placerar ut örhängen pga irritation över att polisen släppt på avspärrningen...
Att SH blev insläppt i häktet och fått möjlighet att blicka lite på NB...
Medvetna ihopblandningar av DNA samt därtill extraprover tagna i syfte att plantera på tillhörigheter i polismaktens förvar...
MPS-militärernas uppkryddade vittnesförhör...

Alltså rena panikåtgärder, där inget går ihop med verkligheten, då hon inte har något konkret att peka på då hennes klient styr henne genom sin inställning som ligger till grund.
Vidare måste jag säga att hon verkar inte speciellt påläst i fallet.

Det är så urbota dumt så man kan inte förstå hur en advokat med så pass lång erfarenhet (även som åklagare) ens tänker tanken att framföra och insinuera sådant. Konspirationer, medvetna DNA-ihopblandningar och annat oseriöst påhitt som ingen tar på allvar. Du har rätt, hon verkar inte speciellt påläst.

Men, det är rätt - är hennes klient som styr men man undrar också vad han egentligen tror, om han tror på att Rönnbäck ska kunna hjälpa honom? Intressant vore att höra deras samtal sinsemellan.
2015-12-26, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag inte Mordet ägt rum där man beskriver i Dom. Jag tror att snörstumpar, hårstrå o allt annat är placerat där i efterhand. Liksom örhänge o Vante. Det här kommer att ta en vändning som ingen anat.

Nej, du har fått allt om bakfoten.
2015-12-26, 23:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jodå, frånsett själva brottet vilket avseendet ej gällde i frågan - utan vad som kommer efter själva brottet kan även mer normala människor relatera till, då NB gått med en fungerande mask fram tills han torskat på detta.
Han har lyckats fixa jobb, relationer, skaffat barn (senare ej fungerande), och gått så långt att han får fina vitsord av sin arbetsgivare (iofs förfalskade). Han klarade sig nästan till och med ur en knipa i England.
På det viset fungerar han som ganska många människor, i konsekvens-tänk.

Eller rättare sagt, borde fungera.
Att han inte förmått få ihop ett bättre självskydd innan han åkte fast, vittnar mer om att han är tom i bollen.

Nej jag tror inte det är hela sanningen. Tror mer det handlar om vad som betyder mest.
Men jag tror inte Martorp var tänkt som "slutförvar". Men efter mordet var det viktigare att visa sig i tid hemma än att lägga lång tid på att gömma kroppen.
Sen gick det inte.
Det är i enlighet med hans sätt att prioritera.
2015-12-26, 23:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
.
Den kommentaren hade jag inte sett förut, vilken klassiker haha. "Noll, noll, noll."
Var ungefär som när Brandtler frågade Jan Olsson "vad NB:s fingrar gjort innanför LH:s byxlinning."
"Det är väl vad det är", svarade Olsson.
Jag säger bara, risken att NB skulle vara oskyldig är noll, noll, noll och det är väl bara vad det är och det är livstid.
Hahaha, ja. Rotesau gjorde en rolig variant av meningen också.
Det finns en kommentar när AB ska beskriva vad det är för byxor som NB har och FL frågar om det är Nike.. Adidas.. och AB svarar:
Det är Kina skit.

Citat:
Kommer du ihåg om det var något märke på kläderna, adidas eller nike eller?
Nej, inget, det är ingen, eh, ingen nike ingen adidas, det är så att säga men slår jag ( ohörbart )
så att säga kina skit.
2015-12-26, 23:39
Medlem
Om NB mått dåligt så tror jag inte det har varit för att han har haft dåligt samvete över Lisa's öde.
Jag tror snarare att han var orolig för sin egen del när polis-insattsen drog igång.
Han lär inte alls varit medveten om Missing People's existens och exakt hur snabbt och kraftig reaktionen på Lisa's försvinnande skulle bli.
Han tänkte nog att det skulle komma några poliser och titta sig omkring, klia sig i huvudet och sedan ge sig av utan att hitta något.

