2015-12-13, 03:46
Medlem
sdvinner2014s avatar
Vad jag vet så kom det 10500 personer PÅ EN JÄVLA VECKA!!

Det är mycket mer än vad Finland släpper in per årsbasis.

Visst finns väl de som säger att alla inte får asyl, men de kan likväl gömma sig i landet pga av all slapphänthet.

Är det inte meningen att man skall söka asyl till närmsta grannland som har fredsituation? Dublinförordningen någon? Visst ja, man bryter mot internationella lagar bara för att...

Ungefär som vi skulle fly till Irak om vi fick ett inbördeskrig eller ett krig med något av våra grannländer. Då hade Holland, Belgien, Öststaterna, eller något av de mest intilligande länderna varit det mest självklara alternativet.

Man blir ju kallad rasist för vad fan man än kommer med för uppenbara fakta.

Det är som de tidigare sagt, en sjuk jävla sekt som inte fattar sociala och samhällsekonomiska konsekvenser.

För 100 år sedan så måste ju Sverige vara värre än Hitler då vi var ett av världens mest homogena länder, och det är för att landet ligger längst upp i Norr.

Inflödet ökar i nästan samma takt, samtidigt som man inte har någon som helst koll på antalet illegala som inte har registrerat en asylansökan.

SD över 60 % 2018!!
Citera
2015-12-13, 04:13
Bannlyst
Mycket mörkläggning om siffror, uj uj uj....säger bara det. Och betala för eländet tvingas man göra, fy fan, det gör att man får mardrömmar. Vad våra fina svenska barn kommer att få för mardrömmar framöver med denna mörka blatteri-industri orkar jag inte ens tänka på.

Vi måste hålla ihop vi svenskar ( Sdare givetvis ) och hjälpa varandra.
Citera
2015-12-13, 04:18
Medlem
Något som jag ofta funderar på är uttrycket att det är en flyktingkatastrof.

Har det hänt en katastrof som gör att många flyr eller är det en katastrof att så många kommer hit? Jag tror det sista för vilken katastrof skedde världen som gjorde att 100,000 människor behövde fly för sina liva till just Sverige hösten 2015?
Citera
2015-12-13, 05:04
Medlem
Antivalents avatar
Fråga ett stort företag om förändringar i t ex arbetsvillkor. Det är en liten del som säger upp sig men den stora massan gnäller lite men sen är det norm. Be en anställd jobba över 10 min per dag och han accepterar det efter lite gnäll. Små skillnader kan man genomföra mot folkets vilja.
Citera
2015-12-13, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För några veckor sedan var det tal om nära 2000 asylsökande per dag. Nu är det liksom tyst om hur många som kommer. Men enligt rapporter är det typ ändå nära 1000 per dag. Varför håller de tyst om detta?
Jag tror att medierna vill normalisera antalet asylsökande. Vi ska tycka att "jippi" nu kommer det b a r a 1000 per dag. För några år sedan tyckte vi att 50 per dag var för mycket. Medierna vill successivt höja svenskarnas tolerans. Vi ska helt enkelt vänja oss vid tanken att så här kommer det att se ut i åratal framöver. Skulle det mot all förmodan bli fred i Syrien så kommer det med all säkerhet bli krig någon annanstans. Till slut har vi en hel krigstraumatiserad befolkning i Sverige, när svenskarna antingen dött ut eller utvandrat.
Citera
2015-12-13, 13:20
Medlem
tarmskvallers avatar
re: Varför så tyst numera?

På tal om tyst, bara jag som reagerar att man helt glömt löfvens plan om att flytta kvotflyktingar? Systemkollaps? hot om att MP lämnar regeringen? Det har ju verkligen inte gått bra för Löfvens Regering så är väl väl logiskt att man är tyst, man vill väl undvika att påminna folk om att samhället faktiskt kan braka ihop pga detta. Man hoppas väl att våra grannar i söder ska stänga sina gränser så Löfven och Romson slipper gråta i TV igen om att man tagit "för mycket ansvar" eller något.

Vi måste ju faktiskt lösa logistik inom hela samhället och ordna tak över huvudet i vinter för 180k människor, vissa ska ges asyl, andra ska skickas hem, och så ska de som vill och kan ha något att göra också. 180 * 0.40 = 72. Så 72 000~ beräknas saknas skäl för asyl, och det kommer ta 1.5-2 år för många at få sin asylsökan prövad. Men sen då, jag tror inte vi kan räkna med att 180k kommer vänta i upp till 2 år. Riktigt oflyt situation Europa har hamnat i, kan inte beklaga mig nog över det som händer.

