• 1
  • 2
2015-12-17, 12:31
Medlem
Hej, jag är normalviktig och har helt okej kropp (166 cm/60 kg) men har alltid velat bli riktigt smal. Dvs 50-55 kg, lite svårt att bedöma var det landar med ev. ökad muskelmassa och så. Problemet är att det är förbaskat svårt att bli av de här löjliga få kilona. De flesta dieter/scheman etc verkar vara skrivna för överviktiga personer som lätt kan gå ner sina 0,5-1 kg i veckan, men det fungerar inte på mig. Jag äter dessutom redan hyfsat rent och nyttigt utan godis, läsk, socker, vitt mjöl etc.

Jag lyckades i somras svälta ner mig till 57 kg på lågkaloridiet (på ca. 800-950 kcal/dag under drygt tre månader), men gick snabbt upp igen när det brast. Antagligen min första jojobantning, så det gör jag helst inte om. Träning var det inte tal om, orken fanns inte.

Nu vill jag göra en ny satsning, men även fokusera på vettig träning så jag slipper jojofenomenet och framför allt skaffar mig en livsstil som gör att jag sedan kan hålla den nya låga vikten. Hur tränar jag mest effektivt för att som normalviktig bli av med 5 kg fett? Och var bör mitt kaloriintag ligga? Har tidigare aldrig gått ner på standardrekommendationen -500 kcal, kanske för att jag är "skinny fat" som gör att olika formler överskattar min dagliga energiförbrukning. Jag har också tyckt det är lättare att ligga på 900 kcal än 1400 kcal konstigt nog, men har å andra sidan inte fått det att funka med träning.

Vad är era bästa tips?

- Träningsmässigt, vad ska jag satsa på?
- Kosten, var bör jag ligga energimässigt?
- Piller, inget jag skulle vägra men tycker å andra sidan det borde vara onödigt sålänge jag inte kommit längre på tränings- och kostfronten
- Annat?
Citera
2015-12-17, 12:38
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Om du avstår från godis, läsk, pizza eller snabbmat och inte äter innan du går och lägger dig, så har du en väldigt bra kost. Sen beror det ju på vad du äter istället(?).

Jag rekommenderar att du äter gröt till frukost alla dagar i veckan. Gröt är födans motsvarighet till vätskans vatten, dvs. väldigt naturligt och ger en bra start på dagen. Du står dig länge på gröt och känner dig pigg. Om du inte redan äter gröt sju dagar i veckan, så börja genast. Du kommer märka resultat efter två till fyra veckor att du blivit starkare och smalare.
Citera
2015-12-17, 12:45
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Vad gäller träning, så är promenader eller joggingturer lämpligt om du vill gå ner i vikt men behålla muskeldefinition. Du bränner mycket fett genom att promenera. Börja med att gå en mil i veckan, kanske 2km varje vardag. Öka efter två veckor om du orkar eller har tid. Alla kardiovaskulära träningsformer, dvs. cykling, löpning osv, ger bra fettförbränning över hela kroppen.

Träna även bålen/magen för att minimera skador i samband med träningen. Bålen stabiliserar kroppen.
Citera
2015-12-17, 12:57
Medlem
Killer-queens avatar
Jag antar att du är kvinna?

Jag tror att ditt problem är att du inte tränar ordentligt. Att bara svälta sig ger inget vidare resultat, man blir bara en mindre version av sig själv och det ser sällan särskilt atletiskt ut. Du behöver ordentlig styrketräning för att behålla (och eventuellt bygga lite) muskler, annars blir resultatet som bäst skinny-fat (eller anorektiker om man tar det för långt). Och oroa dig inte över att "bli för stor", det handlar om att bygga en grund och bibehålla muskler under ett kaloriunderskott. Då kan man vara smal men ändå se hälsosam ut.

Jag brukar föreslå Leangains-upplägget för personer i din sits. Det brukar ge tydliga resultatet efter 8-12 veckor, ni brukar både kunna bygga lite muskler och bli av med en del fett. En bra nybörjarguide för den metoden finns på rippedbody.jp. Där kan du även uppskatta ditt energibehov och få beskrivet hur man ska tänka runt det.

"Bantingspiller" kan du stryka. Det finns inget lagligt preparat som fungerar, och de dopingklassade medför allt för stora risker.
Citera
2015-12-17, 13:08
Medlem
Tänker inte kommentera så mycket kring kost, kaloriintag, "piller" och dylikt. Du kommer säkerligen få en massa (bra) tips om det...

Däremot så kommer jag säga som så; att jag tycker att du har fel fokus - ditt fokus har fastnat på vikten på vågen - dvs de 60kg kontra 55-50kg.

Verkar vara högst vanligt att man som kvinna har en "målvikt" - snarare än en "målbild" - dvs hur ser formen ut?

Tycker att du borde vända ditt fokus till att titta mer i spegeln och mer på din kropp än att stirra på mätskalan på din våg. Våga vara nöjd med att väga 60kg t ex, och fundera mer på hur du kan få till någon form av kontinuerlig träningsform istället.

