Citat:
Ursprungligen postat av
klas.svensson
Tack för att du tog din tid!
Jag kände att det var svårt att hjälpa dig när jag själv inte behärskade formlerna. Därför behövde jag kolla litet snabbt på det och att utföra uppgiften du hade bekräftade att jag hade förstått.
Allt som behövdes var egentligen en enda formel: dS = dQ/T. När ett ämne ändrar temperatur gäller dQ = c dT, där c är värmekapaciteten (Joule per grad), så dS = c dT/T, vilket vid integration ger ΔS = c ln(T2/T1). När ett ämne inte ändrar temperatur (såsom för en stor reservoar eller vid fasövergång) får man ΔS = ΔQ/T. Du kan se att det är dessa formler jag har använt.
Citat:
Ursprungligen postat av
klas.svensson
En sista grej, hur vet man att entropin i isen blir positiv och i vättern negativ? Definitionen : "Mängden värmeenergi i ett termodynamiskt system som inte kan omvandlas till arbete"
Jag kan inte riktigt tolka det.
Möjligen något förenklat:
För ett system som tar upp värmeenergi ökar entropin (t.ex. isen), och för ett system som avger värmeenergi minskar entropin (omgivande vatten, Vättern).
Citat:
Ursprungligen postat av
klas.svensson
Edit; isen ökar i temperatur så energin ökar?
Kopplingen temperatur - energi är inte riktigt så enkel. Exempel: När isen smälter tar den upp energi utan att temperaturen ökar.