Citat:
Ursprungligen postat av xxxlover
Asylsökande ja, men det betyder inte att vi tar emot denna mängden som uppkommer i tråden.
40% förväntas nekas asyl läste jag från MGM i en ny rapport igår. Det gällde främst de från Irak, Albanien och Afghanistan, sen nämndes även inresetillstånd till Schengen om man nekas så det är också därför vissa tagit tillbaka sin asylsökan.
Senast redigerad av tarmskvaller 2015-12-13 kl. 13:57.
Citera
2015-12-18, 23:10
Medlem
Angeläget angående de nu minskade nivåerna är MiV konstanta felprognoser.

Från dagens DN läsvärda artikel:

När Migrationsverket den 22 oktober släpper sin sista prognos för året är krissituationen sedan länge ett faktum. Att myndighetens förra beräkning slog fel på nästan 90 000 asylsökande förklarar de med att förutsättningarna för att beräkna antalet asylsökande helt förändrats.

”Då var Sverige ett land i norra delen av Schengenområdet, i dag kan situationen liknas vid att Sverige skulle ha en direkt gräns mot Turkiet”, skriver verket.

---
Från sitt hus på Lesbos nordkust blir Eric Kempson ögonvittnen till hur EU:s yttre gräns luckras upp. Från sitt hus ser han hur allt fler båtar ger sig av från stränderna i Turkiet.

– I början kom det fem sex båtar om dagen, i april 15 båtar om dagen och i juni och juli gick det upp till 50 båtar om dagen. I augusti, september och oktober kunde det komma upp till 200 båtar om dagen, säger han.

---

och så slutklämmen:

Vintern är på väg till flyktinglägren i Jordanien, Turkiet och Libanon där 360 000 syriska flyktingar inte längre får matbidrag från FN. Pengarna är slut. Över 1,3 miljoner flyktingar tvingas nu klara sig på motsvarande fyra kronor om dagen. Desperationen i lägren gör viljan att fly till Europa större än någonsin. I mitten av december ser Eric Kempson på Lesbos hur nya båtar kommer in till stranden varje dag.

–I dag var det 25 båtar med mellan 60 och 70 personer ombord på varje.

Den 15 december säger statsminister Stefan Löfven i en DN-intervju [2]att den akuta krisen är över. Migrationsverket räknar i sin senaste prognos med att färre människor söker sig till Sverige nästa år än under 2015.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-beredskapen-holl-inte-nar-krisen-kom/
Jag tänker inte unvisit:a DN, tycker deras artikel är välförtjänt av en direktlänk.

Så att ja, mängden flyktingar kommer att öka igen. Och det är ju egentligen bara förväntat, alltid är det nån konflikt.
Får en att tänka på det där med att "hjälpa på plats". Hade vi gett mer mat till flyktinglägrena i Turkiet, så...
Inte för att jag tror att SD egentligen vill ge pengar till folk i närområdet egentligen, det är bara nåt de säger. Men det hade varit bra om vi gjort det.
Senast redigerad av grelin1999 2015-12-18 kl. 23:16.
Citera
2015-12-18, 23:52
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Angeläget angående de nu minskade nivåerna är MiV konstanta felprognoser.

Från dagens DN läsvärda artikel:

När Migrationsverket den 22 oktober släpper sin sista prognos för året är krissituationen sedan länge ett faktum. Att myndighetens förra beräkning slog fel på nästan 90 000 asylsökande förklarar de med att förutsättningarna för att beräkna antalet asylsökande helt förändrats.

”Då var Sverige ett land i norra delen av Schengenområdet, i dag kan situationen liknas vid att Sverige skulle ha en direkt gräns mot Turkiet”, skriver verket.

---
Från sitt hus på Lesbos nordkust blir Eric Kempson ögonvittnen till hur EU:s yttre gräns luckras upp. Från sitt hus ser han hur allt fler båtar ger sig av från stränderna i Turkiet.

– I början kom det fem sex båtar om dagen, i april 15 båtar om dagen och i juni och juli gick det upp till 50 båtar om dagen. I augusti, september och oktober kunde det komma upp till 200 båtar om dagen, säger han.

