2015-12-23, 17:38
Medlem
läste en tråd och började fundera hur långt en volvo egentligen överlever. Tycker mig se att det är allt vanligare att de som är tillverkade kring 00 ligger kring och i vissa fall en bra bit över 50000 mil.

Körde själv en gammal s70 170 hk bensinaren en bit över 70000 mil på original motor och låda. Gick klockrent tills man blev påkörd i sidan och bilen skrotad.

Verkar inte vara någon fara med rost iaf från 740:in och framåt i tiden och motorerna och lådorna verkar stoppa bra dom också om de får sina oljebyten efter ordning.

Vad är era erfarenheter av långmilade volvo och hur långt har de gått.
Citera
2015-12-23, 17:53
Medlem
James91s avatar
Hur långt är ett snöre?

OnT: Jag har haft en 850 -96 som då hade strax under 50k mil. Det var 2010.
Citera
2015-12-23, 17:57
Medlem
https://news.yahoo.com/blogs/oddnews/man-passes-the-1-000-000-mile-mark-in-his-1988-volvo-200745734.html

1 Mile är drygt 1.6 KM
Citera
2015-12-23, 18:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James91
Hur långt är ett snöre?

OnT: Jag har haft en 850 -96 som då hade strax under 50k mil. Det var 2010.

Jag vet exemplar som brakat efter 5 tusen mil och fått sina motorer utbytta.

Personligen tror jag inte att den motorgeneration som introducerades med 850-modellens intåg på marknaden 1992 skulle vara bättre än genomsnittet av bilmotorer på marknaden. Hur länge en bilmotor håller ifråga om körda mil är främst en funktion av hur bilen varit körd och hur den har servats med ny olja och filter.
Citera
2015-12-23, 18:20
Medlem
Den bil som rullat längst i världen är en Volvo Amazon. Om jag inte kommer ihåg fel!

Det var skillnad på bilar förr i kvalitet!
Idag är det same shit
Citera
2015-12-23, 18:29
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
läste en tråd och började fundera hur långt en volvo egentligen överlever. Tycker mig se att det är allt vanligare att de som är tillverkade kring 00 ligger kring och i vissa fall en bra bit över 50000 mil.

Körde själv en gammal s70 170 hk bensinaren en bit över 70000 mil på original motor och låda. Gick klockrent tills man blev påkörd i sidan och bilen skrotad.

Verkar inte vara någon fara med rost iaf från 740:in och framåt i tiden och motorerna och lådorna verkar stoppa bra dom också om de får sina oljebyten efter ordning.

Vad är era erfarenheter av långmilade volvo och hur långt har de gått.

Håller gör det väl, men hur kul är det med ca 20 år gammal design? Tidigare gick motorerna sönder och så rostade det sönder. Sedan åtgärdades motorerna och nu är rosten åtgärdad på bilar som V70. Jag tror åldrig design dödar tidiga V70. Annars är det en mycket bra bil.
Citera
2015-12-23, 18:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kneedrag
Den bil som rullat längst i världen är en Volvo Amazon. Om jag inte kommer ihåg fel!

Idag är det same shit
Var det inte en P1800 ?
Citera
2015-12-23, 18:54
Medlem
Citat:

Idag är det same shit

Ja så säger de som har dålig koll....

Generellt sett har vi mycket bättre kvalitet på det mesta i dagens bilar än det var på bilar förr i tiden, och dessutom till ett mycket lägre pris, och med mycket renare avgaser högre effekt och snålare motorer
Citera
2015-12-23, 20:45
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Håller gör det väl, men hur kul är det med ca 20 år gammal design?
Vänta till bilen blivit 30 år gammal så är de flesta bortskrotade och de återstående har börjat bli eftertraktade nostalgiobjekt. Just vid ca. 20 år är bilar som minst värda och eftertraktade.
Citera
2015-12-23, 23:30
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Var det inte en P1800 ?
Jo det var det. Även en Saab av okänd modell för mig hade gått något kopiöst långt. Ägaren fick en helt ny Saab av ledningen mot den gamla. Fan att jag inte kan komma ihåg källan.
Citera
2015-12-23, 23:42
Medlem
Oddballs avatar
En bekant som kör taxi har haft ett par Volvo V70 D2* som rullat närmare 100.000 mil innan de byttes. Hyfsat problemfria mil dessutom, nästan uteslutande slitagegrejor som fått åtgärdas.

* kan ha varit D3 eller D4 också men jag tror det var D2 åtminstone. Den han kör nu är en D2 iaf.
Citera
2015-12-23, 23:50
Medlem
IceEyess avatar
Citat:

Idag är det same shit

Förutom att moderna bilar i överlag är av avsevärt bättre kvalité än Amazon och dylika vagnar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in