2015-12-21, 16:32
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Ja, en in en ut. Men jag förstår vad du menar.
Ja, att en spelare drar och en annan ansluter i samma fönster innebär inte att den ena ersätter den andra.
Citat:
Jag tror INTE vi kommer få in två anfallare av kvaliteten som Goitom och Bangura har. Får vi INTE det så är ju Eero ersättare
Så kan det visa sig bli, men jag tror inte det är tanken i nuläget.
Citat:
Tror vi snarare hade på oss en något för stor kostym förra säsongen. En gedigen spelare, en budget är nog vad vi har råd med. Gissar jag rätt så har Ofori en oroväckande låg lön och det kommer behöva lämnas utrymme för att ersätta honom i lönebudgeten. För till syvende och sist måste de årliga stora hålen i driften täckas med extraordinära spelarförsäljningar.till någon av spelarna och inte ett komplement som man vill få oss att tro.
Nja efter Ishizaki och Hooivelds ankomst kan det stämma. Tror Ofori har en något högre lön efter sin förlängning inför förra säsongen. I slutändan lär vi ha pengar nog för att presentera "dugliga" namn.
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Samtidigt vet vi att Aik backar ordentligt i driften och är beroende av spelarförsäljningar för att få det att gå ihop. Det funkar riktigt bra så länge spelare säljs för rätt summor, men pendeln kan slå tillbaka ordentligt de år man inte får samma sportsliga utdelning.

Med detta sagt, vad tror du om att Aik eventuellt resonerar så att man nu rensat ut kostnader och vill undvika en baksmälla och därför är lite mer försiktig att dra på sig likadana kostnader? Eller kommer Aik köra på?
Jag är medveten om vår "taktik" vad gäller lönekostymen och tycker den är direkt oförsiktig, däremot så har den funkat ett bra tag nu och vi ligger bra mycket bättre till nu trots det än vad vi gjorde 2011. Säger verkligen inte att det är rätt väg men vill man ha sportslig satsning och en något sansad ekonomi kan man köra på det så länge man har en bra utvecklingspotential i truppen. Vi lär köra på i vanlig ordning.
Citat:
Aik har väl sålt spelare för runt 20 miljoner om året de senaste åren. Hur mycket förväntas man dra in i spelarförsäljningar 2015?
2015 har vi sålt:
Alexander Milosevic
Nabil Bahoui
Sam Lundholm
Mohamed Bangura.

Vad vi fick av dom i slutändan låter jag va osagt.
Senast redigerad av ZlatanMania 2015-12-21 kl. 16:42.
2015-12-21, 16:49
Medlem
Citat:
Goitom är ju redan ersatt i Eero, får väl kalla de samma typ av spelare även fast de inte är det.

När det kommer till att ersätta Bangura hoppas jag ett antal saker:
*En renodlad anfallare, ingen som man kan sätta in som halvbra ytter, vi har massa yttrar.
*Etablerad i svensk fotboll
*Inte halvskadad

Får man som det står 10 MSEK (vilket jag tvivlar på) så bör det finnas utrymme. Bangura kom skadad och antagligen använde man det som argument för att förhandla ner både sign on och lön, även om han bör sitta på en relativt hög lön i truppen.

Atashkadeh från Öis? Var en stor talang som led av skador och har kunnat starta om i lägre divisioner när han inte motsvarade förväntningarna, fortfarande ung, kan vara en sån som blommar lite senare, öis har knackig ekonomi. Kanske har för stort göteborgshjärta, vad vet jag.

William var väldigt bra för ÖIS denna säsongen, bombade ju in hur många mål som helst, men det var i division 1. Dock så går han väl gratis, har för mig att han bara har kontrakt med ÖIS på ett år, tror hans kontrakt går ut i Januari.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-12-21 kl. 16:52.
2015-12-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
William var väldigt bra för ÖIS denna säsongen, bombade ju in hur många mål som helst, men det var i division 1. Dock så går han väl gratis, har för mig att han bara har kontrakt med ÖIS på ett år, tror hans kontrakt går ut i Januari.

Han har kontrakt över 2017.
2015-12-21, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Ja, att en spelare drar och en annan ansluter i samma fönster innebär inte att den ena ersätter den andra.

Så kan det visa sig bli, men jag tror inte det är tanken i nuläget.

Nja efter Ishizaki och Hooivelds ankomst kan det stämma. Tror Ofori har en något högre lön efter sin förlängning inför förra säsongen. I slutändan lär vi ha pengar nog för att presentera "dugliga" namn.

Jag är medveten om vår "taktik" vad gäller lönekostymen och tycker den är direkt oförsiktig, däremot så har den funkat ett bra tag nu och vi ligger bra mycket bättre till nu trots det än vad vi gjorde 2011. Säger verkligen inte att det är rätt väg men vill man ha sportslig satsning och en något sansad ekonomi kan man köra på det så länge man har en bra utvecklingspotential i truppen. Vi lär köra på i vanlig ordning.

2015 har vi sålt:
Alexander Milosevic
Nabil Bahoui
Sam Lundholm
Mohamed Bangura.

Vad vi fick av dom i slutändan låter jag va osagt.

Så givet att man håller samma kostnader 2016 (tex genom att ersätta Goitom/Bangura med dyra spelare) så måste man under 2016 sälja spelare för "samma" värde som de 4 nämnda. Det börjar bli tunt om nya Bahouis, Banguras eller har ni någon spelare som borde vara "högt" värderad?

