2015-12-21, 09:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Har jag vetat hela tiden, det är därför jag är orolig.

Detta är så mycket fundamenta man kan få, bostäder följer KPI, punkt!

Avvikelser från detta kommer förr eller senare korrigeras, det är liksom inbyggt i systemet...

Ni bubbelbabblare är helt otroliga som aldrig lär er skillnad på pris och kostnad.

Ta fram en graf på boendekostnader vs KPI så kommer du få fram nåt helt annat.
2015-12-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Jag visste ärligt talat inte att det var så här!

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Fastighetspriser-och-lagfarter/Fastighetspriser-och-lagfarter/10957/10964/74160/

Svennen, KÄFT!

Lägg gärna till grafen över M3 över, så ser det läskigt ut.
2015-12-21, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ni bubbelbabblare är helt otroliga som aldrig lär er skillnad på pris och kostnad.

Ta fram en graf på boendekostnader vs KPI så kommer du få fram nåt helt annat.

Men din dumma jävla avfälling, boendekostnad är en dynamisk funktion som påverkas väldigt starkt av räntan samt statliga subventioner, det du talar om FÖRKLARAR den situation vi har men den motiverar fan inte densamma långsiktigt.

Jävla lågstadienivå.
2015-12-21, 09:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men din dumma jävla avfälling, boendekostnad är en dynamisk funktion som påverkas väldigt starkt av räntan samt statliga subventioner, det du talar om FÖRKLARAR den situation vi har men den motiverar fan inte densamma långsiktigt.

Jävla lågstadienivå.

Varför förnekar du det enkla faktum att räntan är körd i botten och kommer att vara så inom överskådlig tid?

Folk i allmänhet (inkl undertecknad) som äger sitt boende har extremt låga kostnader trots höga priser.

Betalar själv långt under halva priset mot en motsvarande hyresrätt.

Du kan inte bara vifta bort detta faktum som nonsens...

De låga kostnaderna för att bo har gjort att bostadspriserna lämnat KPI och det är helt naturligt. Särskilt i tider med bostadsbrist mm
Senast redigerad av kurt-sune 2015-12-21 kl. 09:14.
2015-12-21, 09:25
Medlem
Citat:
Varför förnekar du det enkla faktum att räntan är körd i botten och kommer att vara så inom överskådlig tid?

Folk i allmänhet (inkl undertecknad) som äger sitt boende har extremt låga kostnader trots höga priser.

Betalar själv långt under halva priset mot en motsvarande hyresrätt.

Du kan inte bara vifta bort detta faktum som nonsens...

De låga kostnaderna för att bo har gjort att bostadspriserna lämnat KPI och det är helt naturligt. Särskilt i tider med bostadsbrist mm

Det är ju det jag säger, att detta förklarar de höga priserna, varför de lämnat KPI...

Men det betyder ju inte att detta är någon ny ekonomisk modell, där priser helt plötsligt inte ska följa KPI, där den nya ekonomin frikopplas från fundamentala regler och strukturer.

Jag förstår mycket väl varför det ser ut som det gör, men det betyder ju inte att jag måste hålla med om att det verkar lämpligt på sikt.
2015-12-21, 09:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är ju det jag säger, att detta förklarar de höga priserna, varför de lämnat KPI...

Men det betyder ju inte att detta är någon ny ekonomisk modell, där priser helt plötsligt inte ska följa KPI, där den nya ekonomin frikopplas från fundamentala regler och strukturer.

Jag förstår mycket väl varför det ser ut som det gör, men det betyder ju inte att jag måste hålla med om att det verkar lämpligt på sikt.

KPI är ett kostnadsindex. Då är det mer lämpligt att boendekostnader jämförs mot KPI istället för bostadspriser eller hur?

Det kanske inte är så lämpligt att jämföra priset på en liter mjölk mot priset på en bostad?
Senast redigerad av kurt-sune 2015-12-21 kl. 09:43.
2015-12-21, 09:40
Medlem
Citat:
Lägg gärna till grafen över M3 över, så ser det läskigt ut.

😱
2015-12-21, 09:55
Medlem
Citat:
KPI är ett kostnadsindex. Då är det mer lämpligt att boendekostnader jämförs mot KPI istället för bostadspriser eller hur?

Det kanske inte är så lämpligt att jämföra priset på en liter mjölk mot priset på en bostad?

när man tittar på trender och avvikelser utgår man från historik, denna historik brukar ha en skrämmande precision när man i efterhand studerar utfall.

Boendekostnaden är en del av KPI..... och dess relation till bostadspriserna är historiskt sett ganska följsam.
2015-12-21, 09:56
Medlem
jämför gärna med teknisk analys, en term du som aktiehaj säkert är bekant med.
2015-12-21, 10:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
jämför gärna med teknisk analys, en term du som aktiehaj säkert är bekant med.

Jag använder aldrig teknisk analys när jag köper aktier. Det är inget annat än nonsens precis som dina teorier.

Det är helt enkelt ingen bra idé att jämföra priset på en liter mjölk med priset på en bostad.

Kostnadsnivån är en bättre idé att jämföra.
2015-12-21, 10:21
Medlem
KI räknar med en snabbare räntetakt dvs, högre räntor är att vänta!

http://www.svd.se/ki-chef-sverige-pa-vag-in-i-hogkonjunktur/om/naringsliv
2015-12-21, 10:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Jag visste ärligt talat inte att det var så här illa!

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Fastighetspriser-och-lagfarter/Fastighetspriser-och-lagfarter/10957/10964/74160/

Det är inte förvånande att du inte hade koll på hur mycket priserna har stigit för du har inte koll på något. Men illa är det inte för oss som ägt bostad hela denna tid, tvärtom!

Däremot förstår jag besvikelsen hos alla bubbelbabblare som hela tiden sagt att bostäderna varit för dyra och därför valt att bo dyrt i HR istället. Betalat till hyresvärden istället för matt se sin egna bostad stiga i värde och samtidigt ta in att man haft så grundligt fel, kan inte vara lättsmält!
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-12-21 kl. 10:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in