Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-12-23, 21:05
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmundiga
När det gäller ettan så hittar jag en serieskapare som heter Al Vermeer, som gjorde serien "Priscilla's pop". Det verkar kunna stämma. Om det behövs ett svenskt namn så gissar jag på att den hette "Pippi och hennes pappa". Undrar om den inte kan ha publicerats i serietidningen Blondie på 50-talet?

Ja! Al Vermeers Priscilla's Pop, fast den svenska titeln var Pippilotta när den gavs ut i små julhäften 1952-62. Vet inte om den också gick i Blondie men det är nog inte osannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av inmundiga
55 - Nånting av Christopher Nielsen?
71 - King vid gränspolisen?

Inte Nielsen, ett annat grannland. Tecknarens förnamn kan även föra tankarna till jultomten. Inte heller King vid gränspolisen, däremot distribuerades den av King (Features) - om det nu är någon ledtråd att tala om.
Citera
2015-12-23, 21:11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
1 verkar vara Blondie
38 hette han inte Spirit
40 familjen Flax, eller föregångaren Familjen Virr

Inte Blondie alltså, och inte familjen Flax utan en annan, mer anonym amerikansk familjeserie. The Spirit är redan identifierad som figur men det handlar om vem/vilka som tecknat den i Eisners frånvaro.

Yulenuts 2015
Citera
2015-12-23, 23:15
Medlem
38 är väl då Spirit (som sagt) av Jack Cole och Lou Fine.
Citera
2015-12-23, 23:45
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Inte heller King vid gränspolisen, däremot distribuerades den av King (Features) - om det nu är någon ledtråd att tala om.

Den är lite för taffligt tecknat men pojken påminner om Tim Tylers Luck aka Spud&Tim.
Citera
2015-12-24, 00:04
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av simulant
38 är väl då Spirit (som sagt) av Jack Cole och Lou Fine.

Yay! Var orolig att jag varit för sträng på denna men det löste sig ju till slut. Cole och Fine tecknade The Spirit under Eisners krigstjänstgöring.

Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Den är lite för taffligt tecknat men pojken påminner om Tim Tylers Luck aka Spud&Tim.

Ja, det har nog mest att göra med att de är samtida - Tim Tyler's Luck producerades som matinéfilmserie omedelbart efter att den nu sökta serien filmatiserats för vita duken, men den vi söker tillkom alltså mer i Dick Tracys efterföljd.
Citera
2015-12-24, 13:28
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Inte Vimse, men en annan serie som var med förra året och även tidigare.

Okej, baserat på den ledtråden så får jag chansa på Lajban av Olle Snismarck på 53. Det finns en svartvit katt med i den också.
Citera
2015-12-24, 15:44
Medlem
71 - Radio Patrol av Charles Schmidt och Eddie Sullivan.
Citera
2015-12-24, 17:22
Medlem
En vild chansning på 55 är något av Nikoline Werdelin. Homo Metropolis?

Tur att jag har något att roa mig med så här på julafton.
Citera
2015-12-25, 14:28
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Okej, baserat på den ledtråden så får jag chansa på Lajban av Olle Snismarck på 53. Det finns en svartvit katt med i den också.

Citat:
71 - Radio Patrol av Charles Schmidt och Eddie Sullivan.

Citat:
En vild chansning på 55 är något av Nikoline Werdelin. Homo Metropolis?

Tur att jag har något att roa mig med så här på julafton.

Stilig avslutning på årets helgquiz! Ger full poäng för alla tre (även om just denna serie av Nikoline Werdelin råkar vara hämtad ur albumet Café). Om jag har räknat rätt vad avser delpoäng för halvträffar under tävlingens lopp blir slutställningen därmed följande:

Guld: inmundiga (68,5 p)
Rökelse: timheidecker (47 p)
Myrra: Tagelberg (36 p)
Frid på jorden och en god vilja: simulant (33,5 p), Lars H (27 p), UltimateShipII (15,5 p), Dolmante (15 p), Popesize (4 p), schizophrenia (2 p), No-n-sence (2 p)

Endast tre och en halv nöt blev kvar i en ovanligt stor nötskål:

#22 - att detta är ur National Lampoon avslöjades av UltimateShipII, men det som parodieras är Ripley's Believe It or Not!, en "serie" om fantastiska fakta som med tiden expanderat till en hel industri med radio- och tv-program och museer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ripley%27s_Believe_It_or_Not!
National Lampoons parodier hette Herb Philbrick's Believe It or Else!

