Väl talat. Jag håller med till fullo. Men med några tillägg som jag tar inom spoiler.
Reys farsa är ju uppenbarligen Luke Skywalker, och därmed är hennes farfar Darth Vader. Inse att hon är jävligt badass.
Kylo Ren var dessutom en osnuten liten snorunge. Inget boss-material överhuvudtaget. Än så länge i alla fall.
Jag tyckte om Ren. Perfekt tolkning av en kraftfull tonåring som viskats i örat av en manipulativ jävel. Uppenbarligen har han en stark inre konflikt i sig, och det återstår att se om mordet på farsan kommer att göra honom ondare och på så sätt. Hans konflikt hindrar honom från att kunna koncentrera sin styrka, vilket gör honom svagare i helhet.
Av mig får filmen naturligtvis 10/10. StarWars-känslan infann sig exakt hela tiden och jag kan inte minnas senast jag var såhär trollbunden av en film. Glömde äta mitt godis under visningen. Fy fan vad glad jag är. Vill nästan spola fram 2 år nu för att se nästa del!
Kul att läsa sånt här. Kan knappt bärga mig nu
Vad jag sett har inte heller de mest hårdnackade supernördarna varit alltför kritiska heller så det här lovar gott.
Jag tyckte om Ren. Perfekt tolkning av en kraftfull tonåring som viskats i örat av en manipulativ jävel. Uppenbarligen har han en stark inre konflikt i sig, och det återstår att se om mordet på farsan kommer att göra honom ondare och på så sätt. Hans konflikt hindrar honom från att kunna koncentrera sin styrka, vilket gör honom svagare i helhet.
Samma sak drabbade ju Vader när Luke började gå lös på honom i ROTJ.
Ja, fortsätt ignorera FB:s regler (regel 0.07) du... Står t o m i moderatormeddelandet.
Jag är mycket väl medveten om både moderatormeddelandet samt regeln. I andra trådar så tillåts (med rätta) diskussioner om handlingen utanför spoilertaggarna, med devisen "läs på egen risk", så borde det vara även här. Dessutom så har jag följt spoilerregeln då jag inte har avslöjat hur filmen slutar. 2 x på dig din lilla gnagare!
-----
För att vara vän av ordning så tänker jag, inom spoilerfunktionen förstås, ta upp några funderingar och reflektioner kring filmen.
Var det någon annan än jag som störde mig på crossguarden på Kylo Rens lasersvärd? Det verkar knappast så smart med en crossguard av laser om man ska hålla på och snurra runt. Han borde ha skurit händerna av sig själv.
Om Dödsstjärnan (Dödsstjärnorna) i episod 4-6 kostade $8,100,000,000,000,000, hur mycket tror ni att Dödsstjärneplaneten i episod 7 kostade? Den är ju betydligt större och mer avancerad. Själv funderar jag kring varifrån alla pengar kommer. Någon med input?
Jag undrar hur rekryteringen av nya Stormtroopers har gått till. Klonerna var ju framavlade för att vara elitsoldater som lydde varje kommando. Hur kommer det sig att en sådan godhjärtad vekling som Finn blev accepterad? Den onda sidan har verkligen sjunkit i sin standard!
Kylo Ren ska ju ha ingått i en order, "Knights of Ren". Tror ni att vi kommer att få se fler Ren-siths, eller håller sig den Mörka sidan till regeln om en mästare och en lärling?
Jag tror att det var Steven Spielberg som sa att "The Force Awakens" "could be the biggest movie ever". Hur kan en sådan erfaren person i filmbranschen komma med ett så fånigt uttalande? Filmen aspirerar inte överhuvudtaget på att vara det. Säljknep?
Var Motståndsrörelsens bas gömd på samma planet som Han Solo förde Rey och Finn till? Deras X-wings kom ju flygandes över sjön, bara helt plötsligt. Missade jag någonting eller?
Hur kom han Poe eller Joe, eller vad han hette, tillbaka till sin bas? Han var ju utan några resurser samt jacka. Det kan inte ha varit lätt för honom.
Vad tror ni blir Chewbaccas roll nu i nästkommande filmer? Kommer han bara att stå och skrika eller faktiskt uträtta någonting?
Någon annan än jag som tänkte på hur Finn blev konstant friendzonad av Rey? "Friend", puss på pannan och inte munnen, osv.! Vem tror att Rey och Finn slutar upp som ett par? För mig känns det för uppenbart, men förmodligen blir det så ändå.
