2015-12-26, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Du får läsa på bättre. Gårdsplanen närmast husets baksida var bevakat av rörelselarm som utlöste då pappan flyttade mopeden som stod uppställd vid yttre delen av gården. Han flyttade den till bakdörren, då gick larmet.

Kan inte stämma eftersom moped inte stod vid nåt hus.

Om moped inte stod vid gavel där den parkerats på morgonen betyder det att den tjejen rört sig över gårdsplan med eller utan moped. Finns inga sådan spår markerade av hund.
2015-12-26, 15:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är den samlade helhetsbilden som fäller honom, däri ingår uppfattningen att han är sexualsadist vilket inte är bevisat. Försvaret måste även avfärda alla vaga vittnesmål och göra en annan värdering av de tekniska bevisen om hon ska lyckas bättre i HR än vad hon gjorde i TR.
Du tjatar om sperma och sexualsadism som om det vore det primära för domen och förfasas.

Det finns röda trådar kring NB som kopplas till motiv: BDSM, onanerande i ladan, händelsen med A dagen innan - samt hur offret återfanns.
hur mordet genomförts - dvs mord med sexuellt motiv - och det har starka indikationer på sexualsadism.

Det är den tekniska bevisningen han faller på:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
..ihop med vittnesmål, inget alibi. Förutom detta har han aldrig sett henne och han kan inte förklara DNA. Han har en förklaringsbörda han inte klarar av gentemot tung teknisk bevisning.

Däremot - via flera meter tejp runt huvudet, blottat kön och snara kring halsen (strypt, hängd) som indikerar plågsam död - så fick han en straffsatsen dvs livstid.
Senast redigerad av develi 2015-12-26 kl. 15:59.
2015-12-26, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rebecka och Lowa låste tillsammans. Vad som hände sedan med nycklarna är inte känt, men inte heller ett mysterium. Någon av tjejerna tog med största sannolikhet hem dem och återkom med dem dagen därpå.

En larmdetektor satt på utsidan, och detekterade om någon var nära kaféets baksida som inbrottsskydd.

Men där gick väl inte pappan?
2015-12-26, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är bättre att NB får komma med förklaringen än att jag gör det. Jag vill inte anklagas för att ha matat NB eller hans advokat med förklaringen.

Jag säger det igen, enligt intyget visar fynden och omständigheterna att döden har orsakats av annan person, och omständigheterna är sådana att slutsatsen är lätt att dra. Den behöver inte vara korrekt för det. Advokaten borde fråga rättsläkarna vad som får dem att dra slutsatsen.

Förklara på vilka grunder du anser att rättsläkarnas slutsats ska ifrågasättas eller varför den skulle vara felaktig och hur det i så fall skulle ligga till istället? Om det inte är någon annan som har orsakat offrets död hur har det då gått till?
2015-12-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grant1102
Kan inte stämma eftersom moped inte stod vid nåt hus.

Om moped inte stod vid gavel där den parkerats på morgonen betyder det att den tjejen rört sig över gårdsplan med eller utan moped. Finns inga sådan spår markerade av hund.
Läs FUP så slipper du undra.
2015-12-26, 15:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Att han har använt lampkupan för att samla upp sin sperma i ett annat rum än spermafyndet gjordes är din fantasifyllda hypotes som det saknas belägg för.
Men då kan väl du komma med en bra förklaring då? Jag ställer mig lika frågande i detta inlägg och vill gärna veta logiken.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-12-26, 15:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Förklara på vilka grunder du anser att rättsläkarnas slutsats ska ifrågasättas eller varför den skulle vara felaktig och hur det i så fall skulle ligga till istället? Om det inte är någon annan som har orsakat offrets död hur har det då gått till?

XO har redan redogjort för sin teori och den hör hemma i den alternativa tråden. Här diskuteras mordet på Lisa Holm, inget annat.

Men Rönnbäckskan kan kallt räkna med fler hånskrattande poliser och andra om hon ens skulle antyda självmord i hovrätten.
2015-12-26, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spelar ingen roll i det stora hela, men har någon presenterat en enkel och bra förklaring till hur NB fick offret över vägen?
-Kan du visa mig vägen till .... jag har en karta i bilen.
-Det är klart(jag kan göra det).
NB försökte med den taktiken dagen innan men utan framgång. Kan det vara så enkelt?
Ja, det kan vara så enkelt anser jag. Så jag skrev ett inlägg om detta utifrån händelsen med Adriana. Det förklarar även hur hennes örhängen hittades strax innanför porten om hon inte hade hjälmen på huvudet - att de ramlar av då han drar in henne mot mjölkrummet.
Se spoiler:
2015-12-26, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du tjatar om sperma och sexualsadism som om det vore det primära och förfasas.

Det finns röda trådar kring NB som kopplas till motiv: BDSM, onanerande i ladan, händelsen med A dagen innan - samt hur offret återfanns.
hur mordet genomförts - dvs mord med sexuellt motiv - och det har starka indikationer på sexualsadism.

Det är den tekniska bevisningen han faller på:
..ihop med vittnesmål, inget alibi. Förutom detta har han aldrig sett henne och han kan inte förklara DNA. Han har en förklaringsbörda han inte klarar av gentemot tung teknisk bevisning.

Däremot - via flera meter tejp runt huvudet, blottat kön och snara kring halsen (strypt, hängd) som indikerar plågsam död - så fick han en straffsatsen dvs livstid.

Mordet liknar mest en dold avrättning.

Och detta förstärks av att offret är flyttat för detta arrangemang.

Att tjejen inte återfinns på flera dagar tyder inte på mord.
2015-12-26, 15:55
Medlem
develis avatar
Citat:

Dold avrättning? Tyder inte på mord?

Hon är mördad i ladan - ett mord med sexuellt motiv - och flyttad till Martorp efteråt.
NB är dömd till livstid via TR. Det är vad som gäller och sen ska HovR bedöma överklagan.
2015-12-26, 15:57
Medlem
Citat:

På första sidan finner du all fakta i målet. Läs gärna där, så du får lite mera grepp om vad som hänt Lisa. Läs också TRs dom. NB är dömt till livstid i första instans.
2015-12-26, 16:17
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men då kan väl du komma med en bra förklaring då? Jag ställer mig lika frågande i detta inlägg och vill gärna veta logiken.
Jag har ingen hypotes som behöver förklaras. Utredarna har hittat sperma i en lampkupa som låg i handfatet i det gulmarkerade området (kontorsdelen). Den logiska slutsatsen är att han har runkat där sperman hittades. Att han har använt en lampskärm att spruta i och sedan placerat lampkupan den på toan i kontorsdelen som inte har direktförbindelse med slaktavdelningen är en direkt ologisk hypotes som jag inte tror ett dugg på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in