Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Kvarhållningsavgift behövs inte om man har ett icke ränte-och skuldbaserat system. Däremot gör du ett tankefel när du drar slutsatser om nollränta utifrån nuvarande penningsystem där pengar i huvudsak skapas som krediter, av bankerna. Man kan inte utgå ifrån den judiska definitionen av pengar med någon förment tidsvärdespremie. Ingen risk=ingen avkastning, risk=avkastning, så skulle ett system med reala pengar fungera och det innebär helt andra slutsatser än de Von Moses kommer med.
Det är korrekt att man kan ha nollränta permanent ifall man reformerar pengasystemet, man kan även ha 10% ränta permanent vilket skulle drabba de som höll mycket kontanter(de går miste om riskfri ränta). Det mest rimliga är att införa statliga elektroniska kontanter och statlig betalningsinfrastruktur, Carl Norberg föreslog detta.
Jag vände mig emot att de hävdade i programmet att ränta innebär att man tar pengar från fattiga till rika vilket är fel, idag tjänar man på att låna om man har bra säkerheter(gynnar storföretag mm).
Jag anser att man fortfarande behöver tillåta privat utlåning mot ränta, exempelvis att jag lånar ut pengar till min bror mot ränta när han startar företag, det är också acceptabelt med privata banker så länge som de inte får något statligt stöd.