Citat:
Ursprungligen postat av
upperkatt
Bevisbördan ligger på de som påstår något (exempelvis att 'Gud' existerar). Eftersom dess eventuella existens inte har kvantifierats, bör man anta att en gud inte existerar.
Jovisst är denna princip rätt naturlig att tillämpa men tyvärr blir jag tvungen att grusa lite intrycket av rättframheten den skiner med när du formulerar den så elegant och dessutom med citat från en riktig historisk tungviktare... Men problemet kan fortfarande ses utifrån den ifrånkomligt relativa, ej strikt objektiva, och i tiden varierande grundantagande för the background. Det låter gnälligt att komma dragandes med detta inser jag (ungefär som den som säger att "eftersom inget kan veta med absolut sanning bör vi endast rulla våra tummar..") men det finns en specifik poäng jag tänkte göra just som replik till det specifika problemet med gudens existens, fasten your seatbelts...
Den enda egentliga orsaken bakom det intuitivt mycket logiska i ditt och mångas resonemang jag ovan, är tidsandan som inte längre betraktar guden som en potentiellt väldigt elementärt inslag i livsåskådningen. Om detta förslag lagts fram i en helt annan tidsålder hade det framstått lika naturligt för intuitionen att kräva bevis för icke-existensen - det tror jag alla inser. Men då kan man fortfarande hävda just kärninnehållet i principen - att existens i betydelsen förekomst, på ett sätt bl a definierat av motsatsens betydelse av att detta något inte finns nånstans (eller området vi begränsar oss till) - att detta fortfarande upprätthåller entydighet hos principen! Now ready your parachutes...
Men det blir genast knas om vi återigen föreställer oss hur man lär hanterat det hela förr om åren då Gud var mera självklart än antiseptik vid amputationer. Vi måste tänka oss det så här: i en världsbild där Gud tas för given fullständigt, vore det ju ändå väldigt konstigt om han fanns där nånstans att hitta och därigenom "bevisa" existensen av men men stuckit när vi blev ogudaktiga. Alltså, just eftersom "existens" som vi vanligtvis tänker oss och ännu mera materiellt föreställs i principen ovan, nog hade kunnat avgöra Guds totala frånvaro rätt enkelt även under medeltiden, om detta existens-begrepp använts som grundval för problemformuleringen, och alltså ligger det nu inom intuitiv räckvidd för oss att sluta oss till att hade man ställt motsvarande (möjligen omskrivet lite snärtigt så att man inte löpte alltför stor risk att bli av med sina armar..) frågeställning, i en kontext då total självklarhet förelåg i att Gud representerade nån form av realitet ändå upp i rövhålet på din dotter, inte kanske ens kommit på tanken att använda begrepp motsvarande det i citatet ovan väldigt snäva men entydiga betydelsen hos existens.
För det första kan vi då inte längre direkt använda principen så enkelt som verkade lösa denna fråga till en början. Tanken slog mig att man hypotetiskt hade kunnat tänka sig att en medeltidsmänniska haft ett begrepp med vilket han formulerar problemställning precis som vi, i bemärkelsen hur vi anser en formulering intuitivt bör väljas enligt vår "tidsanda" och allt, MEN enligt den tidsanda hela hans sätt att tänka utgår ifrån (om bondlurken ens gör det..) leder till ett lika naturligt utformat problem vilket med hans begrepp vänder på citatet lite överst i mitt inlägg, så att bevisbördan trots allt hamnar på (det vi idag menar med) förnekelsen. Låter detta konstigt? Det är inte alls konstigt. Låt oss bara för att tydliggöra extra att begreppet icke-existens blir det som tidsandan under medeltiden använder för att mena samma som vi med existens, när guden avhandlas, bara för att dess icke-varande vore en så långsökt idé. (Funkar förstås inte riktigt men felet uppstår i tillämpningen av våra betydelser i begreppen om världsbilden vore helt olika vår.)
