2015-12-22, 11:02
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Hej!
Vår tidsera, modernismen, kan inte annat än missförstå religion pga. dess oförmåga att förstå verklighetens natur. Religion bygger på idén att verkligheten är hierarkiskt organiserad i olika "nivåer". Högst upp är det Ena, Gud oberoende av allt. Längst ned i hierarkin finner vi materian och det psykiska. De högre nivåerna föregår de lägre och är "verkligare", vi kan visualisera det genom att mena att en kropp "föregår" sin skugga och ger den sin existens, skuggan behöver kroppen för att existera medan kroppen kan finnas till utan skuggan, kroppen är således "verkligare". Enligt religiös esoterik är Gud det som är Absolut verkligt, allt annat står i ett beroendeförhållande till Gud, framför Gud är allting annat "skuggor".

Modernismen är däremot endimensionell och platt i sitt tänkande, den erkänner ingen hierarki utan menar att blott de lägsta nivåerna, den materiella och psykiska ses som verklig. Allt det som går bortom den psykomateriella nivån diskvalificerar man på förhand från att vara verkligt, ex. Gud som man förnekar. Modernisten tänker inte i olika verklighetsnivåer utan menar att antingen så är något verkligt eller så är det overkligt. Detta synsätt innebär att man omedvetet försöker förklara de högre verklighetsnivåerna genom att reducera dem till de lägre (de som endast anses verkliga). Man försöker förstå det högre genom det lägre.

När modernisten försöker sig på att förstå religion ser han den som en produkt av materiella konsekvenser som ex. i marxism - religion är ett mänskligt påfund för att härda ut under svåra omständigheter. Kan vi förbättra de materiella omständigheterna kan vi slutligen överge religionen. - Eller, vilket kanske är vanligare idag, så reducerar man religion till psykologiska faktorer, religion bygger på önsketänkande, religion grundas i mentala brister, rädsla inför döden etc. Någon som upplever enhet med Gud påstår man har bara samma typ av subjektiva upplevelser som en knarkare och äger ingen allmängiltighet. Men det högre kan inte förklaras från det lägre. Det som behövs är en djupare insikt i religionernas innersta väsen, denna dimension inom religionen finner man i de olika esoteriska strömningarna och dessa strömningar är per definition antimoderna eftersom modernismen är antiesoterisk.

Tillägg: För att koppla det tydligare till trådens ämne. Bågot "bevis" för Gud kan inte modernisten finna pga. av sin oförmåga att förstå Verkligheten i sin fulla mening. För esoterikern däremot "bevisar" den minsta partikeln Gud eftersom den lägsta formen av verklighet behöver den Absoluta Verkligheten för att överhuvudtaget finnas till.

Hej !
Tack för klargörandet. Hur kan man då, som mordernist, finna övertygelse att Gudsfenomenet inte är en verklighet? Vad finns för bevis att modellen som modernismen utgår ifrån är korrekt?
Citera
2015-12-22, 11:37
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej !
Tack för klargörandet. Hur kan man då, som mordernist, finna övertygelse att Gudsfenomenet inte är en verklighet? Vad finns för bevis att modellen som modernismen utgår ifrån är korrekt?
Det där är tokargument taqiyyatomten

Skeptikern behöver inte bevisa att gud inte existerar eftersom det inte finns ett enda vetenskapligt belägg för guds existens.

Den troende kan inte bevisa att gud existerar eftersom det inte finns ett enda vetenskapligt belägg för guds existens.
Citera
2015-12-22, 12:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej !

Epistemologi, bästa metafysiska spekulant ... .... epistemologi.
Citera
2015-12-22, 13:11
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Epistemologi, bästa metafysiska spekulant ... .... epistemologi.
Det tycks inte finnas någon skillnad mellan tro och vetande för de vidskepliga
Citera
2015-12-22, 17:04
Bannlyst
Citat:
Försök ta dig utanför cirkelargumentation.
cirkelargmentationen finns i din skalle, jag är icke ansvarig för den.
Citera
2015-12-22, 17:20
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Så Gud har bevisat för dig att han inte finns? Hur gick det till?

Ja självklart inget konstigt med det. Jag hade ett möte med Gud och där berättade han bland annat att han egentligen inte existerar.... Men det är alldeles för avancerat för dig att förstå dig på skulle jag tro.
Citera
2015-12-22, 18:32
Bannlyst
kollade precis igenom vad jag gjort online för några år sedan och det visade sig att jag gnällt rätt mycket på Gud och förnekat Jesus samt frälsningen genom densamme, inte längre sen än cirka fyra år sedan. Ändå skapade Han mig ett nytt hjärta så jag fick känna Honom på riktigt för två år sedan och ett år efteråt med nytt och rent hjärta så fick jag se Honom i syner och drömmar, som utlovat i bibeln.
Citera
2015-12-22, 19:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixnewborn
Det tycks inte finnas någon skillnad mellan tro och vetande för de vidskepliga

Nej, tyvärr inte. Det är semantisk akrobatik alltihop för den pådyvlande teisten.
Citera
2015-12-22, 19:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
cirkelargmentationen finns i din skalle, jag är icke ansvarig för den.

Visst är du ansvarig för din egen cirkelargumentation.
Citera
2015-12-22, 19:17
Bannlyst
Citat:
Visst är du ansvarig för din egen cirkelargumentation.
din uppfattning om Gud ansvarar jag inte för hoppas jag.

som jag sagt så bevisar Gud sig själv.
Citera
2015-12-22, 19:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
din uppfattning om Gud ansvarar jag inte för hoppas jag.

Naturligvis inte.

Citat:
som jag sagt så bevisar Gud sig själv.

Hur?
Citera
2015-12-22, 19:27
Bannlyst
på det sätt som Han föredrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto