2015-12-22, 21:12
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
En (kanske dum) fråga till trådens vapenexperter: Finns vapenregistren (jag vill minnas att de var lokala) från 1986 kvar?

Frågan har varit uppe i tråden förut och om inte jag minns helt galet så är registren makulerade.
Ur mordsynpunkt spelar det mindre roll, tror jag. Jag har väldigt svårt att tänka mig att skytten använde sitt eget privata vapen, och om så var var fallet har han förståss gjort sig av med det. Glömt det i en taxi, sålt till någon i en portuppgång eller någon annan förklaring. Mycket bättre att åka fast för att ha flummat bort en revolver än ett mord.
Citera
2015-12-22, 21:17
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
..... hade jag, med den politiska inställning som jag har, haft TLs jobb 1986 så hade även jag sett till att komma till jobbet så sent som möjligt lördagen 1a mars.....
Edit: Jag utesluter inte heller att TL kan ha haft vissa aningar om vad/vem som låg bakom.
Detta har du helt säkert rätt i. Tubotommy precis som Avsan, Perä, CGÖ, Jörlin osv visste helt säkert mer om förberedelserna för mordet än vad som var hälsosamt. Till Säpos heder måste ändå sägas att att man låtit dessa utnyttjade poliser få leva en skyddad tillvaro så länge de bara orkar hålla tyst om saken och inte tar kontakt med varandra eller andra nedtystade vittnen..
Citera
2015-12-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Frågan har varit uppe i tråden förut och om inte jag minns helt galet så är registren makulerade.
Ur mordsynpunkt spelar det mindre roll, tror jag. Jag har väldigt svårt att tänka mig att skytten använde sitt eget privata vapen, och om så var var fallet har han förståss gjort sig av med det. Glömt det i en taxi, sålt till någon i en portuppgång eller någon annan förklaring. Mycket bättre att åka fast för att ha flummat bort en revolver än ett mord.

Jag har också för mig att registren är makulerade, men det vore bra att få det bekräftat.

Jag tror inte heller att skytten använde sitt privata vapen, men det vore intressant om man kunde utesluta att det överhuvudtaget rörde sig om ett registrerat vapen.
Citera
2015-12-22, 21:52
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis som du skriver. Spåret fanns på plats redan innan mordet...... det är svårt att påstå att SÄPO skapade syndabocken i syfte att täcka upp för mordet innan det skedde.

Om man nu ville snurra upp spaningsledaren, så är det otänkbart att detta inte godkänts av PG Näss.

Enligt HHs egen bok var han medveten om spåret redan från början. Och enligt samma bok behövdes det någon som kunde kickstarta det, och det fick han. Där han låtsades vara skeptisk från början.......
Frågan är vem som lurade vem, efter att Lidbom utrett SÄPO och Näss tvingades bort.

Som jag upplever det litade inte Palme på SÄPO. Där IC efter mordet kunde göra det som Palme ville göra före sitt frånfälle, men inte kunde. Där mordet blev en ursäkt som ursäktade handlingen.
Tydligen finns en mängd syndabockar utsedda och inplanerade långt i förväg för varje tänkbart scenario eller utfall av de politiska morden innan något proffsteam åtar sig jobbet. Lindhmordet sedan var ju skolexempel på samma sorts förfarande fast ingen fick lov att diskutera saken då heller. Naess med anhöriga håller fortfarande på hemligheterna för det s.k författningsskyddets skull.
Citera
2015-12-22, 22:05
Medlem
riskybizzys avatar
Mollvik, har du lust att berätta hur det gick till när du köpte revolvern av Östling?
Citera
2015-12-22, 23:29
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
CGÖ sålde även sin omgjorda 38. Till en Ove M. Konstigt att ingen av grävarna typ Borgnäs har spårat upp Ove.

Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Mollvik, har du lust att berätta hur det gick till när du köpte revolvern av Östling?