Jag vill bara poängtera att gnagare kanske inte skall förvänta att Aik går all in på att ersätta Bangura och Goitom.
2015-12-21, 17:09
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Så givet att man håller samma kostnader 2016 (tex genom att ersätta Goitom/Bangura med dyra spelare) så måste man under 2016 sälja spelare för "samma" värde som de 4 nämnda. Det börjar bli tunt om nya Bahouis, Banguras eller har ni någon spelare som borde vara "högt" värderad?

Jag vill bara poängtera att gnagare kanske inte skall förvänta att Aik går all in på att ersätta Bangura och Goitom.
Nej i slutändan vill alla gnagare såklart ha ett fungerande anfallsspel, sen hur det skapas är sekundärt. All in och all in. Det är inte fel å mer eller mindre kräva en ny anfallare som kommer in med stora förväntningar.

Ofori bör va högt värderad. Bortsett från honom så är det tunt i nuläget.

EDIT: Sen får vi lägga till Panos Dimitriadis som spelare ut 2015.
2015-12-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peoparteno
Han har kontrakt över 2017.

Har de förlängt då eller?
Var säker på att det bara var ett år från början.
2015-12-21, 17:19
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:

Det var en ovanligt stark division 1 södra, där Öis bitvis gick kräftgång, där han kom direkt nästan otränad efter att ha brutit handen.

Kan man konstatera spelaren frisk och inte en glaslirare a la Özkan som ständigt lider av småskavanker tror jag han har en framtid i ett allsvenskt lag. Det första halvåret i Örebro innan handfrakturen var han väldigt duktig också.
2015-12-21, 17:27
Medlem
Tlagnojs avatar
Kan lägga till att jag inte är orolig för att vi tappar Bangura också. Är det något BW brukar vara bra på är det att ha en färdig värvningsplan klar för framtiden.
2015-12-21, 17:42
Medlem
Citat:
Det var en ovanligt stark division 1 södra, där Öis bitvis gick kräftgång, där han kom direkt nästan otränad efter att ha brutit handen.

Kan man konstatera spelaren frisk och inte en glaslirare a la Özkan som ständigt lider av småskavanker tror jag han har en framtid i ett allsvenskt lag. Det första halvåret i Örebro innan handfrakturen var han väldigt duktig också.

Jo jag vet, har för mig att William är en Azalea BK kille, precis som Gurra Svensson(och en hel drös andra), de får fram förvånansvärt många talanger för att vara en "liten" kvartersklubb utan någon som helst A-lags/senior verksamhet, även om långt ifrån alla lyckas. Hosam Aiesh i Östersund är väl den senaste allsvenska spelaren, född i mitten av 90-talet. Toppas inte speciellt mycket i föreningen heller tror jag, då de är sponsrade av Dunross & Co(Investment bolaget).
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-12-21 kl. 17:45.
2015-12-21, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nej i slutändan vill alla gnagare såklart ha ett fungerande anfallsspel, sen hur det skapas är sekundärt. All in och all in. Det är inte fel å mer eller mindre kräva en ny anfallare som kommer in med stora förväntningar.
Det var det jag ville komma åt. Gnagare har vant sog vid stolpe in när det gälller spelarförvärv de senaste åren. Så pass mycket att man glömt bort att vara ödmjuk för att det lika gärna kan bli stolpe ut något/några år. Man har föga förståelse för att bara ett eller två års motgång med spelarförvärv sätter hela klubben på pottan, utan vill att det skall satsas lika friskt trots att de inte alls finns samma täckning för det längre.
2015-12-21, 18:36
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Jo jag vet, har för mig att William är en Azalea BK kille, precis som Gurra Svensson(och en hel drös andra), de får fram förvånansvärt många talanger för att vara en "liten" kvartersklubb utan någon som helst A-lags/senior verksamhet, även om långt ifrån alla lyckas. Hosam Aiesh i Östersund är väl den senaste allsvenska spelaren, född i mitten av 90-talet. Toppas inte speciellt mycket i föreningen heller tror jag, då de är sponsrade av Dunross & Co(Investment bolaget).
Den föreningen är väldigt anti-toppning, de står för bredd och alla ska få spela lika mycket och lika stora resurser.
Deras ungdomslag verkar ganska duktiga så jag vet inte vilka typer som söker sig dit, de kanske slipper de sämsta. Deras äldsta lag är född 00.
2015-12-21, 18:40
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Det var det jag ville komma åt. Gnagare har vant sog vid stolpe in när det gälller spelarförvärv de senaste åren. Så pass mycket att man glömt bort att vara ödmjuk för att det lika gärna kan bli stolpe ut något/några år. Man har föga förståelse för att bara ett eller två års motgång med spelarförvärv sätter hela klubben på pottan, utan vill att det skall satsas lika friskt trots att de inte alls finns samma täckning för det längre.
Vad innebär "längre"? Ekonomin har inte sett såhär bra ut under Alms tid som tränare (om jag förstått det rätt) och med alla löneposter som försvunnit finns det utrymme + att vi erbjöd Goitom det bästa kontraktsförslaget i klubbens historia. Det om något säger att ekonomin inte är dålig.

Men jag förstår, förlitar man sig på spelartransfers och det inte går som planerat ligger man dåligt till. Skulle exempelvis Ofori dra korsbandet samtidigt som laget går dåligt kan spelet vända fort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in