2015-12-18, 00:55
Bannlyst
Tidsmaskin - på tapeten eller långt bort?

Hur ser de ut med eventuella tidsmaskiner i framtiden? Är det något det forskas om/jobbas på just nu? Är det något som någonsin kommer existera?

Kan man någon gång i framtiden färdas bakåt i tiden tror ni? Eller kommer det förbli Hollywood film.
Citera
2015-12-18, 01:03
Medlem
No.90-Kleists avatar
Man vet inte om naturlagarna tillåter resor bakåt i tiden. Framåt är inget svårt dock. Färdas snabbt (nära ljusets hastighet) en viss tid, så kommer en längre tid ha gått på jorden.

Den direkta frågan man ställer sig är var alla tidsresenärer är. Om det går att resa bakåt i tiden, borde de resa till vår tid, inte sant? Varför kryllar det då inte av folk från framtiden?
Citera
2015-12-18, 05:12
Medlem
En tänkbar förklaring till frånvaron av tidsresenärer från framtiden skulle (bortsett från den uppenbara att tidsresor bakåt är omöjliga) kunna vara att det visserligen är möjligt att resa bakåt i tiden, men däremot inte att återvända.
Antag att jag uppfinner en tidsmaskin och beslutar mig för att resa 100 år bakåt i tiden. I vår egen samtid är resultatet att jag helt enkelt försvinner. I den tid där jag landar (1915) dyker jag plötsligt upp ur intet (och har antagligen en del problem med att få folk att tro på min berättelse). Min blotta närvaro där gör emellertid att små detaljer i händelseförloppet sådant vi känner det ur historien förändras, och dessa små förändringar får med tiden kumulerande effekter. Om jag alltså försöker resa framåt i tiden igen kommer jag inte att hamna i det 2015 jag ursprungligen kom från, utan i ett helt annat, parallellt 2015 (där jag inte känner igen någon människa, och där jag återigen får problem att förklara vem jag är)...
Citera
2015-12-18, 06:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syndanormen
Hur ser de ut med eventuella tidsmaskiner i framtiden?

Möjligheten finns, vi är dock fortfarande i full färd med att hitta de formler som krävs för att se bakåt resp framåt i tiden.

Citat:
Är det något det forskas om/jobbas på just nu?

Oh yes!

Citat:
Är det något som någonsin kommer existera?

Det återstår att se.

Citat:
Kan man någon gång i framtiden färdas bakåt i tiden tror ni?

I en "bubbla" (lokalt modifierad timespace-frekvens/fas), ja.
Som fysisk person, nej; det kräver många och långa insikter om en mängd fler partiklar än vetenskapen för närvarande har förståelse för.
Citera
2016-03-01, 07:27
Medlem
Att som tidsresenär döda Hitler?

Om jag hade en tidsmaskin, reste bakåt i tiden och dödade Adolf Hitler innan han kom till makten, då hade jag hindrat honom från att begå de handlingar han gjorde. Men då hade de handlingarna aldrig skett i den nya tidslinjen som jag skapade. Då hade ingen utom jag insett att jag var en hjälte, jag hade blivit klassad som en vanlig simpel mördare. I teorin hade jag, då det hade inneburit en resa bakåt i tiden till innan jag var född, kunnat försvara mig med att jag begick mordet innan jag blev straffmyndig. Problem med det försvaret är att rätten knappast hade trott min historia om min tidsmaskin. Jag hade nog hamnat på dårhus om jag försökte med det försvaret! Men om jag reste framåt i tiden igen efter att ha dödat Hitler, då hade kanske rättens vägran att tro på tidsresor kunnat rädda mig från dom? Genom att jag är för ung för att ha varit med på Hitlers tid utan tidsmaskin, alltså.
Citera
2016-03-01, 07:31
Avslutad
Hur vet du att detta inte redan hänt med en för oss okänd framtida tyrann?
Citera
2016-03-01, 07:36
Medlem
Ingen vet heller hur världen skulle se ut om det inte skulle hänt...
Citera
2016-03-01, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStupidGenius
Om jag hade en tidsmaskin, reste bakåt i tiden och dödade Adolf Hitler innan han kom till makten, då hade jag hindrat honom från att begå de handlingar han gjorde. Men då hade de handlingarna aldrig skett i den nya tidslinjen som jag skapade. Då hade ingen utom jag insett att jag var en hjälte, jag hade blivit klassad som en vanlig simpel mördare. I teorin hade jag, då det hade inneburit en resa bakåt i tiden till innan jag var född, kunnat försvara mig med att jag begick mordet innan jag blev straffmyndig. Problem med det försvaret är att rätten knappast hade trott min historia om min tidsmaskin. Jag hade nog hamnat på dårhus om jag försökte med det försvaret! Men om jag reste framåt i tiden igen efter att ha dödat Hitler, då hade kanske rättens vägran att tro på tidsresor kunnat rädda mig från dom? Genom att jag är för ung för att ha varit med på Hitlers tid utan tidsmaskin, alltså.
Om du dödar Hitler, så ändrar du världen drastiskt. Dina föräldrar kanske inte ens tröffas? Något ännu värre än det Hitler gjorde, inträffar?
På papperet låter det kanske bra att åka tillbaka i tiden, men det är en vild chansning.
Citera
2016-03-01, 07:54
Medlem
nerdinsides avatar
Eftersom du bara reser i tiden för att mörda Hitler så kommer ju en paradox uppstå ändå. När Hitler är död så finns ju ingen anledning för dig att resa i tiden, vilket gör att resan inte skulle göras i första början. Men om resan inte görs från första början så mördas aldrig Hitler.
Citera
2016-03-01, 07:57
Avslutad
Spela Red Alert så får du se hur bra allt blir utan Adolf. Obalanserat och pixligt.
Citera
2016-03-01, 08:08
Medlem
När man gör opinionsundersökningar frågar man drygt 1000 personer för att få en något så när säker siffra om hur miljoner människor kommer rösta i slutänden, om man inte (som i Sverige) manipulerar undersökningsmetoden. Det handlar om sannolikhetslära och kan appliceras på ditt exempel.

Ponera att du åker tillbaka i tiden och mördar Hitler, och vi leker med tanken att du föds ändå, så är sannolikheten överhängande att en annan person hade gjort något ondskefullt i alla fall. Du är nog tvungen att åka tillbaka som en jojo för att ändra tidens gång.
Citera
2016-03-01, 08:52
Medlem
Cornholio.s avatar
Vad passar bättre nu än ordspråket vinnarna skriver historien!? Jag menar det finns ju trots allt flera kommunistledare i olika länder under vars regim det dödats mer än mångdubbelt så många människor än i nazityskland!

Kommunismens mord: 20 miljoner i Sovjetunionen, 65 miljoner i Folkrepubliken Kina, 2 miljoner i Nordkorea, 2 miljoner i Kambodja, 1 miljon i Vietnam, 1 miljon i de östeuropeiska kommuniststaterna, 150 000 i Latinamerika, 1,7 miljoner i Afrika, 1,5 miljoner i Afghanistan samt tiotusentals döda i länder där kommunisterna inte kom till makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in