Ni är inte de första att ha spekulerat om saken. Själv fick jag först veta genom Lars Krantz att säponissen Jan Sundström kunde ha spanat efter Ausonius i just vårt hus då också han blivit falskt utpekad för Palmemordet. I våningen ovanför vår hade samtidigt v.Birchan varit och hälsat på. När värden fem år senare gick i konkurs efter miljardsvindlande fastighetsaffärer som jag kunde tänkas ha fått insyn i försökte man få mig vräkt. Socialsekreterarna som fått lägenheterna intill antydde att jag haft kriminellt umgänge. De kunde säkerligen ha fått utnyttja min källarverkstad! Så gick de paranoida fantasierna igång förstår jag nu. Jan Sundström var värdens juridiska ombud men när och hur CGÖ:s historia blandades ihop med mig kan jag bara gissa mig till.
Senast redigerad av Ove Mollvik 2015-12-22 kl. 23:33.
Citera
2015-12-23, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Ni är inte de första att ha spekulerat om saken. Själv fick jag först veta genom Lars Krantz att säponissen Jan Sundström kunde ha spanat efter Ausonius i just vårt hus då också han blivit falskt utpekad för Palmemordet. I våningen ovanför vår hade samtidigt v.Birchan varit och hälsat på. När värden fem år senare gick i konkurs efter miljardsvindlande fastighetsaffärer som jag kunde tänkas ha fått insyn i försökte man få mig vräkt. Socialsekreterarna som fått lägenheterna intill antydde att jag haft kriminellt umgänge. De kunde säkerligen ha fått utnyttja min källarverkstad! Så gick de paranoida fantasierna igång förstår jag nu. Jan Sundström var värdens juridiska ombud men när och hur CGÖ:s historia blandades ihop med mig kan jag bara gissa mig till.

Din röntgade hjärna till Avatar ser rätt vit och okej ut (trots allt du råkat ut för)... så du är relativt grön för mig...eller vill du berätta nåt mer för oss som vi inte vet?
Citera
2015-12-23, 00:05
Medlem
Men ok... Säg att det är (sannolikt med allt vad det innebär) revolvern som OP sköts med...
..Ok... samma spår på kulorna som "hittades", för er konspiratoriker..

Knyta vapen till en GM?

Den anonyme leverantören måste ju vara nyckeln vidare...

Edit:
Eller ska i konspirera vidare, så.... Vem kollar vapnet?! Det gamla konspirerande gardet?
Senast redigerad av carlitos 2015-12-23 kl. 00:13.
Citera
2015-12-23, 00:43
Medlem
tigerrakets avatar
Om jag förstod det rätt så hade Polisen hög närvaro när pistolen lämnades till GW.

Så Polisen har nog i detta nu en ganska bra uppfattning om vem leverantören av vapnet är.
Citera
2015-12-23, 09:31
Medlem
Jag är inte imponerad, undrar faktiskt om det är sant ; dessutom vill ju ingen kommentera som vanligt. Tror det är som vanligt villospår. De är väl inte så dumma att de låter mordvapnet finnas kvar ??! Dessutom : vilket spel spelar egentligen GW ?? !!!
Citera
2015-12-23, 10:45
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Man kan ju undra vad PG Naess och Christer Ekberg hade för sig i Beirut och Damaskus året innan då de fångades på bild av MI6. Var det för att värva en hitman eller kanske en patsy om varken PKK, Bergling, Ausonius eller VG skulle fungera som planerat?

Allt handlade inte om Palmemordet på den här tiden och om Näss och Ekberg var i Damaskus och Beirut så fanns det säkert goda skäl. Speciellt Beirut.
Citera
2015-12-23, 10:45
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Om jag förstod det rätt så hade Polisen hög närvaro när pistolen lämnades till GW.

Så Polisen har nog i detta nu en ganska bra uppfattning om vem leverantören av vapnet är.

Synd att det finns så lite detaljer offentliggjorda - i nuläget omöjligt att göra vettig bedömning av trovärdigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in