---

och så slutklämmen:

Vintern är på väg till flyktinglägren i Jordanien, Turkiet och Libanon där 360 000 syriska flyktingar inte längre får matbidrag från FN. Pengarna är slut. Över 1,3 miljoner flyktingar tvingas nu klara sig på motsvarande fyra kronor om dagen. Desperationen i lägren gör viljan att fly till Europa större än någonsin. I mitten av december ser Eric Kempson på Lesbos hur nya båtar kommer in till stranden varje dag.

–I dag var det 25 båtar med mellan 60 och 70 personer ombord på varje.

Den 15 december säger statsminister Stefan Löfven i en DN-intervju [2]att den akuta krisen är över. Migrationsverket räknar i sin senaste prognos med att färre människor söker sig till Sverige nästa år än under 2015.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-beredskapen-holl-inte-nar-krisen-kom/
Jag tänker inte unvisit:a DN, tycker deras artikel är välförtjänt av en direktlänk.

Så att ja, mängden flyktingar kommer att öka igen. Och det är ju egentligen bara förväntat, alltid är det nån konflikt.
Får en att tänka på det där med att "hjälpa på plats". Hade vi gett mer mat till flyktinglägrena i Turkiet, så...
Inte för att jag tror att SD egentligen vill ge pengar till folk i närområdet egentligen, det är bara nåt de säger. Men det hade varit bra om vi gjort det.

Tror nog SD seriöst menar att pengar till krishärdars närområden är fullt befogat, de har upprepat det väldigt länge nu. Om inte annat är tillräcklig hjälp i närområden det effektivaste sättet att hålla flyktingar kvar där. Det blir också andra spin-off-effekter i form av tämligen omfattande övervakning av dessa områden och försvårande för andra migranter att smälta in i flyktingströmmen och på så sätt ta sig in i Europa och Sverige. Håller med om att det var ett högintressant drag av DN att publicera artikeln. Undrar om det är ett tecken på att man inte vill vara the last one leaving the sinking ship?
Citera
2015-12-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Tror nog SD seriöst menar att pengar till krishärdars närområden är fullt befogat, de har upprepat det väldigt länge nu. Om inte annat är tillräcklig hjälp i närområden det effektivaste sättet att hålla flyktingar kvar där. Det blir också andra spin-off-effekter i form av tämligen omfattande övervakning av dessa områden och försvårande för andra migranter att smälta in i flyktingströmmen och på så sätt ta sig in i Europa och Sverige. Håller med om att det var ett högintressant drag av DN att publicera artikeln. Undrar om det är ett tecken på att man inte vill vara the last one leaving the sinking ship?

Jo SD har sagt det men vad jag vet så var det inte med i deras budget...? Som jag förstår det vill de sänka kostnaderna för invandring, och ha ungefär samma nivåer som nu för bistånd till UNHCR. Jag kan dock ha fel.

DNs artikel verkar de ha jobbat på ett tag, och handlar främst om hur sena Löfven och regeringen var att reagera på det största hotet mot samhället på ganska länge. Att flyktingsituationen är en kris är ändå de flesta överens, även inom media och ju även inom (S), folk på kommuner, osv. Man kan läsa DNs artikel och följa förloppet.
Citera
2015-12-19, 09:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Svetsarn gick ju ut och sa att "Nu är det akuta läget över, nu går vi in i en etablieringsfas" (han gillar att prata med sådana där ord, som att han var en stor och stark ledare som hade järnkoll på läget).

Men faktum är att asylminskningen vecka per vecka nu har stannat av. Nu ligger vi på ca 3200/vecka, vilket visserligen bara är en tredjedel av toppnoteringen från i höstas.

Fortfarande dock helt ohållbara siffror, Morgan Johansson sa ju att det måste ner till 1000/vecka. Min gissning är snarare att siffrorna börjar krypa uppåt till våren igen.

Min egen prognos för antalet asylsökande 2016: 240.000 varav 47.000 ensamkommande "barn"
Citera
2015-12-20, 06:48
Medlem
Och nu vill polisen ta hjälp av militären God Jul Sverige
Citera
2015-12-20, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Och nu vill polisen ta hjälp av militären God Jul Sverige
Blir nog svårt då militären samt andra delar av staten redan har fått skicka administratörer till migrationsverket. Redan i dag kan det dagliga arbetet inte skötas. Men det är klart den andra delen av försvaret, själva soldaterna kan ju rycka in och bli brovakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in