2015-09-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Youtube - förlåt!

Vet precis vad du menar; det går inte att hålla alla detaljer i huvudet över tid på det viset. Läste just om sidorna om Stride i din bok av precis den anledningen (Holmberg verkar inkludera henne OCH Tabram gällande Lechmere, så jag ville läsa på lite).

Ah, youtube. Får kolla in där då.

jag har haft många diskussioner med Holmström, och jag vet att han gärna vill inkludera både Stride och Tabram.

I min bok försöker jag förhålla mig neutral och lägga fram olika sidor för och emot antalet offer. Min personliga uppfattning är dock att Stride är möjlig men att det även finns andra alternativ.
Däremot vad gäller Tabram är han och jag fullständigt oense. Jag har aldrig betraktat henne som ett Ripperoffer och kommer aldrig att göra det. Hon blev mördad i ren affekt med en ofantlig mängd knivhugg och utan Uppskärarens mest primära signaturinslag- sannolikt av en kund som hon blivit osams med och vars psykologiska profil är helt olik Uppskärarens.
Citera
2015-09-21, 23:27
Medlem
ljusalfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Fullt resonabla och genomtänkta resonemang, ljusalfen - jag kan bara hålla med.

Tack så mycket Jag håller helt med dig också i det du säger om Patricia "Case Closed" Cornwell.
Citera
2015-09-21, 23:29
Avslutad
Ja, gällande Tabram är jag helt överens med dig Glenn. Överlag tycker jag det verkar mer intressant att fokusera på om man kan knyta en person till de mord man är helt säker på har begåtts av samma person. Och då hellre färre mord än fler.

Läste lite på casebook-forumet. Jävlar vilken rå ton de har mellan varven.
Senast redigerad av Sordid 2015-09-21 kl. 23:31.
Citera
2015-09-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ja, gällande Tabram är jag helt överens med dig Glenn. Överlag tycker jag det verkar mer intressant att fokusera på om man kan knyta en person till de mord man är helt säker på har begåtts av samma person. Och då hellre färre mord än fler.

Absolut, och det är väl också i den riktningen som forskningen har gått under de senaste tio åren hos de mer seriösa experterna, så kallad "revisionism". Själv är jag helt enig i detta.

Citat:
Läste lite på casebook-forumet. Jävlar vilken rå ton de har mellan varven.

Haha, ja debattens vågor har alltid gått höga därinne och kanske inte alltid i akademisk ton. Själv har jag inte varit därinne på ett par år, det kräver för mycket tid och engagemang.
Det märkliga är, att när man sedan träffas privat på konferenser och dylikt kan de som på nätet varit dödsfiender utan problem sitta och diskutera sansat mellan fyra ögon. Nätets anonymitet gör att folk lätt går till överdrifter, där har väl jag inte varit bättre än någon annan vid enstaka tillfällen när det begav sig.
Sidan är dock en otrolig faktabas och ofta dyker de första viktiga rönen upp just där eftersom Casebook innehåller flera av de starkaste hjärnorna i ämnet. Men naturligtvis finns också en hel del undantag....
Citera
2015-10-03, 12:03
Medlem
Vad tror ni, är det rätt person som blir utpekad denna gången?

Citat:
En av världens mest kända mordgåtor kan ha fått sin lösning.
Efter 15 års forskning är regissören och manusförfattaren Bruce Robinson säker: Han vet vem seriemördaren Jack the Ripper är.
– Jag har satt dit den fasansfulla jäveln, säger Robinson till The Telegraph.

Citat:
Nästa vecka kommer en ny Uppskärar-bok. I ”They all love Jack: Busting the ripper” presenterar Bruce Robinson en ny kandidat: Michael Maybrick.

Citat:
I ”They all love Jack: Busting the ripper” lägger Robinson fram en mängd bevis som han anser gör det oomtvistligt att Michael Maybrick är Jack the Ripper.
Enligt Guardians recensent är det dock upp till läsarna att värdera informationen som författaren presenterar:
”De flesta historiker anser att polisens kompetens är orsaken till att Jack the Ripper inte åkte fast. Men om han har rätt är det den största mörkläggningen i den brittiska historien”.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21518825.ab
Citera
2015-10-03, 14:43
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vad tror ni, är det rätt person som blir utpekad denna gången?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21518825.ab
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/11899901/jack-the-ripper-mystery-solved.html

"‘He was a psychopath shielded by servants of the Victorian state.’ More specifically, shielded by the fraternal bonds of Freemasonry."

"Robinson’s theory, argued with a forensic attention to detail, is that all of the killings bore the unmistakable stamp of being perversions of Freemasonic ritual"

"Robinson says he was some three years into his research before a picture of his ‘candidate’ began to emerge. In 1992 a diary surfaced in Liverpool, ostensibly written by a man named James Maybrick, in which he confessed to being the Ripper. Maybrick – who also happens to have been a Freemason – was a cotton trader and serial adulterer who died in 1889 as a result of poisoning. In one of the most controversial trials of the era, Maybrick’s wife Florence was convicted of the murder.
The diary was dismissed as a hoax. But reading it, something struck Robinson as a little odd. ‘It was written in three acts. Nobody writes a diary in three acts, because you don’t know what the third act will be. But the middle act, talking about the homicides, was so potent, so powerful, it got me thinking it could have been written by the murderer.’ But not by James Maybrick. Jack the Ripper, Robinson believes, was Maybrick’s brother Michael."