Förvissa er ytterligare om det givet uppenbara i min argumentation, genom att ställa er frågan:
TROR NI DET E REN SLUMP ATT DEN "OBJEKTIVA VETENSKAPLIGA" VERKLIGHETSBILDEN VI HAR IDAG INTE TYCKS RIKTIGT HA NÅT SPECIELLT FANCY UTMÄRKANDE KONCEPT UTÖVER DE BEGREPPEN INOM CITATIONEN JAG GJORDE PRECIS, VILKA INTE NAMNGER ELLER REPRESENTERAR NÅN TILLÄMPNING MAN DIREKT ETABLERAT KONSENSUS KRING, SAMT EGENTLIGEN MER SYFTAR TILL ATT UTMÄRKA DENNA VERKLIGHETSBILD SOM INTELLEKTETS "FINEST TO ADOPT"...?
Haha det är rätt vridet detta när man djupdyker märker man. Om ni hade kunnat ta med medeltidsbonden till nutiden och låta honom bilda sig en uppfattning om verklighetsbilden utan att vi gav några give aways kring detta att vi inte har nåt särskilt etablerat namn på den... Tror ni han hade kallat den "scientific world view" eller kanske nåt helt annat, typ "fully automatic world view"? Fattar ni inte att bara valet i hur världsbilden formuleras som något "avskalat" eller "påklistrat" styr hur den skenbart enkla principen ovan tillämpas..? Är det då relevant att tala om en princip som väsentligen röjer upp tidigare tvetydigheter och förenar dem till en entydig hantering ungefär som logikens gudomlighet tillåter...? Njaaaaaaaaaa
Nu kommer jag låta lite arrogant, kanske alldeles för arrogant, (riskerar magplask då jag inte ens läste vad du citerat från Bertrand, så lat så tidigt på morgonen.. Bortse isf helt från detta sista gärna!) men om Bertrand Russel slogs alltför hårt av förträffligheten i denna princip, specifikt i dess användning i gudsfrågan.. jag menar, kunde han inte se karaktären hos sin tidsandas relativitet precis som vem som helst idag betraktar andra tidsåldrars verklighetsåskådningar och därigenom kan börja misstänka att den egna verkar väldigt clean kanske inte bara pga att "den e så uppenbart förnuftig jue!", utan för att kontrasten till ett potentiellt ännu mera klarsynt, sofistikerat och medvetet tänkande typiskt undgår betraktaren vars tänkande i mångt och mycket är en produkt av just den egna tidens verklighetssyn - speciellt om detta fortfarande ligger på ett så primitivt plan de allra flesta tyvärr aldrig transcenderar, men det gör inget för de fattar ingenting av detta ändå, ignorance is bliss som alla vet

Den utpräglat arroganta uttalandet jag dragit mig för under författandet av hela detta sista stycke känns inte längre fullt lika grundlöst (men ärligt talat jag vet om min snedvridna allmänbildning bl a så måste nog göra denna upprepande disclaimer hihi..). Here I venture out...
Undrar lite vad det egentligen var för en intellektuell fars den där Bertrand.. låter troligare att han gjorde sitt namn genom nån populistisk sida snarare, som Hans Rosling typ - känd över hela världen i princip men bara vetenskapsområdet han valt förminskar ju den intellektuella statusen till sin mediokra baseline mellanchefsnivå där f.ö. hela regeringen leker runt också.. Som jag framhöll i nåt av de tidigare inläggen jag gjorde härom dagen: det är jävligt tur att vi sett till så alla svenskar minst kan läsa och skriva (så man begriper vad de vill skriva iaf, förutsatt att de själva gör det..) och numera i allmänhet hantera en dator hyfsat obehindrat. Vi hade garanterat klappat ihop som samhälle om denna förmåga plötsligt försvann, för det verkar inte vara tack vare samtidsmänniskans tänkande som folk så smidigt tycks klara av att gå till jobbet och där uträtta nåt nödvändigt så att allt går runt, och allt verkar flyta på utan större bekymmer - inte alls verkar den intellektuella förmågan i sig självt duga till nånting annat än att öppna chipspåsen och veta när man behöver skita typ, nope.. Tror att just dessa nyckelelement av läs- o skrivkunnighet samt datorförmågan pretty much gör jobbet för de ALLRA FLESTA.