2015-12-19, 18:16
Bannlyst
jag sade att Gud bevisar sig själv. Därefter kommer ni och vill ha bevis av mig. MEN JAG ÄR INTE GUD.
Citera
2015-12-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
jag sade att Gud bevisar sig själv. Därefter kommer ni och vill ha bevis av mig. MEN JAG ÄR INTE GUD.
Du kan ju bevisa hur du vet att "Gud bevisar sig själv"!
Citera
2015-12-19, 18:24
Medlem
Citat:
jag sade att Gud bevisar sig själv.

Ja, det sade du. Och du hävdar att du vet detta pga "personlig upplevelse". Vilken relevans har detta?
Citat:
Därefter kommer ni och vill ha bevis av mig.

Återigen, har du läst rubriken på tråden?
Senast redigerad av Sir. 2015-12-19 kl. 18:27.
Citera
2015-12-19, 23:24
Bannlyst
bara Gud kan lösa den här uppgiften.

Hans namn är HOLY och AWESOME!
Citera
2015-12-19, 23:37
Medlem
Citat:
bara Gud kan lösa den här uppgiften.

Hans namn är HOLY och AWESOME!
Ja, du TROR så....
Citera
2015-12-19, 23:51
Bannlyst
Jag VET för Han har (BE)VISAT SIG för mig och det är ett bevis på att Vi är älskare!

Citat:
"Whoever has my commands and keeps them is the one who loves me. The one who loves me will be loved by my Father, and I too will love them and show myself to them." John 14:21

<3
Citera
2015-12-20, 04:09
Medlem
Citat:
Jag VET för Han har (BE)VISAT SIG för mig och det är ett bevis på att Vi är älskare!

Hur vet du att du inte hallucinerade? Det finns en uppsjö av tillstånd som kan orsaka hallucinationer som ter sig väldigt verkliga för den som upplever dem.

Men oavsett vad, så är inte det här anekdotiska tramset med tillhörande bibelcitat, det minsta relevant.
Citera
2015-12-20, 11:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Nej jag hittar inte på saker,

Jo, det gör du. Din egen hemmansnickrade och halvstekta "epistemologi" är en sån hitta-på grej.

Citat:
det jag påstår är helt enkelt att vi i vår moderna kunskapsinskränkning har förändrat vår världsbild på ett sådant sätt att religion inte längre är begriplig för oss, men eftersom vi fortfarande tror att så är fallet skapar vi reduktionistiska förklaringsmodeller där vi försöker trycka in religionen. Men det högre kan inte förstås från det lägre, anden kan inte reduceras till materian.

"Reduktionistiska förklaringsmodeller" !!

Nu återgår du till "väderkvarnskriget" * ... IGEN.

* Det torde knappast vara nödvändigt att definiera detta ännu en gång.
Senast redigerad av Bogomil 2015-12-20 kl. 11:29.
Citera
2015-12-20, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hej igen!
Vi kan också uttrycka det på ett mer kortfattat sätt. Religioner och andliga filosofier erkänner en väg till högre förståelse vilket är nödvändigt för att just förstå religionen. Inom Sufism och Ortodox Kristendom kallas det för "Hjärtats öga", Platon kallade det för "Själens öga" som 'ser' det Goda. En Katolsk mystiker likt Eckehart kallade det för Intellectus. För modernisterna är detta "öga" blint och när de ska försöka sig på att förklara religionen som fenomen uppstår oundvikligen missförstånd. Det är som att en blind människa ska återge hur en tavla ser ut, bara det yttre ramverket blir begripligt.

Om "modernister" är "blinda" omkring detta kan en rimlig förklaring vara att det inte finns något att se. Åtminstone inte i din hemmasnickrade och halvstekta "epistemologi".
Citera
2015-12-20, 11:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En upplevelse kan ligga till grund för förståelse.

Eller den kan INTE vara grund till förståelse. "Upplevelser" ges lika epistemisk värde bara i semi-solipsism.

Citat:
Jag "förstår" att det finns ett glas på mitt bord eftersom jag "upplever" glaset med min syn.

Falsk analogi.

*

Lär dig elementär akademisk logik, och skaffa dig en uppdaterat missionsmanual att läsa högt från.
Citera
2015-12-20, 11:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
men den sanna Guden bevisar sig själv.

När har detta hänt, och i så fall hur?
Citera
2015-12-20, 11:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
antar "när" och jag vågar påstå I RÄTTANS TID.

Icke-svar. Vad är "rättans tid"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in