Citat:
Det är lite tråkigt att du inte förstod vad du svarade på, trots att jag försökte vara så tydlig jag bara kunde. Googla gärna "status quo bias" om du är intresserad av att förstå varför den svenska bostadsmarknaden ser så annorlunda ut jämfört med resten av världen.Nej men det är fritt att bygga nya ägarlägenheter bäst man vill. Problemet är att de inte är så värst efterfrågade ännu.
Det tror jag knappast är problemet. Snarare är det att priset på en ägarlägenhet blir mycket högre och många skulle inte få lån själva utan hjälp av medlemslån i en BRF:
JO men det är inte så det fungerar. Det finns ägarlägenheter att köpa på marknaden och det skulle byggas fler om det var just sådana som efterfrågades.
mmm men du tycker inte folk ska få välja själva? Om de vill bo i BR varför ska de inte få göra det?
Det är väl av gammal vana helt enkelt.
Det tror jag knappast är problemet. Snarare är det att priset på en ägarlägenhet blir mycket högre och många skulle inte få lån själva utan hjälp av medlemslån i en BRF:
JO men det är inte så det fungerar. Det finns ägarlägenheter att köpa på marknaden och det skulle byggas fler om det var just sådana som efterfrågades.
mmm men du tycker inte folk ska få välja själva? Om de vill bo i BR varför ska de inte få göra det?
Det är väl av gammal vana helt enkelt.
Citat:
Tror du att svenskar i utlandet som köper bostad är mer benägna än lokalbefolkningen att välja BR över ägarlägenhet? Om nej, kan du förklara varför svenskar i Sverige är det?
Det är ganska bekvämt att bo i BR också. Förstår inte riktigt problemet?
Hint: jag har redan givit dig svaret.
Problemet är en dysfunktionell hyresmarknad. Jag är inte emot BR, men om man inte ser att anledningen till att de flesta bor i BR beror på nästan ett århundrade av förbud mot någonting annat, ett fortsatt förbud mot omvandling, och status quo bias; eller att det har en negativ inverkan på hyresmarknaden - då har man inte särskilt mycket trovärdighet.
Om man nu menar att det beror på att folk väljer det de gillar bäst och man vill återfå sin trovärdighet så gäller det att man förklarar varför Sverige är unikt när det gäller mängden BR och varför svenskar i utlandet inte väljer bort ägarlägenheter till förmån för BR i samma utsträckning som i Sverige.