2008-07-31, 16:37
Medlem
VarförJustJag?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Tja, ytterliggare en förklaring (dess trolighet säger jag inget om) som inte erbjuder några motsägelser är att det helt enkelt är omöjligt av en eller annan anledning att utföra dessa händelser som leder till motsägelser.
Jo, det är därför man är ganska överens om att resor bakåt i tiden är omöjliga, på grund av kausalitetsproblemet. Till skillnad från resor in i framtiden, som ju är möjligt åtminstone i teorin.
Citera
2008-07-31, 17:32
Medlem
Raoul~Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Jag vet inte det! Men om vi leker med tanken att det hade gått, vad hade hänt om man reste tillbaks till tiden innan man var född, för att slå ihjäl sina föräldrar?

A: Hade man dött?
B: Hade man fastnat i tiden?
C: Hade man överlevt ändå?

Lite tankar! Om man hade dödat sina föräldrar vid tiden innan man föddes så kan man inte finnas, eftersom man aldrig han bli född! Men om man dödar sina föräldrar innan man föddes, så föddes man aldrig och då kan man ju aldrig ha åkt tillbaka i tiden och dödat dem heller, alltså måste man finnas kvar!

Jag tror på alternativ B

Kolla på Back to the Future... han håller ju på att dö när hans föräldrar inte håller på att bli ihop så måste han fixa det. Ja, du kan åka tillbaka innan du är född men slår du ihjäl dina föräldrar försvinner du precis som det håller på att hända i filmen.
Citera
2008-07-31, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarförJustJag?
Jo, det är därför man är ganska överens om att resor bakåt i tiden är omöjliga, på grund av kausalitetsproblemet. Till skillnad från resor in i framtiden, som ju är möjligt åtminstone i teorin.
Fast man skickar inte "the event horizon" tillbaka i tiden.
Det är inte, egos-förfäders-födelse-händelse, som man skickar tillbaka.
Det är "bara" proteiner och nervimpulser
Citera
2008-07-31, 23:36
Medlem
Nej, Läs noga detta är kommer att bli rörigt

Säg för enkelhetens skull att min sprite flaska framför mig är en tidsmaskin(ni kan tänka på vilket objekt som helst framför er). När jag tar i min spriteflaska åker jag tillbaka en timme i tiden.

Nu är jag fast i tiden, läs nedan.

Om jag inte gör exakt samma saker som tog mig till den tidpunkten där jag tog i min spriteflaska och reste tillbaka en timme i tiden har den händelsen inte existerat. Hur kan jag då befinna mig en timme bakåt i tiden? Det moment i tiden som tog mig en timme bakåt i tiden måste existera eller ha existerat annars kan min existens nu en timme före jag tog i spriteflaskan inte existera.

Jag är alltså fast i tiden, tvingad att göra exakt samma saker som för en timme sedan för att en resa bakåt i tiden ska fungera. Jag måste gå till köket och hämsta sprite flaskan. Ja måste gå till datorn, starta den. Jag måste gå in på flashback, ja måste gå till den här tråden.
Eftersom all tid före jag tog i spriteflaskan är "bakåt tid" så betyder att allt som händer fram tills jag tar i spriteflaskan är en upprepning av tiden så alltså även momentet i tiden då jag tar i spriteflaskan.

Jag kommer alltså ytterliggare en gång ta tag i spriteflaskan och då flyga tillbaka en timme i tiden, upprepa allt jag gör och igen flyga tillbaka en timme i tiden och så vidare i all evighet.

Där har ni svaret till varför tidsresor är omöjliga. Du kan aldrig bryta mönstret för att tidpunkten då du reser bakåt i tiden måste ha existerat och kommer därför att återupprepa sig. Så då elimerar du framtiden.

All tid är som en kedja som byggs upp av dåtid som skapar nutid och nutid som skapar framtid. Om du ändrar på nutiden skapas ju en annan framtid(t.ex om jag går höger eller vänster i nutid ändrar min framtid), och att resa i tiden är att flytta nuet bakåt. Och om det nuet inte skapar samma framtid som nuet gjorde i tillståndet före tidsmaskinen så har du elimerat en framtid som ledde till att du reste tillbaka i tiden. Du har elimerat existensen av momentet då du tog tidsmaskinen och hur fan kunde du då resa tillbaka i tiden?
Citera
2008-08-01, 01:13
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av souli
Säg för enkelhetens skull att min sprite flaska framför mig är en tidsmaskin(ni kan tänka på vilket objekt som helst framför er). När jag tar i min spriteflaska åker jag tillbaka en timme i tiden.

Nu är jag fast i tiden, läs nedan.

Om jag inte gör exakt samma saker som tog mig till den tidpunkten där jag tog i min spriteflaska och reste tillbaka en timme i tiden har den händelsen inte existerat. Hur kan jag då befinna mig en timme bakåt i tiden? Det moment i tiden som tog mig en timme bakåt i tiden måste existera eller ha existerat annars kan min existens nu en timme före jag tog i spriteflaskan inte existera.

