2015-11-03, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag har citerat honom för att vi har haft en slags dialog, kan man säga, och jag ville bara instämma med honom i att det finns fysiska identifierbara personer polisen kan intressera sig för.

Pulver-Henke kan du helt avskriva, honom är det inte jag skriver om.

Jag skiter i om ngn kan känna igen sig i beskrivningen, det är inte mitt problem så länge jag inte utelämnat någon med namn eller bild Polisen har namnuppgifter, men inte f-n har jag läst Facebook åt dem, det får de faktiskt göra själva. Men vi som satt oss in i olika kriminalfall vet att polisen ibland gör misstag, försummar ditten och datten; de kan ha fått tips som inte följts upp med samma iver som vi på Flashback ådagalägger t.ex.

MVH

Ja, killen på Lasarettsgatan har varit på tal tidigare. Men personen du pratar om nu är inte samma person? Alla såna här uppgifter är intressanta, men det är när två misstankar kan kopplas ihop som poletter kan trilla ner. Jag tror inte att du pratar om Pulver-Henke, men jag tror inte heller att du vet vem som döljer sig bakom det aliaset. Vad vi vet så är det en kille född sent 70-tal eller tidigt 80-tal, hemmahörande i Stockholmsområdet och som eventuellt heter Carl Andersson. Men troligtvis inte. Eftersom det namnet är kopplat till ett mailkonto som han sannolikt skapade för att få tag på information om fallet, varför han, om hans erkännande stämmer, inte borde ha registrerat mailkontot under sitt riktiga namn. Men man vet ju inte. (Jag tror personligen att Pulver-Henke har varit aktiv i tråden även under andra användarnamn. Men det är en annan story.)

Grejen med ditt spår är att du har konkreta uppgifter om att en person från Stockholm ska ha haft tillgång till en lägenhet i närheten av brottsplatsen. Problemet med Pulver-Henke har alltid varit att koppla honom till brottsplatsen. Hans egna uppgifter om att han, som varit sjukligt asocial, ska ha varit i Linköping och besökt en tjej, verkar inte troliga. Min teori om Pulver-Henke är att han haft ett behov av att erkänna brottet, men också ett behov av att sprida oriktig information för att inte riskera att vi lyckas ta reda på vem det är. Och det har ju lyckats.

Håller med om att det är stor risk att polisen försummat spår som hade kunnat leda till en lösning. Precis som Umeåpolisen gjorde i fallet med Hagamannen. Men det kan nog också vara svårt för polisen i fall som får stor uppmärksamhet i media, och med fantombilder och ryktesspridningar, då de får in en uppsjö av tips från alla håll och kanter.
Citera
2015-11-19, 14:33
Medlem
Readyfreddies avatar
I Brottsplats Sverige ska man tydligen ta upp det här ikväll, kl 21:00.
"Programmet granskar nya teorier kring dubbelmordet i Linköping."
Citera
2015-11-19, 22:00
Medlem
Tittar på Brottsplats Sverige och ser att fallet Ammouri/Amouri tas upp. 8-åringen som mördades i Linköping för 11 år sedan är son eller brorson till dåvarande VD:n på gamla Sekvencia/PC-Superstore.

Hela familjen är kriminell eftersom de bland annat blåst kunder, underleverantörer och staten i sina skumma affärer och konkurser.

Den här familjen borde fortfarande besitta enorma summor kontanta pengar.
Senast redigerad av SatanicIslam 2015-11-19 kl. 22:04.
Citera
2015-11-19, 22:16
Medlem
niltoms avatar
Såg också på brottsplats ikväll och det såg i synnerhet väldigt intressant ut. Har inte läst något i denna tråden innan så vet inte hur mycket ni som är aktiva har gått igenom. Men det såg lovande ut på brottsplats.

Inte nog med att en privatperson kom med massa tips och överlämnade någon väska med saker i till polisen så var det någon som även hade ringt in och tipsat med ett namn på mördaren.

Hoppas innerligt att gärningsmannen åker fast.
Citera
2015-11-19, 22:32
Medlem
OPK123s avatar
Är det någon som har en skolkatalog från Mohammeds skola? Om jag skulle gissa på "gärningsman" så skulle jag säga att det var någon som gick i en klass ett eller två år före; som tyckte Mohammed var en kaxig jävel som han ville sätta på plats en gång för alla. Någonting gick över styr (kanske Mohammed tog fram sin butterfly-kniv?). Och i ren panik/handgemäng dödades sedan Mohammed.

Gärningsmannen skulle då vara 20-21 år idag...
Citera
2015-11-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Är det någon som har en skolkatalog från Mohammeds skola? Om jag skulle gissa på "gärningsman" så skulle jag säga att det var någon som gick i en klass ett eller två år före; som tyckte Mohammed var en kaxig jävel som han ville sätta på plats en gång för alla. Någonting gick över styr (kanske Mohammed tog fram sin butterfly-kniv?). Och i ren panik/handgemäng dödades sedan Mohammed.

Gärningsmannen skulle då vara 20-21 år idag...

Är du seriös? Tror du på allvar att gärningsmannen skulle kunnat vara så ung som 9-10 år?
Citera
2015-11-19, 23:22
Medlem
niltoms avatar
Enligt Anna-Lena som dog skulle gärningsmannen vara i 20 års åldern.
Citera
2015-11-20, 07:40
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Är du seriös? Tror du på allvar att gärningsmannen skulle kunnat vara så ung som 9-10 år?

Ja. Jag tror att man har tänkt fel från start. Därav olöst mord fortfarande efter elva år.

Jag tror att det gick till ungefär som Per-Åke Åkesson tror: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13637297.ab
Citera
2015-11-20, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ja. Jag tror att man har tänkt fel från start. Därav olöst mord fortfarande efter elva år.

Jag tror att det gick till ungefär som Per-Åke Åkesson tror: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13637297.ab

Vittnesuppgifterna säger dock att det är en man i 20 års åldern, även om gärningsmannen givetvis kan vara betydligt yngre än så. Jag har dock svårt att se att det skulle vara en 9-10 årig gärningsman. Det finns inte en chans att det kan vara så.
Citera
2015-12-19, 18:43
Medlem
substitutes avatar
Var en väldig fart i denna tråd ett tag men nu har den gått in i drömmarnas land. De påstådda "nya bevis" som då och då återkommer i media verkar nästan fabricerade för att sälja lösnummer eller locka TV-tittare. Jag tror inte att Anna-Lenas roll i det hela har synats på ett korrekt sätt. Om vi nu bortser från Balter och yrkesmördare mm, utan istället koncentrerar oss på Anna-Lena istället. Hennes make berättade om ett märkligt telefonsamtal precis innan morden, kan hon ha haft en "Affär", varit utsatt för hot från en studerande? Någon som vet lite mer om henne och hennes liv innan den ödesdigra dagen?
Citera
2015-12-19, 21:20
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Gammalt avsnitt av "veckans brott" som tar upp fallet, ca 3:00 och framåt.

https://youtu.be/9aQVD_loRPM?t=170
Citera
2015-12-20, 21:19
Medlem
OneBrAiNers avatar
En tanke slog mig; kan det vara ett tidigare offers blod som man funnit på kniven? Ett tänkbart scenario är att han knivhuggit någon person i nära anslutning till dubbelmordet. Inte så allvarligt att det kunnat sammankopplats till morden utan mer ett mindre knivbråk som inte resulterat i en polisanmälan. I så fall behöver inte gärningsmannen varken nordisk eller ha skärsår i handen.

Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in