Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Med tanke på att man måste vara myndig för att stå i bostadskön: Behöver du hjälp av dina föräldrar med pappersarbetet?
Ja? I alla fall att de säger åt mig att ställa mig i den. Var mer än analogi över hela grejen med fåtalet "insatta" som tillförskaffar sig olika hyresrätter i Stockholms innerstad och sedan försvarar systemet med näbbar och klor.
Skulle aldrig förstått att man skulle ställa sig i en brödkö som 18-åring 6 år innan man behöver bostaden efter att man studerat klart (på min tid va kötiden typ tre månader i Stockholm som student). Inte direkt ngt man lär sig i samhällskunskapen, såklart, det hade ju varit viktig kunskap om samhället. Jag fattade inte att vi hade en sovjetisk hyresmarknad fören jag var 26 och trodde att det bara var att hyra om man inte ville bo i några få lägenheter reserverade för sossfall och ensamstående mammor.
Så dags då liksom för en stackars lantis.
Lyckligtvis har jag kunnat hyra en hyresrätt i 2 hand på söder av en släkting som flyttat till USA sedan åtta år till pajaspris. Stod tom innan. Hyran är väl till en tredjedel till fjärdedel av marknadsvärdet. Skulle nog lätt gå för 19k/mån.
Motsvarande detta:
http://www.blocket.se/stockholm/Trivsam_tvaa_vid_Nytorget__Sodermalm_64457870.htm? ca=11&w=1&direct=1
Trivia: Kötiden till hyreshuset där jag bor har ökat med ca ett år per år
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
ROT är ett jävla skit. Det är en gåta för mig varför människor som i andra sammanhang förespråkar en enkel, tydlig och inte tillkrånglad ekonomi, kan förespråka ett system där det finns dels utrymme för mygel i miljardsklassen, dels slutkonsumenterna av tjänsterna - generellt - inte kanförutspå ROT-avdragets storlek i sitt projekt.
Det handlar bara om damage controll och att verka för fortsatt opinion för höga skatter. Om en arbetare anlitar en annan arbetare för att bygga hus till samma lön som arbetaren själv har så måste byggherren jobba runt 4h för att få in pengar att betala varje timme som byggaren arbetar, plus eventuell overhead byggfirman tar på byggaren. Till och med barn och sossar förstår att det är orimligt. Därmed, inför ROT!
ROT och RUT är inte till för de rika, som ju har råd ändå, utan för vanliga svenska arbetstagare, tvärt om mot vänsterns villfarelser, vilket ju är konstigt, då det är både de som instiftat det och de som opinionsmässigt vinner på det.