Kan ingenting om detta läkmedel så jag har några frågor;
Är det bättre att inta dom nasalt eller oralt? Det är en 70 mg tablett
Omvandlas Lisdexamfetaminet till Dexamfetamin i näsan eller måste man svälja dom för att få effekt?
Är 70 mg en lagom dos till en liten tjej utan amfetamintolerans?
Omvandlas Lisdexamfetaminet till Dexamfetamin i näsan eller måste man svälja dom för att få effekt?
Ta dessa oralt. Bästa sättet!
70mg är fin nybörjar dos
Oralt. Enda alternativet I stort sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
70mg kan tydligen funka som rekreationell dos för vissa. Det är dock fruktansvärt individuellt.
När jag fick medicinen utskriven så kunde jag inte hålla mig från att testa (jag är vek) och utan uppbygd tolerans (10 år sedan amfetamin, och då bara en gång) så kände jag knappt av ngn "high" efter 420mg elvanse.
Jaja. Det positiva är väl att jag nu inte riskerar missbruk av min medicin då det inte funkar för mig att bli hög på med rimliga doser.
Senast redigerad av Convinceme 2015-12-26 kl. 13:44.
70mg kan tydligen funka som rekreationell dos för vissa. Det är dock fruktansvärt individuellt.
När jag fick medicinen utskriven så kunde jag inte hålla mig från att testa (jag är vek) och utan uppbygd tolerans (10 år sedan amfetamin, och då bara en gång) så kände jag knappt av ngn "high" efter 420mg elvanse.
Jaja. Det positiva är väl att jag nu inte riskerar missbruk av min medicin då det inte funkar för mig att bli hög på med rimliga doser.
Vad för doser finns det? vad är en normal dos i medicinskt bruk över en dag? vill komma lika långt som på 10mg metamina, kommer ej ihåg dosen jag käkade sist men var inte mycket, men dra åt helvete vilken monstermedicin!!!! aldrig vart så fokuserad som på elvanse, aldrig vart såpass med i "gemet" och klarsynt rent psykiskt under en hel dag utav denna nya favorit, inte undra på när jag aldrig prövat mig på lisdex-amfetaminet utan bara dom vanliga levo samt dextro-gatutjack (räknar inte med metamina pga 99% renhet vilket gatu-fötterna aldrig kommer komma i närheten utav.
mvh
Hoppas ni får en vit arisk jul samt att tomten kom med en fullproppad kyl med vitt amfetamin (jag önskade mig lisdex-amfetamin i julegåva)
Vad för doser finns det? vad är en normal dos i medicinskt bruk över en dag? vill komma lika långt som på 10mg metamina, kommer ej ihåg dosen jag käkade sist men var inte mycket, men dra åt helvete vilken monstermedicin!!!! aldrig vart så fokuserad som på elvanse, aldrig vart såpass med i "gemet" och klarsynt rent psykiskt under en hel dag utav denna nya favorit, inte undra på när jag aldrig prövat mig på lisdex-amfetaminet utan bara dom vanliga levo samt dextro-gatutjack (räknar inte med metamina pga 99% renhet vilket gatu-fötterna aldrig kommer komma i närheten utav.
mvh
Hoppas ni får en vit arisk jul samt att tomten kom med en fullproppad kyl med vitt amfetamin (jag önskade mig lisdex-amfetamin i julegåva)
Heil A.H
God jul ! Jo visst fick man en 5g påse med dunder tjack i Riktigt rent är det. så jag klagar ej direkt
Vad för doser finns det? vad är en normal dos i medicinskt bruk över en dag? vill komma lika långt som på 10mg metamina, kommer ej ihåg dosen jag käkade sist men var inte mycket
Elvanse kommer I 30, 50 och 70mg kapslar.
Normal dos för personer som inte byggt upp resistens är 30mg upp till skall vi säga 180mg. CS medicin är ju som bekant synnerligen individuellt.
Jag skulle spontant gissa att en klar majoritet tar under 100mg om dagen. Jag tar 120mg för tillfället, jag är dock rätt stor och fet. På den dosen känner jag absolut inga ruseffekter men bättre skärpa och koncentrationsförmåga. Liten trötthet kommer runt 7 timmar efter intag men överlag minimal AT, särskillt vs Ritalin.
Vissa läkare vägrar blankt att skriva ut mer än 70mg/dag eftersom det är rekommenderad maxdos I FASS. Det är dock för barn egentligen och det finns studier gjorda på åtminstonne 180mg.
30mg ombildas till c:a 10mg dexamfetamin. (8.9mg enligt förpackningen men de studier jag tittat på indikerar att det är lite lågt räknat)
Det sista du skrev är det jag är ute efter. Jag brukar skriva A på skoluppgifter där läraren kommenterar att hälften av det jag skrivit hade räckt, men sedan är energin slut, den är intensiv men kortvarig. Kan inte "begränsa" mina arbeten. Jag behöver inte öka kvalitéen i mina arbeten utan bara längden orken håller i.
orkar sällan saker i längden, jag lessnar och ett nytt projekt påbörjas.
jag började med ritalin idag, jag ska äta 10mg 1/gång om dagen, sedan ta en till om jag vill, för den håller bara 4 timmar, lite konstig ordination i min mening. Sedan så är det ju en upptrappningsdos! (verkar det som) om han då inte sätter in elvanse eftersom han bad mig gå hem och fundera på effekterna kring amfetaminet? Detta är vad jag misstänker.
har en bakgrund av pillerploppande men aldrig varit fysiskt tillvänjd vid något. Håller mig långt
ifrån benso, det enda jag tycker är för "skönt". Känner mig ->normal<- på medicinska doser benso.
