2015-12-23, 11:41
Medlem
REALINs avatar
Strb 2010 kom till för att den vanliga strb 90 inte klarade av AMOS. Finnarna har fått sina AMOS på patgb.

I FB15 så framgår det att armén ska köpa in nytt grksystem baserat på stridsfordon. Men ekonomin kommer nog inte tillåta AMOS men vi får se.
Citera
2015-12-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Strb 2010 kom till för att den vanliga strb 90 inte klarade av AMOS. Finnarna har fått sina AMOS på patgb.

I FB15 så framgår det att armén ska köpa in nytt grksystem baserat på stridsfordon. Men ekonomin kommer nog inte tillåta AMOS men vi får se.
Läste något om det i soldat och teknik. Trist för tror det känns skönt att kunna ha med amos i skärgården. Viktigare än i p bat där man trots allt har både 120mm och 40mm i understöd till skillnad från 12.7mm och 40 granatspruta

OT
CV90 ska skrivas Strf9040 enligt mig då som pansarslusk.

Dock stör jag mig på ex midvintermörker talbok då dom säger strv122
Citera
2015-12-23, 14:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

Och var ska de hitta ett billigare system? AMOS på Patrian eller Pansarvagn 90 borde rimligtvis bli billigare än köpa in ett nytt fordon med allt vad det innebär eller anpassa en semiautomat GRK i torn till något av tidigare nämnda fordon.
Citera
2015-12-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och var ska de hitta ett billigare system? AMOS på Patrian eller Pansarvagn 90 borde rimligtvis bli billigare än köpa in ett nytt fordon med allt vad det innebär eller anpassa en semiautomat GRK i torn till något av tidigare nämnda fordon.
Om jag får gissa fritt så blir det förmodligen en strf 90 utan något torn och en handjagad grk monterad i golvet. Om det blir något överhuvudtaget...
Citera
2015-12-23, 15:46
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Vad jag hörde ryktesvägen ska man anskaffa nåt system där en pjäs liknande en traditionell GRK m41 D/E sitter halvt om halvt fastmonterad i stridsrummet på, nu minns jag inte om det var slagsmålscaterpillar 90 eller nåt annat CV

Liknande system har gjorts förr, i Storbritannien och Sovjet vill jag minnas.

Det jag hörde var att pjäsen ska vara snabb att gruppera och skjuta; <30 s från gruppering till omgruppering.

Nackdelen blir att pjäsgruppen måste stå oskyddade för att skjuta.
Citera
2015-12-23, 17:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Vad jag hörde ryktesvägen ska man anskaffa nåt system där en pjäs liknande en traditionell GRK m41 D/E sitter halvt om halvt fastmonterad i stridsrummet på, nu minns jag inte om det var slagsmålscaterpillar 90 eller nåt annat CV

Det jag hörde var att pjäsen ska vara snabb att gruppera och skjuta; <30 s från gruppering till omgruppering.

Att Svensk militär är idioter har jag sedan länge förstått.
Att en sådan lösning blir mer än marginellt billigare än AMOS och inte alls lika effektiv lär inte vara så svårt att räkna ut.

Antagligen lägger man den största energin på att kvinnoanpassa Pansarkarossvagn med band 90
Citera
2015-12-23, 18:02
Medlem
Citat:
Att Svensk militär är idioter har jag sedan länge förstått.
Att en sådan lösning blir mer än marginellt billigare än AMOS och inte alls lika effektiv lär inte vara så svårt att räkna ut.

Antagligen lägger man den största energin på att kvinnoanpassa Pansarkarossvagn med band 90
Det säger än som kallar strf9040 för pansarvagn90
Citera
2015-12-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Jag hörde att stridsbåt90 var för klen/lätt eller är det bara undanflykter?
Redan under andra världskriget försökte Sverige utveckla ett fordon med dubbla granatkastare.
Projektet lades ner då fordonet gungade för mycket vid avfyring. I modern tid gjorde man nytt försök med Amos. På stridsbåt 90 lade projektet ner då båten gungande för mycket vid avfyring! Vad jag vet hade man bara något torn och sedan 2 torn som man provade på olika båtar och fordon i samarbete med Finland. Finland satsade mer och lät Amostornen sitta på för mig okänt antal Stridsfordon 90. Om de slutligen satte dit Amostornen på någon av de större båtarna vet jag inte. I Sverige gjorde man i ordning 16 st ? stridsfordon 90 för Amos men sedan stoppades affären.

Finland utvecklade sedan Nemo som är ett betydligt lättare torn för en granatkastare. Då tornen är lätta passar de bättre till olika fordon och båtar.
Citera
2015-12-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Usa har redan haft det på sina M113 och jag har för mig att Norge har en liknande variant.
Citera
2015-12-23, 18:16
Medlem
Citat:
Kanske Nemo som Finland utvecklade av Amos.
Citera
2015-12-23, 19:02
Medlem
Pan-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
I Sverige gjorde man i ordning 16 st ? stridsfordon 90 för Amos men sedan stoppades affären.

40 chassin är iordningställda.
5 har FM som provvagnar och övriga 35 är instängda i ett berg i Gideå-trakten utanför Örnsköldsvik.
Dom är betalda för och försvaret äger dom och betalar "Hägglunds" för lagerhållning och visst underhåll.

Dessa väntar på att FMV ska lägga en order på att montera torn och elektronik. Om det till slut blir AMOS eller något annat vet vi inte än.
Citera
2015-12-23, 19:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Kanske Nemo som Finland utvecklade av Amos.
Nemo är väl en modifierad AMOS så ett utmärkt val på CV90, vi håller tummarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in