2015-12-23, 05:16
Medlem
deathofyous avatar
Vad fan hände med AMOS? Dog hela projektet ut med FS2009? Fick vi ens några stridsdugliga Strf90 i AMOS utförande? Vad fan hände med Strb2010?
Fick finsken sin, eller gav dom också upp?
Citera
2015-12-23, 06:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
Vad fan hände med AMOS? Dog hela projektet ut med FS2009? Fick vi ens några stridsdugliga Strf90 i AMOS utförande? Vad fan hände med Strb2010?
Fick finsken sin, eller gav dom också upp?
Det står några tiotalet CV90 chassier hos Hägglunds som är arvet efter AMOS.
Priset för dessa låg nära en färdigbyggd vagn enligt uppgift.
Tacka Allan Widman och Allahiansen för slöseriet.
Citera
2015-12-23, 06:45
Medlem
Kennethkvartings avatar
Vad jag vet lades projektet på is. Den marina versionen funkade inte och då drog sig Finnarna ur. Tydligen var strf90-versionens stora akilleshäl att de aldrig fick till AM-hanteringen, man var tvungen att ha en AM-man i stridsrummet.

Reflektion från mig är att AM-man på SSG120 skulle ha blivit den runkigaste tjänsten i försvarsmakten.

Jag har faktiskt sett systemet skjuta IRL och blev så jävulskt imponerad så det är synd att det inte blev något
Citera
2015-12-23, 06:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Vad jag vet lades projektet på is. Den marina versionen funkade inte och då drog sig Finnarna ur. Tydligen var strf90-versionens stora akilleshäl att de aldrig fick till AM-hanteringen, man var tvungen att ha en AM-man i stridsrummet.

Reflektion från mig är att AM-man på SSG120 skulle ha blivit den runkigaste tjänsten i försvarsmakten.

Jag har faktiskt sett systemet skjuta IRL och blev så jävulskt imponerad så det är synd att det inte blev något
Sitter du hellre i en CV90 och langar ammo än att du står oskyddad bredvid en handjagad pjäs som tar tid att gruppera och plocka ned och förflytta och langar ammo?
Citera
2015-12-23, 06:57
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sitter du hellre i en CV90 och langar ammo än att du står oskyddad bredvid en handjagad pjäs som tar tid att gruppera och plocka ned och förflytta och langar ammo?

Då sitter jag hellre i en Stridsfordon 90, det måste jag ge dig rätt i. Dock: sluta använda benämmingen CV90, det ser civilt ludermässigt ut i text och låter ännu dummare i tal

Jag hörde att man nu på allvar har tänkt utveckla nån variant där man har en traditionell pjäs i stridsrummet på ett splitterskyddat fordon.
Citera
2015-12-23, 07:14
Medlem
Jag hörde att stridsbåt90 var för klen/lätt eller är det bara undanflykter?
Citera
2015-12-23, 07:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Då sitter jag hellre i en Stridsfordon 90, det måste jag ge dig rätt i. Dock: sluta använda benämmingen CV90, det ser civilt ludermässigt ut i text och låter ännu dummare i tal

Jag hörde att man nu på allvar har tänkt utveckla nån variant där man har en traditionell pjäs i stridsrummet på ett splitterskyddat fordon.
Och vad tycker elitsoldaternas elitsoldat vi skall kalla CV90? Strf90? FM själv har förutom HBTQ och allas lika värde med stor frenesi bytt ut svenska mot engelska.
Citera
2015-12-23, 08:43
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag kallar det iaf Strf90, alternativt Stridsfordon 90 i fortsättningen.

Nu gör du mig generad, för jag antar att du med elitsoldaternas elitsoldat menar Kennethkvarting?! Du måste förstå att jag har lite svårt att ta smicker och beröm. Sen, även fast jag faktiskt var mycket duktig som soldat och senare officer kan man knappast kalla mig elitsoldat eftersom jag inte har den typ av utbildning man brukar förknippa med det ordet.

Skämt åsido, kalla materielsystemet vad du vill, du har säkert rätt i det där med HBTQ-helvetet och den språkliga degenereringen inom FM, mina kunskaper däremot börjar bli rostiga.
Senast redigerad av Kennethkvarting 2015-12-23 kl. 08:44. Anledning: Tillägg
Citera
2015-12-23, 10:15
Medlem
Pan-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det står några tiotalet CV90 chassier hos Hägglunds som är arvet efter AMOS.
Priset för dessa låg nära en färdigbyggd vagn enligt uppgift.
Tacka Allan Widman och Allahiansen för slöseriet.

Dom tiotalet vagnarna står inte på BAE Systems.
Dom står tornlösa i något av FMs förråd.
Dåvarande Alvis Hägglunds sålde dom till FMV och avsa sig i och med det ansvaret.

Billigt för FM om de vill utöka styrkan, bara att köpa till ett torn.
Citera
2015-12-23, 10:19
Medlem
Pan-Everts avatar
Citat:
Dock: sluta använda benämmingen CV90, det ser civilt ludermässigt ut i text och låter ännu dummare i tal

CV90 är benämningen tillverkaren har och det kan väl ändå inte irritera dig så fruktansvärt att folk använder sig av rätt benämning istället för FMs egna hittepå.
Citera
2015-12-23, 11:24
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Jag hörde att stridsbåt90 var för klen/lätt eller är det bara undanflykter?

Stämmer bra, det vart problem med träffsäkerheten om jag inte minns fel, då båten inte gav den stabilitet som krävdes.

Planen var väl att ta fram en större båt på runt 50 ton, men det blev inget med den.
Citera
2015-12-23, 11:36
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pan-Evert
CV90 är benämningen tillverkaren har och det kan väl ändå inte irritera dig så fruktansvärt att folk använder sig av rätt benämning istället för FMs egna hittepå.

Det irriterar mig inte så fruktansvärt, det är bara det att jag har lärt känna materielsystemet från brukarhåll och då låter den civila benämningen töntig. Måhända är mitt tyckande i frågan färgat av det faktum att en irriterande kamrat till mig alltid sa CV90 på ett konstigt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in