I och med Lukes tydliga apati så känns det inte helt orimligt att han tar rollen som en ny gubb-Obi-Wan Kenobi. Själv tycker jag att det hade varit fruktansvärt tråkigt. Risken för det är nog rätt hög då J.J. Abrams främst verkar vilja härma tidigare Star Wars-rullar och slippa komma på någonting eget. Ctrl+C och Ctrl+V är dagens generations främsta läromedel, kanske har regissören lagt märke till det? Hade jag varit Luke så hade jag varit trött på alla eviga siths och gjort slut på eländet en gång för alla. Tråkigt att vi inte fick en mer levande Luke. Det passar i och för sig hans karaktärsdrag att vara tråkig samt apatisk, men ändå...
Avslutningsvis:
Två år (!) tills nästa film kommer (tar det i spoiler för vill ju inte spoila någon med det beskedet). Är det någon som har sett någonting kring varför det är så? Strul med post-production eller har filmerna helt enkelt inte spelats in ännu? Ganska plågsamt att vänta så länge tills vi får svar på alla ovanstående frågeställningar och reflektioner.
-----
Edit: Angående Reys stridskapacitet.
Hon är ju uppenbarligen en ättling till någon tidigare stor jedi/sith och Kraften är stark inom henne. Det är detta som man ska betrakta ger henne sina stridsförmågor, inte hennes biologiska kön. Könet ska förmodligen ses som sekundärt och underlägset i förhållande till Kraften.
Senast redigerad av Mr.Mayhem 2015-12-18 kl. 01:30.
Jag är mycket väl medveten om både moderatormeddelandet samt regeln. I andra trådar så tillåts (med rätta) diskussioner om handlingen utanför spoilertaggarna, med devisen "läs på egen risk", så borde det vara även här. Dessutom så har jag följt spoilerregeln då jag inte har avslöjat hur filmen slutar. 2 x på dig din lilla gnagare!
-----
För att vara vän av ordning så tänker jag, inom spoilerfunktionen förstås, ta upp några funderingar och reflektioner kring filmen.
Var det någon annan än jag som störde mig på crossguarden på Kylo Rens lasersvärd? Det verkar knappast så smart med en crossguard av laser om man ska hålla på och snurra runt. Han borde ha skurit händerna av sig själv.
Ja, den kändes rätt onödig. Men såg väl bra ut rent visuellt antar jag. Visade sig dock ha viss effekt på Finn.
Om Dödsstjärnan (Dödsstjärnorna) i episod 4-6 kostade $8,100,000,000,000,000, hur mycket tror ni att Dödsstjärneplaneten i episod 7 kostade? Den är ju betydligt större och mer avancerad. Själv funderar jag kring varifrån alla pengar kommer. Någon med input?
Har du räknat på inflationen här? Kostnader har väl aldrig varit ett problem för en aggressiv militärdiktatur. Förmodligen bekostat med slavarbete och blod.
Jag undrar hur rekryteringen av nya Stormtroopers har gått till. Klonerna var ju framavlade för att vara elitsoldater som lydde varje kommando. Hur kommer det sig att en sådan godhjärtad vekling som Finn blev accepterad? Den onda sidan har verkligen sjunkit i sin standard!
De blev tvungna att rekrytera på klassiskt maner då inga klonfabrikanter fanns tillgängliga. Inte förvånande att standarden sjunker med både Palpatine och Vader puts väck.
Kylo Ren ska ju ha ingått i en order, "Knights of Ren". Tror ni att vi kommer att få se fler Ren-siths, eller håller sig den Mörka sidan till regeln om en mästare och en lärling?
Kylo Ren är vad jag förstått inte i närheten av att vara en Sith. Vi får vänta och se helt enkel.
Jag tror att det var Steven Spielberg som sa att "The Force Awakens" "could be the biggest movie ever". Hur kan en sådan erfaren person i filmbranschen komma med ett så fånigt uttalande? Filmen aspirerar inte överhuvudtaget på att vara det. Säljknep?
Har hört diskussioner om kassarekord innan jag läste detta. Vi får avvakta lite, men helt ute och cyklar är han nog inte. Spielberg har nog ganska bra koll på film gissar jag. Varför har du spoilertag på denna fråga, är du paranoid eller?
Var Motståndsrörelsens bas gömd på samma planet som Han Solo förde Rey och Finn till? Deras X-wings kom ju flygandes över sjön, bara helt plötsligt. Missade jag någonting eller?
Har du hört talas om Hyperspace?
Hur kom han Poe eller Joe, eller vad han hette, tillbaka till sin bas? Han var ju utan några resurser samt jacka. Det kan inte ha varit lätt för honom.