NB har aldrig förstått vad han gjort, varken innan eller efter mordet. Lisa har aldrig betytt något för honom. Han är bara rädd om sitt eget skinn.
Hoppas nästan att dom hittar fler grejor på honom någon annanstans... Så att han verkligen exponeras och får sitta resten av livet.
2015-12-26, 23:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Om NB mått dåligt så tror jag inte det har varit för att han har haft dåligt samvete över Lisa's öde.
Jag tror snarare att han var orolig för sin egen del när polis-insattsen drog igång.
Han lär inte alls varit medveten om Missing People's existens och exakt hur snabbt och kraftig reaktionen på Lisa's försvinnande skulle bli.
Han tänkte nog att det skulle komma några poliser och titta sig omkring, klia sig i huvudet och sedan ge sig av utan att hitta något.

NB har aldrig förstått vad han gjort, varken innan eller efter mordet. Lisa har aldrig betytt något för honom. Han är bara rädd om sitt eget skinn.
Hoppas nästan att dom hittar fler grejor på honom någon annanstans... Så att han verkligen exponeras och får sitta resten av livet.

Han vet precis vad han har gjort. Det är därför han nekar till allt.
2015-12-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Nej, du har fått allt om bakfoten.

Jag tror helt enkelt att LH blev bortförd o mördad i närheten där hon hittades.
2015-12-26, 23:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej jag tror inte det är hela sanningen. Tror mer det handlar om vad som betyder mest.
Men jag tror inte Martorp var tänkt som "slutförvar". Men efter mordet var det viktigare att visa sig i tid hemma än att lägga lång tid på att gömma kroppen.
Sen gick det inte.
Det är i enlighet med hans sätt att prioritera.

Att skydda sig själv verkar betyda mest för honom, speciellt när man läser hur han beter sig i förhören, så jag får åter igen icke instämma med dig här.
Han är helt enkelt inte kapabel till äkta konsekvenstänk pga låg-intelligens.

Både brottsplats och fyndplats är hans egna självvalda bekanta domäner, och jag tror inte han förmår skarpare planering än så om inget tvingar honom till en impuls.
Även Adriana-händelsen var något som inträffade på hans egna domän.

Jag tror hans grundplan var att låta kroppen vara på Martorp.
Han verkar inte haft några större betänkligheter med att vare sig vara borta hemifrån, eller ljuga, då han kunnat sno ihop vilken story som helst för hans anhöriga, om han tex lagt mer tid hemifrån och åkt till Vänern med kroppen istället.
I ungefär samma stil som att vara hemma och "leta efter verktyg".
Men att han ganska snabbt, och helt klart fått en tanke om att flytta kroppen väcktes nog när det enorma sökuppbådet uppenbarade sig utanför hans arbetsplats och bostad.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-26 kl. 23:59.
2015-12-26, 23:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Ja, så är det nog. Då jag nyss kollat live igen i annat ändamål så skrev journalisterna om hans beteende fortlöpande. Förvisso personlig bedömning men med förhör i åtanke så stämmer det nog.
I spermaförhöret reagerade han starkt och totalvägrade tala om detta. I TR så stirrar han ner i bordet:
Citat:
När det talas om spår av hans sperma och avföring tittar 35-åringen stint ner i bordet med nerböjt huvud.
När det talades om mordet så ställde NB nyfikna motfrågor eller frågor för klargörande. För övrigt ingen reaktion alls då han visades bilder på Lisa. I TR verkar det inte beröra honom heller:
Citat:
Citat:
Medan åklagaren går igenom bilder från mordplatsen, arbetsboden vid Martorps gård sitter Nerijus Bilevicius lugnt i en grön stol vid advokatens sida.
Citat:
Nerijus Bilevicius dricker lite vatten och flätar ihop fingrarna när åklagaren berättar om den tekniska undersökningen av silvertejpen.
live expressen.
Senast redigerad av develi 2015-12-26 kl. 23:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in