Senast redigerad av Shalashaska 2015-10-03 kl. 14:59.
Citera
2015-10-03, 23:05
Medlem
Suck och återigen suck!
Ännu en stolle som tror sig kunna hitta bevis starka nog för att fälla en mördare i ett över 125 år gammalt mordfall, där inga fysiska bevis existerar.
Har man varit med i Rippercirkusen i flera årtioenden är man numera luttrad och ärligt talat trött på alla dessa oändliga crackpots som kommer med den ena dåligt underbyggda tesen efter den andra i syfte att propagera för "sin" kandidat.

Att Jack the Ripper skulle tillhöra överklassen och Frimurarorden - samt att fallet skulle ha mörkats av topparna i samhället - är en gammal myt som är både tröttsam och totalt nonsens.
Studerar man polisbefälens interna kommunikation från 1888 och framåt så är det tydligt både i rapporter och interna brev, att inte någon visste vem mördaren var.
Vittnesmål och inte minst bristen på iakttagelser, pekar på att mördaren inte var någon som stack ut från mängden utan någon som tillhörde en liknande socialgrupp som hans offer och därmed de lägre samhällsklasserna.

Jack the Ripper var sannolikt just det som polisen själva misstänkte: en person ur de lägre samhällsklasserna som kände sina kvarter i East End utan och innan så att han snabbt kunde försvinna, och som de prostituerade inte uppfattade som något hot då han inte skilde sig från den övriga befolkningen i området. Sannolikt en slaktare eller någon med erfarenhet att arbeta snabbt med kniven i mörka, otillräckliga miljöer.

Låt oss en gång för alla klargöra en sak: det går INTE att lösa en serie mordfall som är så gamla. Fysiska bevis saknas, inga kläder från offren finns kvar, inget DNA att jämföra med etc.
Bara det faktum att polisens arbete kritiseras i sådan omfattning av författaren indikerar att han är både dåligt påläst och dessutom djupt okunnig om det viktorianska London och de förhållanden polisen arbetade under. Man sparade helt enkelt inga textilier eller andra spår eftersom det inte fanns någon anledning: det fanns nämligen 1888 inga tekniska möjligheter att analysera dem eller överhuvudtaget använda dem till något vettigt. DNA existerade inte, man kunde inte ens använda eventuella blodspår till något eftersom man inte kunde bestämma blodgrupp eller ens avgöra om det kom från en människa eller djur - endast om det kom från ett däggdjur.
Man kunde med andra ord inte binda någon för brotten på rent tekniska grunder om man grep en lämplig misstänkt utan den enda chans man hade var att ta mördaren på bar gärning eller att denne lämnade in sig själv (vilket också det hade varit tveksamt). Dessutom hade man tusentals värdelösa tips att undersöka från allmänheten som tog både tid och energi, samt antisemitiska kravaller och hätska pressartiklar att kämpa med.
Metropolitan Police hade kort sagt en omöjlig arbetssituation, och då man inte hade någon erfarenhet av en serie mord begångna av en gärningsman utan personlig länk till offret så var man redan från början hopplöst förlorade.

Däremot kan jag hålla med om, att förhören med en del misstänkta lämnade allt i övrigt att önska och att man även här var oerfaren. Förhöret med George Hutchinson är till exempel en total katastrof, där man utelämnar att ställa ett stort antal viktiga frågor.
men i kriminaltekniskt hänseende stod man hjälplös och handfallen, eftersom dagens möjligheter inte existerade.

Jag har ännu inte läst Robinsons spekulativa trams men jag har bara en sak att tillägga: Vi har alla hört detta förut.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2015-10-03 kl. 23:10.
Citera
2015-10-04, 10:30
Medlem
Är benägen att hålla med sistnämnda inlägg, detta är bara en i raden av uppmärksamhetssökare !
Citera
2015-12-22, 02:05
Medlem
På jobbet idag lyssnade jag på en intressant brittisk/amerikansk podcast om denna lirare,
han var inne på att många av de misstänkta hade alltid något som avskrev dem från sina misstankar.
Men en, polack, vad han nu hette, tror det var Aron i förnamn, så ju mer hen undersökte saken ju mer fann han som pekade på att just denna polack var den skyldiga.
Bl a så om man ritade en cirkel, mellan alla mordplatser, så visade det sig att polackens hus låg nästan mitt i denna cirkel. Och i något/några av fallen så var det något vittne som hade sett en skum judisk man promenera i motsatt riktning, från mordplatsen, och då visade det sig att man förr eller senare skulle komma till polackens hem. Nu är jag verkligen en amatör på detta tema men tycker det är intressant. Denna polack hamnade senare på asylum pga att han var schizofren och tydligen tvångsmässigt onanerade.

Någon som har tips på en bra dokumentär om det hela?
Citera
2015-12-22, 02:30
Medlem
Kan mycket väl varit någon rik/känd person som visste att han kunde komma undan med den typen av brott.. eller bara ett random psycho, fanns ju inte direkt dna analys på den tiden.
Citera
2015-12-22, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achelor
Kan mycket väl varit någon rik/känd person som visste att han kunde komma undan med den typen av brott.. eller bara ett random psycho, fanns ju inte direkt dna analys på den tiden.

Nej. Det var någon som bodde i området eller hade något ärende eller hade möjlighet att röra sig på de gator, vid de tidpunkter, som just dessa få mord ägde rum. Övriga knivmord det året har inget med "Jack the Ripper" att göra.

Stort tack till Glenn för din bok och dina inlägg.
Citera
2016-01-08, 22:46
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Vad sägs om denne gynnare? New to me, but makes sense (mer sense än många andra ivf);

https://www.youtube.com/watch?v=tndfLueunCQ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in