Han hette Poe. Det får man ingen förklaring på. Antar att han gjorde som Rey och Finn. Snodde ett skepp av någon amatöraktig skrothandlare. Inte så komplicerat som det låter.
Vad tror ni blir Chewbaccas roll nu i nästkommande filmer? Kommer han bara att stå och skrika eller faktiskt uträtta någonting?
Inte en aning. Personligen hoppas jag att han hämnas Han Solo å det grövsta. Han såg lagom nöjd ut efter Kylo Rens fega fitt-backstab på farsan.
Någon annan än jag som tänkte på hur Finn blev konstant friendzonad av Rey? "Friend", puss på pannan och inte munnen, osv.! Vem tror att Rey och Finn slutar upp som ett par? För mig känns det för uppenbart, men förmodligen blir det så ändå.
Vem vet. Han har gjort diverse hjälte-moves för hennes skull så det är inte omöjligt att det blir så. Jag säger att chansen är 80/20 för detta. Vem skulle annars charma tösen? Poe? Alldeles för anonym, men vi får vänta och se vad som händer i VIII.
I och med Lukes tydliga apati så känns det inte helt orimligt att han tar rollen som en ny gubb-Obi-Wan Kenobi. Själv tycker jag att det hade varit fruktansvärt tråkigt. Risken för det är nog rätt hög då J.J. Abrams främst verkar vilja härma tidigare Star Wars-rullar och slippa komma på någonting eget. Ctrl+C och Ctrl+V är dagens generations främsta läromedel, kanske har regissören lagt märke till det? Hade jag varit Luke så hade jag varit trött på alla eviga siths och gjort slut på eländet en gång för alla. Tråkigt att vi inte fick en mer levande Luke. Det passar i och för sig hans karaktärsdrag att vara tråkig samt apatisk, men ändå...
I och med Max Von Sydows karaktär i början, tror jag Obi-Wan-teorin har ett och annat hål i sig. Är övertygad om att Luke kommer bossa som fan. Han såg ju helt mental ut. Har bara suttit där på ön och laddat för att kötta stormtroopers i 30 år. Det kommer att bli en total slakt här.
Avslutningsvis:
Två år (!) tills nästa film kommer (tar det i spoiler för vill ju inte spoila någon med det beskedet). Är det någon som har sett någonting kring varför det är så? Strul med post-production eller har filmerna helt enkelt inte spelats in ännu? Ganska plågsamt att vänta så länge tills vi får svar på alla ovanstående frågeställningar och reflektioner.
Helt onödig spoiler igen. Det är väl våren 2017 som gäller. 1½ år. Inte så länge va?
-----
Edit: Angående Reys stridskapacitet.
Hon är ju uppenbarligen en ättling till någon tidigare stor jedi/sith och Kraften är stark inom henne. Det är detta som man ska betrakta ger henne sina stridsförmågor, inte hennes biologiska kön. Könet ska förmodligen ses som sekundärt och underlägset i förhållande till Kraften.
Ja. Det är tråkigt att så många hakat upp sig på detta. Pappa Luke och Farfar Vader, vadfan trodde ni eller? Hon kommer slakta som fan, yeehaa!!!
Jag är mycket väl medveten om både moderatormeddelandet samt regeln. I andra trådar så tillåts (med rätta) diskussioner om handlingen utanför itaggarna, med devisen "läs på egen risk", så borde det vara även här. Dessutom så har jag följt iregeln då jag inte har avslöjat hur filmen slutar. 2 x på dig din lilla gnagare!
-----
För att vara vän av ordning så tänker jag, inom ifunktionen förstås, ta upp några funderingar och reflektioner kring filmen.
Den kom ju till användning, faktiskt. Lasersvärd verkar direkt livsfarliga att handskas med överhuvudtaget, jag stör mig inte nämnvärt på någon knäpp idé om att ge dom lite personlighet.
Helt säkert ett dyrt projekt men inte nödvändigtvis mer avancerat än dödsstjärnorna. Starkiller base var en vanlig planet med ännu vanligare byggnation, bortsett från massförstörelsevapnet då. Såna är inte gratis eller okomplicerade. Arbetstimmarna blir antagligen färre och billigare när man inte bygger i rymden.
Finn blev knyckt som barn. Antagligen gällde det dom flesta om inte alla i Hux armé, som alltså inte var någon klonarmé. Någon psykolog borde kanske sållat bort honom långt tidigare.
Jag förväntade mig att han skulle ha ett gäng sidekicks. Har inte reflekterat så mycket över vilka det är Rey ser. Ett par utav Lukes jedi-adepter han fick med sig till den mörka sidan kanske? Kunde vara coolt.
