2015-12-18, 12:44
Medlem
Trillskes avatar
Tanken är att du ska göra det just själv, eftersom svenne uppenbarligen aldrig har gjort det. Argumentet bygger på en anekdot.
2015-12-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
En riktig affärsman samlar tillgångar i dalar och säljer av på toppar. Dvs, det är riktigt att byta upp sig i storlek på botten, och byta ner sig på toppen. Förutsatt att man har kapital nog.
Fast jag hade hellre köpt den bostaden jag vill ha vid en nedgång ocg hyrt ut den andre och sålt den uthyrde vid nästa uppgång.
2015-12-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är lätt att kolla upp ränteutvecklingen och jämföra det med prisutvecklingen för br och villor. Det klarar du av själv.
Bevisbördan ligger förstås på den som hävdar någonting, och om du nu redan tagit fram den datan kan du rimligtvis enkelt dela med dig av den.

Vilka andra faktorer justerade du för, för att isolera räntenivåns effekt på priserna? För du menar väl ändå inte att du har tittat på data där priserna stigit samtidigt som räntorna och då dragit slutsatsen att orsakssambandet mellan räntekostnader och folks betalningsvilja är positivt?

http://thefourthrevolution.org/wordpress/wp-content/uploads/2014/07/wuFRozj.png
2015-12-18, 12:50
Medlem
Citat:
Det är lätt att kolla upp ränteutvecklingen och jämföra det med prisutvecklingen för br och villor. Det klarar du av själv.
Mitt första hus kostade 375k när räntan var 12-13% idag kostar samma hus 1 miljon med denna låga ränta.
2015-12-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Tanken är att du ska göra det just själv, eftersom svenne uppenbarligen aldrig har gjort det. Argumentet bygger på en anekdot.
Jag undrar om Svenne kommer släppa det här och låtsas som att han aldrig skrev det, precis som Sune plötsligt slutade hävda att bostadspriserna är skitbra på sommaren och att det är unikt få bostäder som säljs nu i December

http://ekonomistas.se/2013/08/26/riksbanken-har-fel-om-skuldsattningen-hogre-ranta-okar-skuldkvoten-inte-minskar-2/
2015-12-18, 12:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Mitt första hus kostade 375k när räntan var 12-13% idag kostar samma hus 1 miljon med denna låga ränta.

Och det tycker du motsäger det jag skrev, eller?
2015-12-18, 14:14
Medlem
Smulhamsterns avatar
Ganska värdelöst med statistik och letandet efter kausala samband som förklaring när man försöker förstå ett så stort och komplext system som den mänskliga ekonomin. Vilka slutsatser man drar beror i stort på vad man letar efter rent ideologiskt och påverkan från andra omätbara faktorer kan aldrig uteslutas.

Att dra rimliga slutsatser från enkel logik som att höjd ränta generellt sett leder till lägre boendepriser bör dock de flesta kunna enas om, oavsett om man nu kan hitta något tidsspann i historien där det råkar se annorlunda ut.

Särskilt bör väl bolånebufflarna acceptera detta faktum, eftersom hela deras huvudtes hävdar att prisstegringen har varit rimlig för att det blivit så himla billigt att bo.
2015-12-18, 15:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Ganska värdelöst med statistik och letandet efter kausala samband som förklaring när man försöker förstå ett så stort och komplext system som den mänskliga ekonomin. Vilka slutsatser man drar beror i stort på vad man letar efter rent ideologiskt och påverkan från andra omätbara faktorer kan aldrig uteslutas.

Att dra rimliga slutsatser från enkel logik som att höjd ränta generellt sett leder till lägre boendepriser bör dock de flesta kunna enas om, oavsett om man nu kan hitta något tidsspann i historien där det råkar se annorlunda ut.

Särskilt bör väl bolånebufflarna acceptera detta faktum, eftersom hela deras huvudtes hävdar att prisstegringen har varit rimlig för att det blivit så himla billigt att bo.

Ja men det kan finnas andra faktorer som driver upp priserna och väger betydligt tyngre än måttliga räntehöjningar.

Det är väl just därför priserna har stigit kraftigt samtidigt som vi har haft stigande räntor.
2015-12-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ja men det kan finnas andra faktorer som driver upp priserna och väger betydligt tyngre än måttliga räntehöjningar.

Det är väl just därför priserna har stigit kraftigt samtidigt som vi har haft stigande räntor.

Om du pratar om 2008 så var det väl för att regeringen gav ytterligare lättnader och såg till att elda på bubblan? Hade man inte gjort det hade vi punkterats med bra mycket mindre effekter redan då.
2015-12-18, 19:54
Medlem
skumbananernas avatar
Vad tror ni händer med bostadspriserna i Sverige de närmsta 1-3 åren?
2015-12-18, 21:18
Medlem
Citat:
Och det tycker du motsäger det jag skrev, eller?
Det bevisar att låga räntor ger höga priser. Så när räntorna stiger sjunker bostadspriserna.
2015-12-18, 23:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det bevisar att låga räntor ger höga priser. Så när räntorna stiger sjunker bostadspriserna.

Den sista meningen överensstämmer inte med dem verklighet vi har sett under 2000-talet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in