2015-12-25, 11:16
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När du efter några minuter inte kommit med något annat än flum utan bara använder musiken för att påverka känslomässigt och i övrigt låter så tråkig, då stänger åtminstone jag av. Att du du säger att du inte försöker snedvrida efter en sådan start är inte trovärdigt. Bättre lycka nästa gång kanske.

Haha precis som i serien Cosmos!
2015-12-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/tio-tecken-pa-en-bostadsbubbla_1797031.e24

Köparen som bestämmer värdet?
2015-12-25, 13:00
Medlem
sådärja, då är vi på sidan 2.000 i en tråd som startades för sex år sedan. Var är den där bostadsbubblan egentligen??? Ska den inte komma nångång snart??? åtminstone inom sex år??
2015-12-25, 13:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Köparen som bestämmer värdet?

Om det var så skulle priset alltid vara 0.

Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Haha precis som i serien Cosmos!

Den känner jag inte till men det låter inte som jag har missat något av värde.
2015-12-25, 13:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Absolut, men det skulle vara bra mycket billigare än idag, dvs rea.

och fyndköp skulle kunna göras, dock skulle merparten av köparna avstå för att den allmänna inställningen skulle vara bear och folk skulle vara rädda för investeringen.

Nej går priserna ner skulle det inte uppfattas som rea. Jämför gärna med blysänken till aktier som exempelvis nordic mines. Jag tror få ser på ett köp där som någon slags rea i dagsläget.
2015-12-25, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
sådärja, då är vi på sidan 2.000 i en tråd som startades för sex år sedan. Var är den där bostadsbubblan egentligen??? Ska den inte komma nångång snart??? åtminstone inom sex år??

Mycket bra fråga.
2015-12-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej går priserna ner skulle det inte uppfattas som rea. Jämför gärna med blysänken till aktier som exempelvis nordic mines. Jag tror få ser på ett köp där som någon slags rea i dagsläget.

Märklig liknelse, passar på att citera dig själv.

"Man kan inte bo i en aktie"
2015-12-25, 14:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg

Och då ska man ändå komma ihåg att det har varnats mycket längre än den här trådens livslängd. Redan mina föräldrar blev varnade när de byggde hus i sin ungdom. Och det är så att det på kort sikt alltid är riskfyllt.

Till skillnad från bubbelbabblarna kommer jag därför aldrig med tvärsäkra uttalanden om hur det ska gå på kort sikt. På lång sikt däremot minskar risken kraftigt då slag på kort sikt jämnar ut sig, och bor gör man på lång sikt.
2015-12-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det mest komiska är att det talades om bubblor redan då jag köpte min första bostad

Det är tur att man begriper bättre än så och inte lyssnar.
Du säger att du köpte din första bostad i slutet av 90-talet. Hade du varit några år äldre hade du köpt din första bostad precis innan kraschen. Eller hade du förstått att det var en krasch på gång?
2015-12-25, 14:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Och då ska man ändå komma ihåg att det har varnats mycket längre än den här trådens livslängd. Redan mina föräldrar blev varnade när de byggde hus i sin ungdom. Och det är så att det på kort sikt alltid är riskfyllt.

Till skillnad från bubbelbabblarna kommer jag därför aldrig med tvärsäkra uttalanden om hur det ska gå på kort sikt. På lång sikt däremot minskar risken kraftigt då slag på kort sikt jämnar ut sig, och bor för man på lång sikt.
Du skulle bli mindre förvirrad av det här om du blev lite bättre på att lyssna på vad folk egentligen säger till dig.

Det är nämligen så att du tidigare har hört att det är riskabelt att låna mycket pengar och köpa hus, eller överhuvudtaget köpa bostad för en summa man inte tolererar att förlora. Detta stämmer alltid och i samtliga ekonomiska klimat och marknader. Har du förnuftiga föräldrar och dylikt har du även hört att bostadskalkylen för köp är allt annat än självklar, trots att den ofta framstår så för ett otränat öga. Även detta gäller i samtliga ekonomiska klimat.

Efter 2010 har sveriges bostadsmarknad uppvisat en extremt oroväckande utveckling - i liknande scenarion har inte bara marknaden kraschat, det har sänkt hela länders ekonomier. Modern tids starkaste indikator för närtida ekonomisk misär på nationell nivå. Om du då har hittat någon som pratade om detta 2008/2009 så fine - systemet vilar på den styrningen så det var inte nödvändigtvis dumheter.

Två vitt skilda saker har alltså förklarats för dig. Att du blandar ihop dem på det här viset kan bara skyllas på nonchalans.
Senast redigerad av Trillske 2015-12-25 kl. 14:32.
2015-12-25, 14:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du skulle bli mindre förvirrad av det här om du accepterade lägre kunskap och blev lite bättre på att lyssna på vad folk egentligen säger till dig.

Det är nämligen så att du tidigare har hört att det är riskabelt att låna mycket pengar och köpa hus, eller överhuvudtaget köpa bostad för en summa man inte tolererar att förlora. Detta stämmer alltid och i samtliga ekonomiska klimat och marknader. Har du förnuftiga föräldrar och dylikt har du även hört att bostadskalkylen för köp är allt annat än självklar, trots att den ofta framstår så för ett otränat öga. Även detta gäller i samtliga ekonomiska klimat.

Efter 2010 har sveriges bostadsmarknad uppvisat en extremt oroväckande utveckling - i liknande scenarion har inte bara marknaden kraschat, det har sänkt hela länders ekonomier. Modern tids starkaste indikator för närtida ekonomisk misär. Om du då har hittat någon som pratade om detta 2008/2009 så fine - systemet vilar på den styrningen så det var inte nödvändigtvis dumheter.

Två vitt skilda saker har alltså förklarats för dig. Att du blandar ihop dem på det här viset kan bara skyllas på nonchalans.

Är du i farten igen nu trilske, jag har inte blandat ihop det du påstår, det är som vanligt du som är förvirrad.
2015-12-25, 14:33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Är du i farten igen nu trilske, jag har inte blandat ihop det du påstår, det är som vanligt du som är förvirrad.
Okej, men om du inte blandat ihop det handlar inte ditt inlägg om någonting. Alls. Då får du nog acceptera att bli missuppfattad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in