• 1
  • 2
2015-12-19, 18:46
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Inför jul vill jag köpa en smakrik mögelost som inte kostar fantasisummor. Den får gärna även finnas tillgänglig i relativt små förpackningar, eftersom man tröttnar ganska fort. Har du något tips?

Gillar oftast blåmögel långt mer än vitmögel, och söker nånting med mycket smak, mycket karaktär. Är totalt okunnig på ostar, så tipsen behöver inte vara några ovanliga varianter, finns nog gott om mögelostar som smakar som jag vill och som finns i varje butiks standardsortiment.
Citera
2015-12-19, 19:07
Medlem
Cineastens avatar
Stilton, Kvibille gräddädel, Danablue?
Citera
2015-12-19, 19:19
Medlem
JerryCottons avatar
Roquefort om katten själv får välj. Finns hyfsat billigt på Lidl.
Citera
2015-12-19, 19:32
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej
Inför jul vill jag köpa en smakrik mögelost som inte kostar fantasisummor. Den får gärna även finnas tillgänglig i relativt små förpackningar, eftersom man tröttnar ganska fort. Har du något tips?

Gillar oftast blåmögel långt mer än vitmögel, och söker nånting med mycket smak, mycket karaktär. Är totalt okunnig på ostar, så tipsen behöver inte vara några ovanliga varianter, finns nog gott om mögelostar som smakar som jag vill och som finns i varje butiks standardsortiment.
St. Agur är riktigt trevlig på ett kex. Gärna med en klick av St. Dalfours fikonmarmelad på toppen.

Edit: Annan fikonmarmelad passar förmodligen lika bra men av någon anledning köper jag alltid den från Dalfour.
Citera
2015-12-19, 21:24
Medlem
St Agur är min absoluta favorit. Krämig lagom smakrik. .. underbart god tillsammans med pepparkakor. Även jättegod med päron😉
Citera
2015-12-19, 21:27
Medlem
beardbraids avatar
Aura ingår för fan i kostcirkeln. (Importeras av Ockelbo Ost) Lätt bättre än alla tidigare nämnda. Vill du ha ännu mer smak finns den i en långlagrad version.
Citera
2015-12-20, 02:12
Medlem
christerys avatar
Inte så smakrik men jag gillar kombinationen med mögelost på tub och pepparkaka, dom starkare sorterna av mögelost jag testat tar helt över och det smakar bara s*it. Då skall dom intas med nåt som åxå väger upp smakerna som en slaktarbricka med kallsuren smakrik korv och surkål tex.

Kan ju vara trevligt att prova på nån ostbricka som dom ibland har till salu för en modest peng, då får man några olika sorter och kan prova på lite. Men pepparkaka eller salta kex gillar jag till ost som smakar lite mer - vindruvor har jag testat men det föll inte mig i smaken i alla fall.

Har dom en ostdisk så är nog nästan det bästa tipset att fråga personalen, dom kanske kan ge dig ett antal mindre förpackningar än om man köper färdigförpackat. Kanske ett smakprov innan köp dessutom så du inte köper grisen i säcken.
Citera
2015-12-20, 18:49
Medlem
om du har en
nettobutik i
närheten, så
kan du gå in
och kika där.

dom har lite
olika ostsorter
nu, till hyffsade
priser.

även mögelost
på tub, som
christery nämde.

/HA
Citera
2015-12-20, 20:11
Medlem
Bunnys avatar
Tack till er som hittills svarat i tråden Har sökt info och läst på lite om de tips ni gett och varit iväg till en butik idag. Köpte en Blue stilton från Cromwell bishop creamery. Sen blev det faktiskt Castello black och Castello blue.

Kikade även på St. Agur och Roquefort, men köper dom till nyår istället Är även sugen på att testa bland annat Svarta Sara och Gamle Ole, men dom är i onödigt stora förpackningar, det tar ett tag för mig att konsumera ett halvt kilo.

Ni som vill får gärna ge fler tips. Som framgår ovan går även hårdost ner
Citera
2015-12-20, 20:17
Medlem
Bunnys avatar
En fråga förresten om ostar likt Blue stilton...ska man satsa på de bitar med mycket mögel i och rejält hårda och gulnade kanter eller ska man välja en bit med mindre mögel i och som är mer jämnt gul i färgen över hela den skurna ytan? Jag satsade på det förstnämnda, såg så fruktansvärt smakrikt och smarrigt ut
Citera
2015-12-20, 20:23
Medlem
Stilton, dyr men efter helgerna brukar man kunna fynda.

Budgetalternativ är SVART Castello. Riktigt najs
https://static.mathem.se/shared/imag...castello-3.jpg

Kvibille ädel smakar översaltad fetaost som legat framme och blivit torr. Funkar i matlagning.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2015-12-20 kl. 20:25.
Citera
2015-12-21, 21:19
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Stilton, dyr men efter helgerna brukar man kunna fynda.

Budgetalternativ är SVART Castello. Riktigt najs
https://static.mathem.se/shared/imag...castello-3.jpg

Kvibille ädel smakar översaltad fetaost som legat framme och blivit torr. Funkar i matlagning.
Smaken är som röven. Jag tycker Kvibille gräddädel är god.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in