Citat:
Ursprungligen postat av
Lurkarn
Jag har jobbat på verkstad, och har väldigt många i min bekantskapskrets som fortfarande gör det.
Svenssonbilar provkör man inte om man inte absolut måste (inte ens värstingmodellerna av svenssonbilarna)
Roliga bilar provkörs alltid, och bilar "som låter konstigt vid 250km/h" provkörs glatt i 250.
Varför skulle det vara att "riskera livet"?
Är bilen byggd för att kunna gå 250 så körs garanterat såna bilar i 250 på autobahn av ett flertal personer varje dag, utan att någon känner att dom riskerar livet.
Däremot skulle jag nog inte provköra en Renault 5 i 250 även om ägaren hade lyckats trimma den så att det går, den bilen var aldrig tänkt att gå så fort och man kan aldrig vara säker på att biltrimmaren har förbättrat bromsar och väghållning så att det matchar prestanda
Är det inte märkligt att alla personer i den här tråden är nya Ronnie Pettersson?
Jag har sett mången sportbilar framförda på Nurburgring under åren och jag har sett åtskilliga av dessa fina bilar skrotas (och det på en bana byggd för fart och utan medtrafikanter som inte är beredda på fartdårar).
Glömmer aldrig när Persbrandt skulle köra sin Porsche GTA. Han var ganska kaxig innan första varvet.
Den som påstår att det bara är att ratta en sportbil - av den enkla anledningen att de är byggda för det - har aldrig suttit en sådan bil. Det kan jag lova!
Det krävs en teknik som du inte får genom att köra en "tuff" svenssonbil.
Att en mekaniker skulle testköra en svenssonbil i 250 för att hjälpa en kund är skitsnack! Du riskerar att bli av med lappen samt att det förmodligen bryter mot företagets policy.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Du ser ingen skillnad på lockelse om det är en Skoda Oktavia i Stockholm innerstad eller om det är en Ferrari 355 på ett industriområde i Örebro?
Du ser inte skillnaden på att krocka en Skoda och en Ferrari?
Citat:
Ursprungligen postat av
sebroc666
Skönt att det diskuteras huruvida kundbilar körs vårdslöst eller inte! Självklart skiljer det sig mellan verkstäder men också mellan mekaniker. Jag jobbade som mek när jag var yngre och vi servade/repade en hel del evos och imprezor när dom var i ropet. Vi hade mekat med ett par som körde nån birkacup i Stockholm och fick bra renommé genom det. Hade nån av oss mekaniker buskört dessa 500-hästarsbilar så hade våran chef knippsat kuken av oss!
This!^^^
Jag glömde naturligtvis tillägga; ingen
seriös verkstad skulle tillåta buskörning med kunders firma.
Och naturligtvis lämnar man inte in en Ferrari på en oseriös verkstad. Säger sig självt.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebroc666
Vad fan. Man måste väl ha respekt för andras egendom. Såklart provkörde man alla bilar man servade eftersom det stod i serviceprotokollet att det skulle göras men det var alltid i lugnt trafiktempo på vanliga vägar.
Enda gången jag körde en kundbil för fort var en Alfa Romeo 156 GTA som kunden sa lät illa vid 250-rycket och då satt han med i bilen hela tiden. Han fick köra först men han ville att jag skulle känna vibrationerna i ratten också så det var bara att gasa men till och med det kändes fel!