Effekter: concerta, har blivit "låg" på det. 17mg, huvudvärk, trötthet, pigghet (samtidigt). Vakenhetsgraden är påtaglig, jag har jobbat 19 timmar med detta i kroppen. Mår fan nog sämre än innan vill jag nog påstå, sällan kännt något positivt alls med det.
Ritalin: ångest vid doser över 30mg, pigghet, i kombination med benzo har det var behagligt.
Amfetamin: Totalt välmående, allt är positivt och fantastiskt - (när det var renare) haft ångestkänslor också, när det "når" en viss nivå. Tagit detta kanske 5 grr.
jag har fått mer biverkningar på concerta än av ritalin, helt klart.
Rädd för ett jobbigt beroende. Kan säga att jag hanterat Lyrica bra, vilket många inte gör.
Någon mer erfarenhet av några års bruk av ADHD-medicin som redan trappat ned?
Vad är priset man får betala?
Vill att eventuella skador skall gå att reparera.
Med tanke på att du skrev A så antar jag att du fortf går i gymnasiet ,dvs rätt ung.
Kan bara säga med en gång att det du skriver kunde vart jag för 5-6 år sen. Klassiskt "jag knarkar inte"-snack, med inslag av att du aldrig känt "fysiska beroenden". Utan att låta spydig, låt mig berätta en sak. Det är EXAKT det där tänket som kommer få dig att hamna i missbrukar-beteende.
Du måste skippa alla dina förutfattade meningar om vad en "missbrukare" innebär samt skrota termer som "fysiskt beroende" ur ditt ordförråd. Filmer fuckar ens uppfattning och man tror man vet. Seriöst jag vet 100 "missbrukare" som alla på utsidan är världens vanligaste svensson, jobb, flickvänner, etc - det spelar ingen roll. Ett missbruk handlar om ditt PSYKISKA tillstånd och hur du tänker, inte hur bra ditt liv är. Många tänker snarare på "pundare" när dom tänker på missbruk osv.
Om du är som mig så kommer du säkert fnysa bort det här, men om något år kanske du tänke rtillbaks och minns vad jag skrev. Jag hoppas det. För du går en farlig väg med det där tänket vill jag lova dig.
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Men alltså, är du inte lite väl bekymrad? Jag tror inte man förskrivit metyl (som funnits ett tag) i den omfattning man gör om det orsakar skador över tid om du sköter dig och inte missbrukar medicinen? Elvanse är en supermedicin för mig, men med många års amfetaminmissbruk i bagaget känns det som om det trots allt är milsvid skillnad mellan de mängder en tjackis skyfflar i sig och vad du kommer få från apoteket.
Det är ju inte heller en medicin som du av nöden (även om jag inte rekommender att säga det till din läkare, vet inte hur det tas emot) måste ta varje dag som om det vore antidepressiva. Ett av mina syskon har samma diagnos och han (ingen missbrukshistorik öht) "gillar inte piller" och tar (förmodligen under mycket pust och stön) bara sin elvanse i samband med tentaplugget. Vad du får komma ihåg är ju att människor med ADHD så vitt jag vet har en tendens att hälla i sig coca cola, red bull och överlag vara betydligt mer överviktiga än resten av befolkningen.
Utan att kalla dig tjockis eller något så menar jag bara ödmjukt att man kanske får vikta medicinens slitage på kroppen mot den typen av problem (om man har dem alltså) - jag misstänker du oroar dig i onödan.
Var fick du det fetstilta ifrån?
Du vet själv att det är ren BS och något du drog fram från ingenstans. Så snälla, ta avstånd från såna påståenden, lek inte vetenskapsman på områden du inte läst någonting om, för allas trevnad.
Jag får 30 och det räcker nog väl. Känns riktigt bra.
Gick upp till 50mg efter att ha testat 30 i 2 veckor och sen 50 i 2 veckor. Nu totalt 6 veckor (inkl de 2 testveckorna) insre jag att 50mg elvanse funkar fan inte bra för mig.
Jag är helt BRUTALT trött efter medicinen går ur. (nån mer??) Jag får synrubbningar som påminner om när jag tog amfetamin för något år sen och tog för mkt - den effekten får jag av min medicin jag tar tagligen när den går ur - wtf liksom?
Astorr i munnen (standard på alla CS antar jag dock), svettas som en gris (samma där, standard) men även käkspänningar/käkgnisslingar.
TLDR; ska snacka om att testa 30mg elvanse igen. Men jag vet fan inte, jag undrar om min medicin är så jävla bra. När jag måste plugga så är det klart bra att ha, jag skjuter inte på grejjer utan tar tag i dom. Men dom fysiska effekterna på tex mitt sociala liv, att jag blir "awkward" när medicinen går ur, det är fan ett HÖGT pris man betalar imo för att fixa sitt liv som ändå inte blir "fixat" av medicinen, problemet artar sig bara på annat sätt.
Jag är helt BRUTALT trött efter medicinen går ur. (nån mer??)
Ganska vanligt. Hände mig med ritalin, därför jag bytte till Elvanse. Avtändningen är för många mildare med Amfetamin än Metylfenidat men inte alla. Antar att du kört Metylfenidat innan och inte fått önskad effekt?
Man kan i det läget testa lite olika saker, framförallt.
1) Köra på och hoppas att biverkningarna på sikt försvinner.
2) Fördela ut dosen mer över dagen, vilket dock ofta ger sömnproblem istället med Elvanse.
3) Testa annan verksam substans eller frisättning. (Attenin)
Senast redigerad av Convinceme 2015-12-30 kl. 12:17.