Citat:
Ursprungligen postat av
timheidecker
Okej, baserat på den ledtråden så får jag chansa på Lajban av Olle Snismarck på 53. Det finns en svartvit katt med i den också.
Citat:
Ursprungligen postat av
simulant
71 - Radio Patrol av Charles Schmidt och Eddie Sullivan.
Citat:
Ursprungligen postat av
simulant
En vild chansning på 55 är något av Nikoline Werdelin. Homo Metropolis?
Tur att jag har något att roa mig med så här på julafton.
Stilig avslutning på årets helgquiz! Ger full poäng för alla tre (även om just denna serie av Nikoline Werdelin råkar vara hämtad ur albumet
Café). Om jag har räknat rätt vad avser delpoäng för halvträffar under tävlingens lopp blir slutställningen därmed följande:
Guld:
inmundiga (68,5 p)
Rökelse:
timheidecker (47 p)
Myrra:
Tagelberg (36 p)
Frid på jorden och en god vilja:
simulant (33,5 p),
Lars H (27 p),
UltimateShipII (15,5 p),
Dolmante (15 p),
Popesize (4 p),
schizophrenia (2 p),
No-n-sence (2 p)
Endast tre och en halv nöt blev kvar i en ovanligt stor nötskål:
#22 - att detta är ur
National Lampoon avslöjades av UltimateShipII, men det som parodieras är
Ripley's Believe It or Not!, en "serie" om fantastiska fakta som med tiden expanderat till en hel industri med radio- och tv-program och museer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ripley%27s_Believe_It_or_Not!
National Lampoons parodier hette
Herb Philbrick's Believe It or Else!
#40 - Carl Gruberts familjeserie
The Berrys, på svenska
Tjolanders. Ledtråden om
Helgdagskväll i timmerkojan skulle här föra tankarna till melodikompositören Sven Scholander.
#62 - ur en seriesaga med den lite kuriösa titeln
Långa Farbrorns sista Lilla Anna, skriven av Johan Linder, illustrerad av Visar I Ulaj och utgiven på Frihetsfrontens Förlag 1993. Här lånas namnen på makarna Sandbergs barnboksfigurer till en nyliberal allegori över staten och individen som löper ut i Lilla Annas flykt från Långa Farbrorns land och slutligen i farbrorns/statens lyckliga död.
#69 - ur en tidig julepisod av Thomas Svenssons/Stålbergs
Schlagergnaager (
Gnaager) som flera år publicerades som husserie i tidningen Schlager/Slitz och varit med i quizzet några gånger tidigare. Lite förvånad över att denna blev kvar.
Grattis till
inmundiga som lyckades försvara guldet från förra året och TACK till alla medverkande och god fortsättning!