2015-12-23, 15:08
Medlem
Erosenins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Spännande med Mercaton nu när Serie A är såpass jämn.

Två värvningar jag gärna skulle se i Fiorentina är Gabbiadini och Tonelli. Där den förstnämnde skulle vara en perfekt back-up till Kalinic samtidigt som han kan lira bredvid Ilicic i rollen bakom kroaten. Gabbiadini har framtiden framför sig, har alltid tyckt att han är väldigt underskattad. Tonelli skulle passa bra in bredvid Gonzalo och Astori i trebackslinjen. Roncaglia och Tomovic har skött sig godkänt men det är inga man litar på och jag har svårt att se att dem ska hålla över en hel säsong. Samtidigt tycker jag att Fiorentina har för lite italienare i laget och dessa två kommer knappast att begära några höga löner.

Vilka spelare vill ni se förstärka ert lag?

Det blev alltså Lisandro Lopez, en back född '89 från Benfica. Någon som berätta mer om honom?

Jag hade gärna sett fler italienare...

Tatarusanu är ingen favorit i min bok och Sirigu påminner lite om björnen Frey. Men han är säkert för dyr. Drömma kan man..
Citera
2015-12-23, 16:33
Medlem
Serie A-karta:
http://www.italianfootballdaily.com/wp-content/uploads/2015/08/italy-929x1024.jpg

Norra Italien dominerar ännu mer än normalt. Vill såklart gärna behålla klassiska derbyn i Turin, Genua, och Milano. Och klassiska lag i övrigt typ Fiorentina.

Jag har tidigare snackat om Sassuolo som kidnappat Reggianas arena, men inte så mycket om Carpi som Tvingas spela på Modenas arena istället för sin egen.
http://billsportsmaps.com/wp-content/uploads/2015/09/carpi_stadio-santa-cabassi_stadio-alberto-braglia_m_.gif

I mitten ska såklart Rom-lagen spela i Serie A. Men Frosinone är inte lika självklart.
http://billsportsmaps.com/wp-content/uploads/2015/09/frosinone_stadio-matusa_m_.gif

Södra Italien representeras idag av Napoli och Palermo. Viktiga städer och lag.

Serie B är betydligt jämnare distribuerat geografiskt. De två topplagen i Serie B, Crotone och Cagliari, har endast Palermo i Serie A under sig geografiskt. Dessutom ligger Bari på fjärdeplats. Crotone är väl kanske inte ett klassiskt publiklag, men Bari och Cagliari är viktiga lag.
Citera
2015-12-23, 17:03
Medlem
Som en kort uppföljning så kan vi dessutom se hur många fans de olika lagen har:
http://static.fanpage.it/wp-content/uploads/sites/9/2015/09/MAPPA-TIFO-ITALIA.jpg

Sånt fluktuerar såklart med framgångar, men Cagliari är nog relativt stabila. Problemet om man är borta från Serie A mer än en säsong är att antingen så spricker det ekonomiska eller så måste du anpassa dig till de nya omständigheterna. Och därmed blir det allt svårare att lyckas bland alla desperata lag som kämpar om att ta sig till Serie A och få en del av TV-pengarna.

Efter några år så kan det krävas ett mirakel.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Ett fantastiskt fint klipp på nästan 5 min från 2004, då Cagliari besegrade Salernitana. Rekommenderas. Se hela. Den genuina glädjen. Härligt!

https://www.youtube.com/watch?v=kWNdc_fBRTA

Laget som tog upp Cagliari senast hade visserligen kämpar och giganter som Lopez & Conti, men framförallt avgjorde superstjärnan Zola och blivande stjärnan Suazo. Och det kan man inte förvänta sig hända igen. Så även om Cagliari på något vis är favoriter att ta sig upp igen, finns det inga garantier. Och skulle man missa så kan det betyda att vi får vänta länge innan de återvänder till finrummet...