Jag är alltså fast i tiden, tvingad att göra exakt samma saker som för en timme sedan för att en resa bakåt i tiden ska fungera. Jag måste gå till köket och hämsta sprite flaskan. Ja måste gå till datorn, starta den. Jag måste gå in på flashback, ja måste gå till den här tråden.
Eftersom all tid före jag tog i spriteflaskan är "bakåt tid" så betyder att allt som händer fram tills jag tar i spriteflaskan är en upprepning av tiden så alltså även momentet i tiden då jag tar i spriteflaskan.

Jag kommer alltså ytterliggare en gång ta tag i spriteflaskan och då flyga tillbaka en timme i tiden, upprepa allt jag gör och igen flyga tillbaka en timme i tiden och så vidare i all evighet.

Där har ni svaret till varför tidsresor är omöjliga. Du kan aldrig bryta mönstret för att tidpunkten då du reser bakåt i tiden måste ha existerat och kommer därför att återupprepa sig. Så då elimerar du framtiden.

All tid är som en kedja som byggs upp av dåtid som skapar nutid och nutid som skapar framtid. Om du ändrar på nutiden skapas ju en annan framtid(t.ex om jag går höger eller vänster i nutid ändrar min framtid), och att resa i tiden är att flytta nuet bakåt. Och om det nuet inte skapar samma framtid som nuet gjorde i tillståndet före tidsmaskinen så har du elimerat en framtid som ledde till att du reste tillbaka i tiden. Du har elimerat existensen av momentet då du tog tidsmaskinen och hur fan kunde du då resa tillbaka i tiden?

Men det är jobbigt att man inte vet eller hur
Citera
2008-08-01, 01:27
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
. Och om det nuet inte skapar samma framtid som nuet gjorde i tillståndet före tidsmaskinen så har du elimerat en framtid som ledde till att du reste tillbaka i tiden. Du har elimerat existensen av momentet då du tog tidsmaskinen och hur fan kunde du då resa tillbaka i tiden?
För att jag reste till en annan dimension (en parallell tidslinje), som någon sagt tidigare. Även detta fenomen förklaras av Dr Brown i Back to the future.
Citera
2008-08-01, 02:25
Medlem
för att komma bakåt i tiden tror jag att hela universum måste gå baklänges i tiden. och då skulle man inte märka nåt.
Citera
2008-08-01, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
för att komma bakåt i tiden tror jag att hela universum måste gå baklänges i tiden. och då skulle man inte märka nåt.

Precis, det tror jag också.

T.ex. alla dina minnen baseras ju på dåtid, tiden före nuet.
Om man reser bakåt i tiden borde man inte minnas all tid före tidpunkten då man tog sin tidsmaskin och därför borde man inte komma ihåg att man har rest i tiden.

Hur skulle det annars se ut om du minns framtiden?
Citera
2008-08-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
För att jag reste till en annan dimension (en parallell tidslinje), som någon sagt tidigare. Även detta fenomen förklaras av Dr Brown i Back to the future.

Men det löser ju inte problemet eller hur.

Hur kom du till din parallella värld? Momentet i tiden där du flyttar till den parallella världen måste ha existerat annars kan du inte existera i den parallella världen.
Men det momentet i tiden kan ju följdaktligen inte existera om du befinner dig i den parallella världen.
Citera
2008-08-01, 11:12
Medlem
Det här visar mest hur vi människor tänker egentligen.
Vi har den tanken att en människa är alla dess handlingar.
Att tid är unilinjär.

Men om man skickar tillbaka en människa i tiden,
mekaniken som skickar den tillbaka fungerar,
det blixtrar och dundrar (som i filmer )
då händer det på riktigt, människan åker tillbaka i tiden.
Sen när den väl har gjort det, kan den göra vad som helst
utan att det kommer att förändra att den är när den är.
Visst, trampar man ihjäl fjärilar under jura-perioden
så finns det en stor sannolikhet att människan inte
finns i framtiden. Men det påverkar inte människan som
åkte tillbaka i tiden, den är ju i dåtiden (eller dess-nutid som
man egentligen borde benämna det)

Tiden är relativ. Enskild för varje person, varje partikel.
Citera
2008-08-01, 12:42
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Men det löser ju inte problemet eller hur.

Hur kom du till din parallella värld? Momentet i tiden där du flyttar till den parallella världen måste ha existerat annars kan du inte existera i den parallella världen.
Men det momentet i tiden kan ju följdaktligen inte existera om du befinner dig i den parallella världen.
Jodå, båda världarna existerar ju parallellt med varandra.
http://www.youtube.com/watch?v=Tk_pHTaNV-I
Citera
2008-08-01, 14:38
Medlem
VarförJustJag?s avatar
För att krångla till det ytterligare så finns det de som menar att varken dåtiden eller framtiden existerar, och därför kan man heller inte resa dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in