2010-08-03, 18:15
Medlem
Mr.Sparriss avatar
Som topic säger, jag är född 92 och tror att jag finns med i belastningregistret. Eller jag var med om en mindre otroligt dum grej och fick åtalsunderlåtelse eller något liknande. Vet inte om jag finns med i belastningregistret dock.
Vad tror ni, jag mönstrade i april i år men eftersom systemändringen så blev det inget lumpen och vi hänvisades till GMU, så finns det chans för mig att kunna komma med?
Senast redigerad av Mr.Sparris 2010-08-03 kl. 18:18.
Citera
2010-08-03, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sparris
Som topic säger, jag är född 92 och tror att jag finns med i belastningregistret. Eller jag var med om en mindre otroligt dum grej och fick åtalsunderlåtelse eller något liknande. Vet inte om jag finns med i belastningregistret dock.
Vad tror ni, jag mönstrade i april i år men eftersom systemändringen så blev det inget lumpen och vi hänvisades till GMU, så finns det chans för mig att kunna komma med?

Det har i tidigare systemet inte varit något större problem att få göra lumpen såvida belastningsregistret inte pratade om extremt grov våldsbrottslighet, stöld, sexualbrott, politisk extremism eller liknande.

Skulle det vara ett problem (hehe, vilket jag inte tror) så kan du eventuellt kontra belastningsregistret med kanske någon poliskamrat eller officer som kan skriva ett karaktärsomdöme åt dig. Jurister i rättsamhället typ åklagare, domare och andra betrodda statstjänstemän duger säkert också.

Glöm inte att det är extrem brist på soldater och underbefäl men gigantiska överskott på officerare.
Eller som någon okänd officer sade, "vi har en överstelöjtnants bataljon"... dagen efter fick han åka till Afghanistan.
Citera
2010-08-03, 19:00
Medlem
Jag rycker in i november och blev iallafall säkerhetstestad i belastningsregistret.
blev du åtalad och dömd eller bara bötfälld?
Citera
2010-08-03, 19:47
Medlem
Alla befattningar nu för tiden är säkerhetsklassade, dvs du får inte finnas i belastningsregister. Framkommwer detta under värnplikten ( och antagligen under militära tjänstgöringen) så kommer du stängas av alt sägas upp.
Citera
2010-08-03, 19:52
Medlem
gipfel22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sparris

Försvarsmakten har nolltolerans mot sånna som dig. Som gör dumma grejjer i fyllan, som dom ångrar. Hade du hållt dig till lagen hade du aldrig behövt bli besviken.
Citera
2010-08-03, 19:58
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
Alla befattningar nu för tiden är säkerhetsklassade, dvs du får inte finnas i belastningsregister. Framkommwer detta under värnplikten ( och antagligen under militära tjänstgöringen) så kommer du stängas av alt sägas upp.

Lyckan till Fm med att säga upp en anställd soldat för en misshandel som inträffade före anställning och utbildning.
Vidare så finns bara registerutdraget tillgängligt i 10 års tid om det gäller brott med fängelse i straffskalan är det åtalsunderlåtelse så är jag tveksam om det ens finns åtkomligt för FM.
Citera
2010-08-03, 19:59
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gipfel22
Försvarsmakten har nolltolerans mot sånna som dig. Som gör dumma grejjer i fyllan, som dom ångrar. Hade du hållt dig till lagen hade du aldrig behövt bli besviken.

En soldat ska bara lära sig döda på effektivaste sätt och frivilligt utsätta sig för dödsfara.
fan i mig jag tror vi rekryterar konflikträdda förskollärare helst kvinnliga till den typen av yrke.
Citera
2010-08-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Lyckan till Fm med att säga upp en anställd soldat för en misshandel som inträffade före anställning och utbildning.
Vidare så finns bara registerutdraget tillgängligt i 10 års tid om det gäller brott med fängelse i straffskalan är det åtalsunderlåtelse så är jag tveksam om det ens finns åtkomligt för FM.

Nejdå har hänt flera gånger även i US och NBG. Nolltollerans gäller.
Citera
2010-08-03, 20:21
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Nejdå har hänt flera gånger även i US och NBG. Nolltollerans gäller.

Skulle iofs inte förvåna mig dock hade vi en tvångsvärvning nu är det frivilligt. Vidare har FM anställt en soldat så blir jag lite fundersam hur man kan avskilja densamma om man själv har missat registerkollen vid anställningen och personen har skött sig exemplariskt. Vidare torde närheten i tiden ha en viss betydelse och givetvis gärningens art.

Är det något vi borde ha i FM så är det värstingar och busar, det är där de kan disciplineras och komma till sin rätt.
Citera
2010-08-03, 20:45
Medlem
gipfel22s avatar
"En soldat ska bara lära sig döda på effektivaste sätt och frivilligt utsätta sig för dödsfara.
fan i mig jag tror vi rekryterar konflikträdda förskollärare helst kvinnliga till den typen av yrke. "

Du har nog en jävligt udda bild av en svensk soldat.

Menar du sen att alla som inte varit kriminella är mesiga förskolärare? Din koppling har ingen logik.
Senast redigerad av gipfel22 2010-08-03 kl. 20:47.
Citera
2010-08-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Skulle iofs inte förvåna mig dock hade vi en tvångsvärvning nu är det frivilligt. Vidare har FM anställt en soldat så blir jag lite fundersam hur man kan avskilja densamma om man själv har missat registerkollen vid anställningen och personen har skött sig exemplariskt. Vidare torde närheten i tiden ha en viss betydelse och givetvis gärningens art.

Är det något vi borde ha i FM så är det värstingar och busar, det är där de kan disciplineras och komma till sin rätt.

Ibland är det vakanser som ska fyllas och ont om tid. "Ja ja se till att han kommer hit och börjar så kör vi säk.kontrollen sen - du känner ju killen!"...
Citera
2010-08-03, 22:46
Medlem
Alimamas avatar
Svithjod, är du berusad? Du har bara skrivit strunt i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in