Samtidigt så vill jag förtydliga att allt mitt snack om populäritet och viktighet betydet fan diddley i sammanhanget.
https://www.youtube.com/watch?v=yeZHB3ozglQ

Allt ska avgöras på planen.
Citera
2015-12-23, 17:10
Medlem
Knugen37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erosenin
Det blev alltså Lisandro Lopez, en back född '89 från Benfica. Någon som berätta mer om honom?

Jag hade gärna sett fler italienare...

Har inte så stor koll på honom, men har läst att han har varit väldigt duktig och visat potential dem gångerna han fått spela, många Benfica fans är förtjust i honom. Sen har han Jardel och Luisao framför sig i Benfica, båda är väldigt duktiga och erfarna mittbackar. Jardel med fyra och Luisao med tio säsonger i klubben. Självklart inte lätta att ta en plats ifrån. Jag är försiktigt positiv.

Citat:

Serie B är betydligt jämnare distribuerat geografiskt. De två topplagen i Serie B, Crotone och Cagliari, har endast Palermo i Serie A under sig geografiskt. Dessutom ligger Bari på fjärdeplats. Crotone är väl kanske inte ett klassiskt publiklag, men Bari och Cagliari är viktiga lag.

Rätt häftigt om både Crotone och Cagliari går upp nästa säsong, så får man både Sardinien och Kalabrien representerade i nästa års Serie A. Senast Kalabrien hade ett lag i Serie A var Catanzaro -83. Skulle gärna se att Bari går upp också så man får utnyttja den pampiga Stadio San Nicola, skulle vara fint om Cassano avsluta sin karriär med Bari i Serie A.
Citera
2015-12-23, 18:09
Medlem
cyberkalles avatar
Luca Toni har varit rätt mycket under hösten och vintern i München och det är inte som turist han har varit där utan det har varit under rättsliga förehavanden som han besökt staden och tidigare så dömdes han att betala 1,7 miljoner € i obetald kyrkoskatt till den katolska kyrkan i Bayern då det hade blivit något fel med hans religionstillhörighet.

Idag så blev det klart att han får tillbaka 1,25 miljoner av dom då det mest troligt handlade om ett slarvfel från en sekreterare.

Ingen dålig julklapp till en av mina favoritspelare genom alla tider.
Citera
2015-12-23, 18:40
Medlem
Vi i tråden ser på Calcio snett utifrån, även om vi har haft personer som bott i Bel Paese medan de deltagit i tråden. Och såklart tidigare.

Men oavsett ger det oss ett perspektiv som är unikt. Ett av de allra viktigaste inläggen under 2015:

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ju "öppnare", rotlösare och mer undersåtligt marknadsglobalistiska den "svenska samhällseliten" och den ängsliga överbelånade kulturlösa "svenska medelklassen" blivit, desto mer fjärmade och egenrättfärdigt slutna har de blivit för alla europeiska kulturer och traditioner. Även den nyhetsförmedling som de stora mediekoncernerna och den urspårade s.k. public service låter sippra igenom rörande de europeiska folken och nationerna är oerhört torftig och snuttifierad. Mest tycks det handla om att oja sig över att vissa av dessa folk tycks vilja fortsätta existera som etniskt-kulturella entiteter som försvarar sina nationsgränser och strävar efter självbestämmande.

"Mångkulturen" visade sig förstås vara en anti-kultur, och dessa hatiska och inskränkta försvarare av den totala förstörelsen av Sverige har inte heller någon levande personlig kontakt med de massor av utomeuropeiska invandrare de kräver ska flöda in i landet i ännu större mängd, ju mer prekärt det socioekonomiska läget blir. Den urbana mer eller mindre vänsterliberala medelklassen har inte och kan inte ha någon relation till det italienska, det tyska, det franska, det spanska, det ryska osv., kulturellt och vad gäller mentalitet och traditioner. Ännu mindre kan de relatera till den grekisk-romerska antikens "värdegrund", som i princip var raka motsatsen till det sinnesslöa joller som nu förkunnas som "alla goda krafters" frälsningslära. Det är på sätt och vis sorgligt, men man bör försöka le åt eländet - de har själva valt detta tunnelseende och denna destruktivitet. Egentligen förtjänar de ett bottenlöst, gränslöst hat, men jag föredrar att leva stillsamt glatt och naturharmoniskt, i splendid isolation från den pågående samhälleliga härdsmältan av närig förljugenhet och havererade önskedrömmar.
....