#40 - Carl Gruberts familjeserie The Berrys, på svenska Tjolanders. Ledtråden om Helgdagskväll i timmerkojan skulle här föra tankarna till melodikompositören Sven Scholander.

#62 - ur en seriesaga med den lite kuriösa titeln Långa Farbrorns sista Lilla Anna, skriven av Johan Linder, illustrerad av Visar I Ulaj och utgiven på Frihetsfrontens Förlag 1993. Här lånas namnen på makarna Sandbergs barnboksfigurer till en nyliberal allegori över staten och individen som löper ut i Lilla Annas flykt från Långa Farbrorns land och slutligen i farbrorns/statens lyckliga död.

#69 - ur en tidig julepisod av Thomas Svenssons/Stålbergs Schlagergnaager (Gnaager) som flera år publicerades som husserie i tidningen Schlager/Slitz och varit med i quizzet några gånger tidigare. Lite förvånad över att denna blev kvar.

Grattis till inmundiga som lyckades försvara guldet från förra året och TACK till alla medverkande och god fortsättning!
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2015-12-25 kl. 14:32.
Citera
2015-12-28, 17:07
Medlem
timheideckers avatar
Citat:

Stilig avslutning på årets helgquiz! Ger full poäng för alla tre (även om just denna serie av Nikoline Werdelin råkar vara hämtad ur albumet Café). Om jag har räknat rätt vad avser delpoäng för halvträffar under tävlingens lopp blir slutställningen därmed följande:

Guld: inmundiga (68,5 p)
Rökelse: timheidecker (47 p)
Myrra: Tagelberg (36 p)
Frid på jorden och en god vilja: simulant (33,5 p), Lars H (27 p), UltimateShipII (15,5 p), Dolmante (15 p), Popesize (4 p), schizophrenia (2 p), No-n-sence (2 p)

Endast tre och en halv nöt blev kvar i en ovanligt stor nötskål:

#22 - att detta är ur National Lampoon avslöjades av UltimateShipII, men det som parodieras är Ripley's Believe It or Not!, en "serie" om fantastiska fakta som med tiden expanderat till en hel industri med radio- och tv-program och museer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ripley%27s_Believe_It_or_Not!
National Lampoons parodier hette Herb Philbrick's Believe It or Else!

#40 - Carl Gruberts familjeserie The Berrys, på svenska Tjolanders. Ledtråden om Helgdagskväll i timmerkojan skulle här föra tankarna till melodikompositören Sven Scholander.

#62 - ur en seriesaga med den lite kuriösa titeln Långa Farbrorns sista Lilla Anna, skriven av Johan Linder, illustrerad av Visar I Ulaj och utgiven på Frihetsfrontens Förlag 1993. Här lånas namnen på makarna Sandbergs barnboksfigurer till en nyliberal allegori över staten och individen som löper ut i Lilla Annas flykt från Långa Farbrorns land och slutligen i farbrorns/statens lyckliga död.

#69 - ur en tidig julepisod av Thomas Svenssons/Stålbergs Schlagergnaager (Gnaager) som flera år publicerades som husserie i tidningen Schlager/Slitz och varit med i quizzet några gånger tidigare. Lite förvånad över att denna blev kvar.

Grattis till inmundiga som lyckades försvara guldet från förra året och TACK till alla medverkande och god fortsättning!

Yay! Jag klättrade upp en placering sen förra året. Tack själv för ett nice quiz!
Citera
2015-12-28, 19:41
Medlem
No-n-sences avatar
Hur kan jag få 2p när jag satte en 10-p? Nr 72 Bill Mauldin?
Citera
2015-12-28, 20:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Hur kan jag få 2p när jag satte en 10-p? Nr 72 Bill Mauldin?

Poängen fördelades inte utifrån rutornas numrering utan från de korrekta lösningarnas ordningsföljd. Ditt korrekta svar på ruta #72 var den trettioåttonde nöten som knäcktes, och rätt svar nr 26-40 belönades alltså med två poäng, rätt svar nr 41-50 med tre poäng osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in