2015-12-23, 18:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimonu
Jag har gjort en ganska omfattande analys av den svenska bostadsmarknaden. För er som är intresserade och nyligen köpt bostad/planerar på att köpa så finns videon här: https://www.youtube.com/watch?v=2Fpgs41ja40

Förutom bostadsmarknaden så pratar jag om marknadspsykologi, grundregler för investeringar och generell ekonomisk förståelse.

Haha kul, för det var menat som ett skämt va, lite kalkonkänsla över den rullen. Orkade bara med ett par minuter sedan blev rösten för tråkig att lyssna på och när man har behov att att använda ljudeffekter vet man att argumenten, i den mån de eventuellt finns, i sig inte håller.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-12-23 kl. 18:39.
2015-12-23, 18:50
Medlem
Trillskes avatar
Som vanligt inte svårt att lista ut vilka som är asymmetriskt belånade och livrädda, rättfärdigat eller ej.

http://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/2111206/images/2010/struts_115525333.jpg

Två andra klassiska fenomen är nära till hands. Det ena är förstås "lätt fånget, lätt förgånget" - därav den intuitiva rädslan. Har ens "stabila" ekonomi tilldelats av bland annat farbror statens klåfingrar med andras pengar - snarare än någon form av egen produktiv kraft - är rädslan mänsklig, svår att sätta fingret på, och naturlig.

En annan typiskt mänsklig psykologisk effekt är att hata, mer än det mesta annat, att något kan vara på väg att tas ifrån en, oavsett om man behöver det, förtjänar det eller kanske överhuvudtaget egentligen hade det. Att säga att barnet inte längre får äta sina morötter kan fungera på just barn, men själva effekten försvinner inte med ålder. Vilket också är en del i att bostadsmarknader kraschar långsamt (det är psykologiskt fruktansvärt att göra sig av med tanken på en rikedom, oavsett hur orealiserad eller kanske rent av hypotetisk den var, givet att den vid någon punkt accepterats som verklig).
Senast redigerad av Trillske 2015-12-23 kl. 19:00.
2015-12-23, 19:08
Medlem
jobbat mkt hemma hos privatpersoner, och många äldre sitter i stora hus,lägenheter de kan inte bo billigare..betalar bara driften/avgiften
när de trillar av pinn kommer det finnas enormt utbud! då kommer priserna sjunka, tro mig!
2015-12-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin10
jobbat mkt hemma hos privatpersoner, och många äldre sitter i stora hus,lägenheter de kan inte bo billigare..betalar bara driften/avgiften
när de trillar av pinn kommer det finnas enormt utbud! då kommer priserna sjunka, tro mig!

mmm så de få som dör skall täcka upp för alla som väntar på att köpa hus .
helt magiskt så mättas marknaden inom vadå? 1år ? döda då eller måste vi vänta längra? 5år?

och på den tiden så blir inte situationen värre i storstäderna?

nä du får ursäkta mig men jag tror dig inte.
2015-12-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag hade också kunnat resonera som du, men då hade jag aldrig kunnat äga något från början som gett värdeökning.

Vid nästa affär blir jag skuldfri och det hade inte varit möjligt om jag inte ägt något från första början.

hehe du tror visst att bostäder är samma som aktier? Du har aldrig funderat på var folk ska bo när de gör exit?
En del har pengar på kontot, andra har sina pengar på ett papper som de aldrig kan använda.
2015-12-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
ointressant och okunnigt.

Lite som du med andra ord
2015-12-24, 05:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
En del har pengar på kontot, andra har sina pengar på ett papper som de aldrig kan använda.

Jo det är precis det jag kunnat varje gång jag bytt upp mig.

Hade jag följt ditt exempel hade jag varit kvar i en hyresrätt idag och inte haft en aktieportfölj.
2015-12-24, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha kul, för det var menat som ett skämt va, lite kalkonkänsla över den rullen. Orkade bara med ett par minuter sedan blev rösten för tråkig att lyssna på och när man har behov att att använda ljudeffekter vet man att argumenten, i den mån de eventuellt finns, i sig inte håller.

Att ge sig på presentatörens inramning istället för innehåll är väl också en indikation på att dina argument inte håller?
2015-12-24, 08:44
Medlem
Citat:
Jo det är precis det jag kunnat varje gång jag bytt upp mig.

Hade jag följt ditt exempel hade jag varit kvar i en hyresrätt idag och inte haft en aktieportfölj.

Absolut, vi vet redan att du gjort en bra resa, det bekräftar bara bubblans existens
2015-12-24, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
ointressant och okunnigt.

en annan liten detalj, du kanske ska ändra siffrorna i din signatur till

Stockholm BR276
Senaste mån-0,2%
3 mån+4.1%
12 mån+19.6%
2015-12-24, 09:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Absolut, vi vet redan att du gjort en bra resa, det bekräftar bara bubblans existens

Det mest komiska är att det talades om bubblor redan då jag köpte min första bostad

Det är tur att man begriper bättre än så och inte lyssnar.
2015-12-24, 09:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det mest komiska är att det talades om bubblor redan då jag köpte min första bostad

Det är tur att man begriper bättre än så och inte lyssnar.

Ja mina föräldrar blev varnade av alla när de byggde sitt hus också, så har det pratats i alla tider. Allt som har stigit måste falla resonerar vissa men det är djupt okunnigt men det är deras enda egentliga argument.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in