Lysande träffsäkert.

Och man kan se förfallet då svenska ”utrikesreportrar” intervjuar tyska, franska, ryska osv maktahavare på engelska... Patetiskt uselt. Och analyserna är ytliga baserade på genuspedagogik och vad ängsligt anses vara rätt just nu.

Om jag förstår det rätt så bevakas dock Italien av Wegerup och Kappelin. Och i det räknas inte minst fotbollen eller ska vi säga Zlatan? Även om det finns ett vurm för Roma såklart.

Kappelin har väl bott i Italien sedan drygt 20 år och är/var gift med en italienare och borde därmed ha kunskaper som hon uppenbart inte besitter.

Finns dumskallar som vill hylla Wegerup för att hon är ”frispråkig” i några krönikor. Men poängen är att hon vet. Hon känner till. Och hon har förmodligen tom förstått. Hur jävla usla svenska politiker och journalister är. Så hon lättar något på trycket genom mesiga krönikor. Och dumjävlar slickar i sig det som honung och hyllar henne.

De avslöjades båda som bedragare och charletaner för nästan exakt ett år sedan. Riktiga journalister hade fått sparken men dessa får fortsätta:

Problemet är att de som är kvar, som nämner Italien och inte minst Calcio, gärna blir parodier. Birro har såklart varit oerhört mycket mer ärlig och innerlig än ovanstående patetiska avskrap. Och man kan njuta av han egna sanningar eftersom de ofta går mot strömmen, vilket såklart är tabu i Sverige. Han har såklart fått lida för att våga ha en egen åsikt.

Hans problem är att åsikterna ofta är tämligen grunda, och inte riktigt trovärdigt förankrade. Men oavsett ska han ha en eloge för att faktiskt våga ha egna åsikter.

Och inte olikt mig som skriver på Flashback så kan det vara helt ok. Vafan i helvete han skriver utifrån att vara poet, och jag skriver utifrån att vara ett fan till ett fotbollslag. Vi ska inte vara objektiva och nödvändigtvis ha full koll på all fakta.
Citera
2015-12-23, 20:26
Medlem
JayGatsbys avatar
^^^

Ack så sant.
Det värsta är nästan när tyckarexperterna och svensk politiskt korrekt medelklass ska klaga på andra européer.

Ryssar är alkoholister, sydeuropéer är efterblivna analfabeter för att man inte råkar ha Wifi på det sicilianska eller kretanska hotellet.

Men samma människor skulle aldrig våga klaga på det irakiska invandrargäng som just våldtog deras dotter och rånade deras son.
"De är missförstådda! Du gjorde säkert något som irriterade dem".

Äckliga människor. Hatar fan att stöta på svenskar när man är nere i Europa. Alltid detta jävla gnäll som de aldrig skulle yttra över Muhammed och hans krigare i Sverige.
Usch tvi.