Kan se detta fenomen hos min hustru och hennes bekanta - de har någon form av målvikt (ofta så ligger den inte långt från "dagens notering" - kan handla om ynka 2-3kg) - men mitt svar (till min hustru) brukar vara att "skit i vikten" (om vi nu pratar 2-3kg) - titta på formen istället, och förmågan att kunna träna (vilket ger så oerhört många andra positiva hälsoeffekter på hjärta/lung/stress etc). Tillhör du dessutom den stora skara kvinnor där ett par kg hit eller dit ofta hamnar på ställen som bröst och rumpa så har Ni ofta(st) en enorm vinst i att skita i dessa kg och istället lägga mer fokus på träning.

Tar jag, återigen, min hustru som exempel, så är dessa +2-3kg från hennes "målbild" enbart till hennes (kvinnliga) fördel IMHO. De sitter på rätt ställen.

Att labba med kaloriintag för att uppnå en "målvikt" (utan att träna, kunna träna, orka träna) låter osunt och brukar i förlängningen - som du själv skriver - inte vara hållbart.

Läs nedan. Förvisso en "tävlande individ" men den kan ge lite food for thought...

http://tyngre.se/bloggar/samantha-je...ensiva-dieter/

*Edit - förlåt, antar också att du är kvinna... men är du man så står jag ändock kvar vid mitt råd...*
Senast redigerad av greatesthits 2015-12-17 kl. 13:10.
Citera
2015-12-17, 15:15
Medlem
JokkMokks avatar
Spring 8km om dagen så ska du se på fan.
Citera
2015-12-17, 15:27
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Springa är tämligen värdelöst för det TS vill uppnå.

Rätt kost och styrketräning kombinerat med lågintesiv motion a k a powerwalk, eller raska långpromenader som Strindberg sa. Viktigt att du får i dig protein i tillräcklig mängd.

Ät kvarg, ägg, kött, kyckling osv och skippa tallriksmodellen d v s dra ned på pasta, ris och liknande och öka andelen proteinrik föda.

Med rätt kost räcker det med ganska lite träning om du inte vill bygga större muskler.
Citera
2015-12-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Om du avstår från godis, läsk, pizza eller snabbmat och inte äter innan du går och lägger dig, så har du en väldigt bra kost.

Jag sköter kosten och äter sunt och bra. Jag är som sagt normalviktig och relativt smal, så inga konstigheter. Men jag vill bli ännu smalare.

Citat:
Vad gäller träning, så är promenader eller joggingturer lämpligt om du vill gå ner i vikt men behålla muskeldefinition.

Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Springa är tämligen värdelöst för det TS vill uppnå.

Jag vet av erfarenhet att jag inte går ner i vikt av att springa och/eller promenera. Jag sysslade flera år med maratonlöpning på motionärsnivå, och vägde då som minst två kilo mindre än idag. Sprang då runt 50 km/veckan. Jag var definitivt inte långdistanslöparsmal, som jag trodde jag skulle bli. Så tack för välmenta tips. Löpning och promenader/power walk kan definitivt vara en bra del av ett vettigt träningsupplägg för att nå mina mål, men i sig kommer de inte ge så mycket tyvärr. Det är bland annat därför jag försöker hitta något radikalt annorlunda nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag antar att du är kvinna?

Jag tror att ditt problem är att du inte tränar ordentligt.

Ja, jag är kvinna, skulle förstås ha nämt det. Jag tror precis som du skriver att jag "inte tränar ordentligt". Och det beror på att jag inte vet hur jag ska träna. Motionstips för tjockisar som vill gå ner finns det gott om. Eller avancerade upplägg för byggare. Men jag saknar kunskap om hur man ska göra i min situtation, med mina mål och förutsättningar.

Citat:
Att bara svälta sig ger inget vidare resultat, man blir bara en mindre version av sig själv och det ser sällan särskilt atletiskt ut. Du behöver ordentlig styrketräning för att behålla (och eventuellt bygga lite) muskler, annars blir resultatet som bäst skinny-fat (eller anorektiker om man tar det för långt). Och oroa dig inte över att "bli för stor", det handlar om att bygga en grund och bibehålla muskler under ett kaloriunderskott. Då kan man vara smal men ändå se hälsosam ut.

Jag brukar föreslå Leangains-upplägget för personer i din sits. Det brukar ge tydliga resultatet efter 8-12 veckor, ni brukar både kunna bygga lite muskler och bli av med en del fett. En bra nybörjarguide för den metoden finns på rippedbody.jp. Där kan du även uppskatta ditt energibehov och få beskrivet hur man ska tänka runt det.

Tack, jag ska kolla upp leangains. Det du skriver låter vettigt. Jag är inte ett dugg rätt att "bli för stor", det är dels bara snyggt med lite muskler, dels så tror jag att de som är "stora" har fått kämpa som fan för att komma dit.

Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Däremot så kommer jag säga som så; att jag tycker att du har fel fokus - ditt fokus har fastnat på vikten på vågen - dvs de 60kg kontra 55-50kg.

Tack för input! Nja, jag är inte så fokuserad på själva vikten, som jag skrev 50-55 kg beroende på hur det faktiskt ser ut med muskler etc. Du har helt rätt att det är ett yxigt och dåligt mått på vad man vill uppnå. Däremot så vet jag att 60 kg är för mycket, jag har jämfört rätt mycket med stats på tjejer med kroppar jag gillar, och då landar jag på max 50-55 kg med min längd. Grattis till din tjej att hon lägger på sig på "rätt" ställen. Själv är jag typisk äppelform. Det blir inte särskilt snyggt när jag lägger på mig vikt, men jag gillar i och för sig att slippa kurvor

Jag vet exakt vilken kropp jag vill ha, kolla den här tjejen - Tonya Kay, dansare av den mer atletiska typen. Hennes vikt är 56-58 kg men hon är fyra cm längre än jag. Vi är rätt lika byggda i övrigt. Fast inte än, dårå

https://lh3.googleusercontent.com/-6...0-%2525201.jpg (hon i mitten)

https://lifeforceartsblog.files.word...2525252005.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-C...anTonyaKay.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-i...obertKley2.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-J...C9735_edit.jpg
Citera
2015-12-18, 09:47
Medlem
Giffi,

Min poäng är trots allt att vikten är, som du själv säger, ett yxigt mått. Desto yxigare blir det om vi tar ytterligheterna i ditt spann - från 60kg till 50kg, det är en ganska stor skillnad... och nu inbillar jag mig att du är tämligen normalbyggd i kroppen...

Min tes är - hellre väga "58kg" i rimligt atletisk form än att väga "55kg" som "skinny fat".

Givet att du pysslat med löpträning med en volym av 50km/v så torde du inte ha några större problem med "träningsmoralen" - därför låter det lite oroväckande att du lägger dig på ett så pass lågt kaloriintag att du inte orkar träna.

Läs Killer-Queens tips/svar. Han ger ofta goda råd gällande träning.

Jag kan bara bifalla att "skivstångsgymnastik" skulle nog ha en positiv impact på din kroppskonstitution. Nyårslöfte? Utvärdera efter 6mån - ge det tid. Skulle bli förvånad om du inte märker en skillnad. Måhända står står det "58kg" på vågen - men något säger mig att du kommer tycka att din "form" är mer lik "Tonya Kay"... och då kanske du får utvärdera "målvikten 50kg" och förpassa den till historien...

Mvh
Citera
2015-12-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Giffi,
Måhända står står det "58kg" på vågen - men något säger mig att du kommer tycka att din "form" är mer lik "Tonya Kay"... och då kanske du får utvärdera "målvikten 50kg" och förpassa den till historien...

Jag håller helt med dig om den saken! Det kanske inte framgick helt och hållet. Vikten i sig har ingen betydelse. Jag antar bara att det är rimligt att landa där, utifrån mina kroppsmål. Får jag en kropp som Tonya Kays så kommer jag inte gråta även om jag väger 65

Tack för peppen annars! Det är riktigt att jag normalt inte har något problem med träningsmotivation, men livet går ju i perioder och nu är det dags att ta sig ur svackan. Lusläser killer-queens tips om leangains.
Citera
2015-12-21, 01:47
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Vad gäller träning, så är promenader eller joggingturer lämpligt om du vill gå ner i vikt men behålla muskeldefinition. Du bränner mycket fett genom att promenera. Börja med att gå en mil i veckan, kanske 2km varje vardag. Öka efter två veckor om du orkar eller har tid. Alla kardiovaskulära träningsformer, dvs. cykling, löpning osv, ger bra fettförbränning över hela kroppen.

Träna även bålen/magen för att minimera skador i samband med träningen. Bålen stabiliserar kroppen.

Viktigt detta med motion, men du kan absolut inte slarva och "belöna" dig själv med godis, läsk eller dylikt bara för att du promenerar. Vi är alla olika, men snabba kolhydrater ansamlas snabbt på ett ställe mer eller mindre för de flesta.

Ifall du applicerar "gröttänktet" i din övriga kost kommer du långt vill jag lova!
Citera
2015-12-21, 22:52
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Du behöver ordentlig styrketräning för att behålla (och eventuellt bygga lite) muskler, annars blir resultatet som bäst skinny-fat (eller anorektiker om man tar det för långt). Och oroa dig inte över att "bli för stor", det handlar om att bygga en grund och bibehålla muskler under ett kaloriunderskott. Då kan man vara smal men ändå se hälsosam ut.

Nääää man når väl en gräns till slut där bröstkorgen och höftbenen börjar skjuta ut, till slut måste väl kroppen börja ta från fettet när den inte får näring! Håller med om att träning ger mer "frame", men sen beror det ju på om man är kille/tjej, sen kan ju den smala looken se najs ut om man vill se ut som keith richards o co.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in