Citat:
Jag har citerat honom för att vi har haft en slags dialog, kan man säga, och jag ville bara instämma med honom i att det finns fysiska identifierbara personer polisen kan intressera sig för.
Pulver-Henke kan du helt avskriva, honom är det inte jag skriver om.
Jag skiter i om ngn kan känna igen sig i beskrivningen, det är inte mitt problem så länge jag inte utelämnat någon med namn eller bild
Polisen har namnuppgifter, men inte f-n har jag läst Facebook åt dem, det får de faktiskt göra själva. Men vi som satt oss in i olika kriminalfall vet att polisen ibland gör misstag, försummar ditten och datten; de kan ha fått tips som inte följts upp med samma iver som vi på Flashback ådagalägger t.ex.
MVH
Pulver-Henke kan du helt avskriva, honom är det inte jag skriver om.
Jag skiter i om ngn kan känna igen sig i beskrivningen, det är inte mitt problem så länge jag inte utelämnat någon med namn eller bild
Polisen har namnuppgifter, men inte f-n har jag läst Facebook åt dem, det får de faktiskt göra själva. Men vi som satt oss in i olika kriminalfall vet att polisen ibland gör misstag, försummar ditten och datten; de kan ha fått tips som inte följts upp med samma iver som vi på Flashback ådagalägger t.ex.MVH
Ja, killen på Lasarettsgatan har varit på tal tidigare. Men personen du pratar om nu är inte samma person? Alla såna här uppgifter är intressanta, men det är när två misstankar kan kopplas ihop som poletter kan trilla ner. Jag tror inte att du pratar om Pulver-Henke, men jag tror inte heller att du vet vem som döljer sig bakom det aliaset. Vad vi vet så är det en kille född sent 70-tal eller tidigt 80-tal, hemmahörande i Stockholmsområdet och som eventuellt heter Carl Andersson. Men troligtvis inte. Eftersom det namnet är kopplat till ett mailkonto som han sannolikt skapade för att få tag på information om fallet, varför han, om hans erkännande stämmer, inte borde ha registrerat mailkontot under sitt riktiga namn. Men man vet ju inte. (Jag tror personligen att Pulver-Henke har varit aktiv i tråden även under andra användarnamn. Men det är en annan story.)
Grejen med ditt spår är att du har konkreta uppgifter om att en person från Stockholm ska ha haft tillgång till en lägenhet i närheten av brottsplatsen. Problemet med Pulver-Henke har alltid varit att koppla honom till brottsplatsen. Hans egna uppgifter om att han, som varit sjukligt asocial, ska ha varit i Linköping och besökt en tjej, verkar inte troliga. Min teori om Pulver-Henke är att han haft ett behov av att erkänna brottet, men också ett behov av att sprida oriktig information för att inte riskera att vi lyckas ta reda på vem det är. Och det har ju lyckats.
Håller med om att det är stor risk att polisen försummat spår som hade kunnat leda till en lösning. Precis som Umeåpolisen gjorde i fallet med Hagamannen. Men det kan nog också vara svårt för polisen i fall som får stor uppmärksamhet i media, och med fantombilder och ryktesspridningar, då de får in en uppsjö av tips från alla håll och kanter.