För att avsluta med något roligare så ger jag er världens mest italienska TV-reklam från Milan och sponsorn Toyo Tires.
https://www.youtube.com/watch?v=u3irMAZLe_4
Citera
2015-12-23, 22:41
Medlem
Runkles avatar
Tänkte ägna lite tid åt Inter och Argentina. Sedan jag började följa laget runt millenieskiftet har Inter alltid haft en stark argentinskt profilerad spelartrupp. Idag lyser exemplen med sin frånvaro. Rutinerade (vill nästan skriva legender) och ärrade krigare som Zanetti, Cambiasso, Samuel, Milito, Crespo och inte minst El Jardinero - Julio Cruz har lämnat truppen tom på argentinska profiler. Idag finns där bara den halvt inkompetenta andremålvakten, Carizzo, samt åtlöjeskaptenen Icardi och numera inhopparen, Palacio. Jonathan Calleri, jämngammal med Icardi, är visserligen på väg från Boca men det saknas en argentinsk stomme. Nu har laget istället en tydlig balkankoppling (Handanovic, Brozovic, Ljajic, Jovetic, Perisic, Vidic, Manaj). Vad vill jag ha sagt med det här? Jag vet inte, men jag saknar den argentinska själen!
Citera
2015-12-24, 01:40
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkle
Tänkte ägna lite tid åt Inter och Argentina. Sedan jag började följa laget runt millenieskiftet har Inter alltid haft en stark argentinskt profilerad spelartrupp. Idag lyser exemplen med sin frånvaro. Rutinerade (vill nästan skriva legender) och ärrade krigare som Zanetti, Cambiasso, Samuel, Milito, Crespo och inte minst El Jardinero - Julio Cruz har lämnat truppen tom på argentinska profiler. Idag finns där bara den halvt inkompetenta andremålvakten, Carizzo, samt åtlöjeskaptenen Icardi och numera inhopparen, Palacio. Jonathan Calleri, jämngammal med Icardi, är visserligen på väg från Boca men det saknas en argentinsk stomme. Nu har laget istället en tydlig balkankoppling (Handanovic, Brozovic, Ljajic, Jovetic, Perisic, Vidic, Manaj). Vad vill jag ha sagt med det här? Jag vet inte, men jag saknar den argentinska själen!

Ja. det var goda tider när halva Argentinas landslag spelade i Inter, halva Brasiliens landslag spelade i Milan och halva Italiens landslag spelade i Juventus.

Sköna VM-slutspel med stark Serie A-prägel.
Citera
2015-12-24, 15:00
Medlem
Citat:
...
En hel del fina matcher ikväll, t ex Bari – Brescia och Novara – Cesena. Men den finaste presenten sparas till Julafton. Salernitana mot Cagliari!
...
Alla topplagen förutom Cagliari spelade på hemmaplan. Men Crotone och Novara spelade oavgjort, medan Bari förlorade.

Och idag vann Cagliari borta mot Salernitana med 0-2. Stenhård match där Salernitana fick 9 gula och två röda kort. Härlig avslutning av matchen. Publik och spelare var galna. Mycket känslor.

Och därmed återtog Cagliari ledningen i tabellen i Serie B.

En riktigt god jul. Buon Natale!
Citera
2015-12-25, 11:28
Medlem
Fullständigt ovetenskaplig ”undersökning”. Antal inlägg i säsongens tråd som innehåller respektive klubbnamn som sökord. Samtliga Serie A-lag + ett Serie B-lag och ett Serie D-lag.

Juventus: 221
Roma: 191
Milan: 148
Inter: 138
Cagliari: 129
Napoli: 113
Lazio: 97
Fiorentina: 95
Sassuolo: 56
Bologna: 42
Sampdoria: 39
Carpi: 35
Genoa: 35
Torino: 35
Udinese: 35
Palermo: 32
Empoli: 31
Chievo: 28
Hellas: 27
Parma: 27
Frosinone: 24
Atalanta: 18

God fortsättning...
Citera
2015-12-25, 21:51
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Fullständigt ovetenskaplig ”undersökning”. Antal inlägg i säsongens tråd som innehåller respektive klubbnamn som sökord. Samtliga Serie A-lag + ett Serie B-lag och ett Serie D-lag.

Juventus: 221
Roma: 191
Milan: 148
Inter: 138
Cagliari: 129
Napoli: 113
Lazio: 97
Fiorentina: 95
Sassuolo: 56
Bologna: 42
Sampdoria: 39
Carpi: 35
Genoa: 35
Torino: 35
Udinese: 35
Palermo: 32
Empoli: 31
Chievo: 28
Hellas: 27
Parma: 27
Frosinone: 24
Atalanta: 18

God fortsättning...
Fiorentina har alltid varit bortglömda här. Nu har de gjort en chockbra säsong och är ändå bara på åttonde plats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in