Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-12-23, 14:14
Medlem
Kan 48 vara Little Nemo? Tänkte på att anknytningen till 14 och 77 kunde vara "Little".
Citera
2015-12-23, 14:43
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Kan 48 vara Little Nemo? Tänkte på att anknytningen till 14 och 77 kunde vara "Little".

Nej, Little Nemo är #80, identifierad av Tagelberg. Men du är på rätt spår, det är inte bara ledet Little som är inspirerat eller stulet från Little Orphan Annie i #48.

Yulenuts 2015

Edit: Upprepar aktuella ledtrådar till följd av sidbyte.

1 – Flicka med pärlörhänge och kappsäck full med pengar kan föra tankarna till denna series skapare och svenska namn.

17 – Floyd Gottfredson är alltså en av pennorna bakom detta dagspress-juläventyr från 1965 med en av Disneys klassiska filmhjältar. Och det är ingen ko.

22 – Bild ur en National Lampoon-parodi på en klassisk "feature" på amerikanska seriesidor, otroligt eller ej.

35 – Ur en självbiografisk hyllningsserie till Snobben av en politisk goofball alt-weekly cartoonist vars signatur kanske kan föra tankarna till ett musikaliskt slagnummer av hjältinnan i serie #14. (Sistnämnda serie är även en tydlig förebild för en annan av årets ännu oknäckta nötter, utöver den redan identifierade parodin i #77.)
.
38 – The Spirit, förstås, men alltså inte av Will Eisner utan av två vikarier varav åtminstone den ene är seriehistoriskt välkänd under eget namn. Varför Eisner inte tecknade serien under dessa år kan man bli påmind om i hans självbiografiska Till stormens hjärta.

40 – Helgdagskväll i timmerkojan kan kanske vara en dagsaktuell ledtråd till den svenska titeln på denna amerikanska familjeserie, om man sjunger eller gnolar melodin.

48 – Liksom #77 har denna en relativt tydlig anknytning till #14.

53 och 69 har förekommit flera gånger tidigare i julseriefrågesporten och då identifierats - inte skall vi vara sämre i år? Det är bägge svenska serier till skillnad från #55 som dock härrör från ett av våra grannländer; tecknaren är även dramatiker och bär ett förnamn som kan föra tankarna till en av Claus Deleurans hjältinnor.

62 – Pratbubblans innehåll torde ge vid handen att detta är ett slags allegorisk pastisch på ett klassiskt svenskt barnbokspar (dock ej teckningsmässigt), en uppbygglig saga från befrielsefrontens svartklubbar.

71 – Ur en av de många relativt realistiska äventyrsserier som startade i framgångsvågorna efter #44 och sägs ha varit den första dagspresserie vars hjältar var uniformerade poliser.

Yulenuts 2015
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2015-12-23 kl. 14:47.
Citera
2015-12-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Nej, Little Nemo är #80, identifierad av Tagelberg. Men du är på rätt spår, det är inte bara ledet Little som är inspirerat eller stulet från Little Orphan Annie i #48.
Fuskade lite och tittade på seriewikin, det finns en serie som heter Little Annie Rooney, om en föräldralös flicka och hennes hund. Den skulle kunna passa in på 48.
Citera
2015-12-23, 17:09
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Fuskade lite och tittade på seriewikin, det finns en serie som heter Little Annie Rooney, om en föräldralös flicka och hennes hund. Den skulle kunna passa in på 48.

Jajamen! Lite näpnare än Harold Grays nyktra och robusta Annie men helt klart inspirerad av denna. - Och apropå Little Orphan Annie så blev hon ju musikal och film där det stora slagnumret alltså är en ledtråd till tecknarpseudonymen bakom #35. Det går utmärkt bra att ta hjälp av Seriewikin och andra kunskapskällor.
Citera
2015-12-23, 17:42
Medlem
17 bör då vara Bambis juläventyr.
Citera
2015-12-23, 18:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av simulant
17 bör då vara Bambis juläventyr.

Tjusigt! Bambi's Christmas Adventure med manus av Frank Reilly och bilder av Floyd Gottfredson och Guillermo Cardoso.
Citera
2015-12-23, 18:15
Medlem
Efter att ha lekt med google kom jag fram till att 35 är av Tom Tomorrow (Dan Perkins). Jag gissar att bilden kommer från hans bidrag till Peanuts: A Tribute to Charles M. Schulz.

Rolig tävling det här. Dumt att jag just upptäckte den.
Senast redigerad av simulant 2015-12-23 kl. 18:24.
Citera
2015-12-23, 18:35
Medlem
timheideckers avatar
Kan 53 vara Vimse? Den var med förra året och jag tycker det ser ut som samma katt.
Citera
2015-12-23, 19:10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av simulant
Efter att ha lekt med google kom jag fram till att 35 är av Tom Tomorrow (Dan Perkins). Jag gissar att bilden kommer från hans bidrag till Peanuts: A Tribute to Charles M. Schulz.

Rolig tävling det här. Dumt att jag just upptäckte den.

Alldeles korrekt, ända intill källan - det är ur hans bidrag till den nyligen utkomna hyllningsvolymen till Schulz och Snobben. Poängen på de sista nötterna är ju rejält höga så det finns goda chanser att ta ikapp även med en sen start.

Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Kan 53 vara Vimse? Den var med förra året och jag tycker det ser ut som samma katt.

Inte Vimse, men en annan serie som var med förra året och även tidigare.

Yulenuts 2015
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2015-12-23 kl. 19:24.
Citera
2015-12-23, 20:38
Medlem
När det gäller ettan så hittar jag en serieskapare som heter Al Vermeer, som gjorde serien "Priscilla's pop". Det verkar kunna stämma. Om det behövs ett svenskt namn så gissar jag på att den hette "Pippi och hennes pappa". Undrar om den inte kan ha publicerats i serietidningen Blondie på 50-talet?
Citera
2015-12-23, 20:45
Medlem
55 - Nånting av Christopher Nielsen?
71 - King vid gränspolisen?
Citera
2015-12-23, 21:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
1 verkar vara Blondie
38 hette han inte Spirit
40 familjen Flax, eller föregångaren Familjen Virr