Kylo Ren är hur som helst ingen sith, medans det återstår att se vad Snoke är för snubbe. Det spekuleras i att han skulle vara Darth Plagueis. Känner mig lite halvt intresserad utav den teorin. Hellre in med lite nytt istället.
Man får tycka som man vill. Låter rätt standard.
Nej. Man kommer flygande över sjön lika plötsligt hur långt man än färdats. Så att säga.
Rey och Finn stal ett rymdskepp. Han kanske stal ett rymdskepp? Säkert inte utan ansträngning. Bryr mig inte riktigt, han tog sig hem helt enkelt.
Jag har aldrig upplevt Chewbacca som handlingsförlamad. Vi får hoppas att han fortsätter som vanligt, laserarmborsten verkade trimmad. Annars förstår jag om han är ledsen. Jag är lite ledsen.
Nej. Hoppas dom bonkar.
Risken är nog rätt hög att Luke är Obi-Wan 2, jo. Det kanske blir jättebra. Vem vet. Abrams stannar bara som executive till nästa film vad jag vet, det kanske kan lugna dig lite.
Avslutningsvis:
Två år (!) tills nästa film kommer (tar det i i för vill ju inte spoila någon med det beskedet). Är det någon som har sett någonting kring varför det är så? Strul med post-production eller har filmerna helt enkelt inte spelats in ännu? Ganska plågsamt att vänta så länge tills vi får svar på alla ovanstående frågeställningar och reflektioner.
Ett och ett halvt om man ska vara petig, vän av ordning. Den huvudsakliga inspelningen startar i januari. Du får stilla begäret med Rouge One, 362 dagar kvar.
-----
Edit: Angående Reys stridskapacitet. Hon är ju uppenbarligen en ättling till någon tidigare stor jedi/sith och Kraften är stark inom henne. Det är detta som man ska betrakta ger henne sina stridsförmågor, inte hennes biologiska kön. Könet ska förmodligen ses som sekundärt och underlägset i förhållande till Kraften.
I stort sett enig. Ser inga uppenbara släktband till någon jedi eller sith. Förhoppningsvis är hon inte släkt med någon särskild alls, jag tycker inte att det behövs.
Senast redigerad av hets! 2015-12-18 kl. 04:25.
Förstår inte riktigt en sak; filmen utspelar sig bara 30 år efter imperiets fall, va?
Varför pratar de som att allt bara är en myt eller legend då? Känns lite... udda. Som om vi 80- och 90-talister bara skulle tro att Hitler, Stalin och Churchill var en legend som det inte alls var säkert att de existerande utanför folkmun.
Hade förstått om det utspelade sig 500 år efter, men 30 och när de gamla karaktärerna inte ens dött av ålder?
Så här några dagar efter att ha sett den har mitt omdöme förbättrats, inte försämrats. Jag tyckte den var wow! innan, men tyckte den låg precis under Empire Strikes Back och A New Hope. Nu tycker jag allt att de ligger 2a. Kan inte vänta på att få se den igen
Jävligt bra film. Det finns dock några saker jag som jag gärna hade sett annorlunda.
1: Att de lyckas ta ner dödsplaneten på 15 minuter. De hade kunnat säga att striden utspelade sig under flera timmar i stället för en kvart.
2: Att Reys force var lite väl kraftig. Hon, som levt ensam i en öken nästan hela sitt liv, är lika stark som Kylo Ren som har tränats av bland annat Luke.
I övrigt en fantastisk film. Ser fram emot episod VIII.
Förstår inte riktigt en sak; filmen utspelar sig bara 30 år efter imperiets fall, va?
Varför pratar de som att allt bara är en myt eller legend då? Känns lite... udda. Som om vi 80- och 90-talister bara skulle tro att Hitler, Stalin och Churchill var en legend som det inte alls var säkert att de existerande utanför folkmun.
Hade förstått om det utspelade sig 500 år efter, men 30 och när de gamla karaktärerna inte ens dött av ålder?
Så här några dagar efter att ha sett den har mitt omdöme förbättrats, inte försämrats. Jag tyckte den var wow! innan, men tyckte den låg precis under Empire Strikes Back och A New Hope. Nu tycker jag allt att de ligger 2a. Kan inte vänta på att få se den igen
Nu vet vi ju inte vad som har hänt dessa 30 år, men det var ju inte så många som träffade Luke och fick se honom in action. De flesta som känner till kraften och historierna är döda. Förmodligen har ordet spridits via hörsägen.