2015-12-24, 02:00
Medlem
Albozs avatar
Finns ingen bil jag litar mer på än en Volvo. Sjukt jävla bra bilar oavsett årsmodell!

Har egna erfarenheter av Volvo som rullat mycket bara man sköter dom som de ska. Sjukt bra bilar, återigen!
Citera
2015-12-24, 02:53
Medlem
WildAndFrees avatar
Ojojoj plöjt Bmw e46. audi a3 8L samt a4 b6 quattro. tills jag köpte mig en 740, därefter blev de 244 GLT, 945 FTT++, 745 GL, Samt 945 LTT (uppskrämd) alla delar är skitbillíga. lätt och meka med. billig försäkring. enda som kan ses som negativt är förbrukning från 1L-2L beroende på motor och körsätt.
Citera
2015-12-24, 05:32
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Förutom att moderna bilar i överlag är av avsevärt bättre kvalité än Amazon och dylika vagnar.
Kanske. Men det lär inte finnas några 50 år gamla v60 som rullar på vägarna. Elektroniken har gjort att dom skrotats av kostnadsskäl för längesedan.
Citera
2015-12-24, 10:18
Medlem
Volvo - bilen som aldrig går sönder och till vilken det finns delar i varenda buske

PSA:s och Mercedes dieslar är kända för att kunna rulla långt så D2rna som nämns kommer säkert att kunna rulla många mil (givet att oljebytena uförs utan missar).
Citera
2015-12-24, 11:18
Medlem
Dem går långt som satan om man sköter dem oljebyte.

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_V70_Classic_64323415.htm?ca=1_8&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/V70_d5_63627373.htm?ca=1_8&w=3

Bessad U.A

Skulle velat se en Bmw , Audi eller liknande som är av samma årsmodell som knatar på lika felfritt!

Volvo har alltid varit driftsäkra, klarar sig bra från rost.
Citera
2015-12-24, 12:19
Medlem
symbicorts avatar
Även andra bilar än volvo kan gå långt om dom sköts om.
Nissan och toyota iaf dom äldre modellerna gick nog 50000 mil bara man gjorde regelbundna oljebyten.
Tattarmercorna likaså.
Citera
2015-12-24, 23:48
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Fördelen som jag ser det med t.ex. 240/740 (som många har som exempel) kontra deras konkurrenter är en otroligt slitstark drivlina - B230 + m46/47 som är väldigt överdimensionerad på många punkter.

Detta tillsammans med bra (för tiden) rostskydd gör att delar (upphängning + underrede) inte tar lika mycket stryk.
Sedan så bor vi ju i Svearike där varannan bilförare hade en sådan bil vilket gör att det var mängder med delar samt en bonus att det var lättmekat.

Nackdelen med modellerna är en ineffektiv motor förbrukning kontra effekt = slö.
Sedan var de praktiska lastare vilket tack vare karossdesignen svajig väghållning samt mycket sladdbenägna pga. bakhjulsdrift.

Summan av detta leder till att ungdomar fortfarande kan åka runt och "köra skiten" med dessa åbäken trots att de gått 50-70.000 mil och fortfarande rent mekaniskt går bra. Det ÄR imponerade.

Nya dieslar så tror jag att de flesta tillverkarna går ungefär desamma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in