Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Din analys är kan vara riktig men i fallet
Rolf Dahlgren är jag långt ifrån säker. Ett jäkla omständigt sätt att trycka till
Hans Holmer, den som i själva verket råkar illa ut är "Dallas" själv. Dessutom konstigt att hämnas på HH först 1989. Borde suttit ännu bättre sommaren 1986, när HH var årets svensk
Besvärande ang Dallas historia är att inte någon av de personer eller händelser han refererar till i berättelsen till
Jerry Martinger kan bekräftas.
Såvitt jag kan förstå är det 1987 som Anér börjar gräva i Holmérs förehavanden under mordnatten, men det är först sommaren 1988 som det börjar nämnas i media att det finns oklarheter om vad Holmér hade för sig. Dahlgren i sin tur kontaktar Martinger i januari 1989.
Min gissning är att Dahlgren först får höra att Holmérs mordnattsförehavanden är ifrågasatta och av den anledningen väljer att berätta sin historia. Anérs grävande ger den så att säga en viss trovärdighet den inte hade haft tidigare.
Men det kan naturligtvis också vara så att allt är en skicklig maskirovka och Dahlgrens historia sken och villa. Mot det talar att Dahlgren vänder sig till Jerry Martinger av alla individer, och inte till Anér själv - vilket ju tycks vara den vanliga gången för informatörer som vill lura i Anér halsbrytande historier.
God jul!