2015-12-16, 23:42
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Det var mycket kul att återigen få uppleva Star Wars-universumet, och även om jag njöt av det visuella samt nostalgin, så kan jag inte låta bli att känna en viss avsmak för filmen.

35 år ska alltså ha gått sedan episod 6 då Luke, Leia och Han Solo räddade galaxerna från Imperiet, och man upprättade den Nya Republiken i fredens namn. Under dessa 35 år av fred så lyckas en ny avart av ett ondskefullt imperium ändock etablera sig, bl.a. med hjälp av siths. Den Första Ordningen är inte en dold organisation med en dold agenda, utan den är välkänd, etablerad och livskraftig. Hur har det kunnat gå till? Är den Nya Republiken samt Motståndsrörelsen totalt handlingskraftig och på det dumma i sina huvuden? Enorma resurser, i monetärt kapital och i humankapital, men också i fråga av tid, tillhandahålls av den Första Ordningen. Och det har uppenbarligen inte gått under radarn för den Nya Republiken, då organisationen är välkänd och fruktad. I 35 år.
Utöver detta så fanns det en del andra detaljer som jag störde mig på, men som inte spelar enorm roll för storyn (därför lämnas dessa utanför).

Nu är inte jag helt insatt i all lore som skrivit efter de första tre filmerna, men det är väl helt etablerat att Imperiet överlever fortsatt starkt. Tänk bara själv, tror du världens största militära diktatur totalt försvinner för att dess två ledare dör? De har arméer, baser och flottor över flera galaxer. Krävs knappast mycket fantasi för att föreställa sig andra skulle axla ledarrollen. Sith dog inte ut heller, finns gott om dessa runt om och fostras såklart unga in i den religion dagligen.

Citat:
Sen ska vi inte heller tala om "huvudstriden" i filmen. Någon som känner igen uppdraget "ha sönder skölden och skjut sönder en viktig del av ett massförstörelsevapen"? Åtminstone jag har sett det förut, i någon film. Jag undrar vilken det var.

Möjligtvis men inget jag störde mig på.

Citat:
Avslutningsvis så vill jag betygsätta filmen. På grund av Finns totalt onödiga samt ointressanta roll, den taskiga humorn, Hollywoodstuntsen och den oäkta (dåligt komponerade) handlingen, så får filmen enbart en högst diskutabel 6/10. Rey och Kylo Ren lyfter filmen, likaså Han Solo med Chewbacca. Om det övriga hade hållit samma nivå som nämnda fyra karaktärer samt det visuella, så hade filmen nått upp till nivåer runt 8.5-9/10.
Många bra scener varvades med lika många dåliga. En film värd att se och som förhoppningsvis kan lyftas av sina två efterföljare. Jag är åtminstone hoppfull!

Håller inte med alls. Tycker handlingen är spot on och Finn gör ett mycket bra jobb. Inte den traditionella superhjälten som bruden snarare riktar mot, behövs inte två sådana. Frisk fläkt.
Citera
2015-12-16, 23:44
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Citera
2015-12-16, 23:44
Medlem
Calogeros avatar
Lite fler funderingar:

Citera
2015-12-16, 23:48
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jaha, jag trodde du hade sett filmen. Du uttrycker dig lite väl drastiskt för att inte ens veta hur den är. Jag tyckte den var väldigt bra trots lite illa dolt feminist-trams. Ge den en chans.

Jag svarade bara efter bästa förmåga på en fråga jag fick, i ett led i en diskussion om huruvida det här är en film av kommersiell karaktär eller ett försök att göra ett mästerverk. Inte ens du anser väl att man försökt göra ett mästerverk?

Iallafall, det ringer så många varningsklockor, inklusive feminist-tramset, att jag nog kommer att vänta med att se den tills hajpen har gått över. Men förr eller senare kommer jag att se den, absolut. Även om jag befarar att den kommer att vara lite väl förutsägbar. Kanske kommer jag att invänta recensionerna på nästa film, och om de mot förmodan kommer att bli riktigt bra så hamnar den här filmen i ett annat ljus, och jag skulle kunna avnjuta båda på raken.

Och när jag talar om recensioner så bryr jag mig inte om vilka magiska siffror man ger den mitt under hajpen, utan vad man kan sluta sig till om filmen genom det man läser. Jag gillar inte filmhajper överhuvudtaget. Tyckte t.ex. att Inception var kass (och den har 8,8 på Imdb fortfarande).
Citera
2015-12-16, 23:49
Avslutad
Den här filmen är en sämre version av A New Hope. Läste att de hade ett annat script i början, men antar att det är smidigare att köra på något som redan funkar.

Citera
2015-12-16, 23:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jag svarade bara efter bästa förmåga på en fråga jag fick, i ett led i en diskussion om huruvida det här är en film av kommersiell karaktär eller ett försök att göra ett mästerverk. Inte ens du anser väl att man försökt göra ett mästerverk?

Iallafall, det ringer så många varningsklockor, inklusive feminist-tramset, att jag nog kommer att vänta med att se den tills hajpen har gått över. Men förr eller senare kommer jag att se den, absolut. Även om jag befarar att den kommer att vara lite väl förutsägbar. Kanske kommer jag att invänta recensionerna på nästa film, och om de mot förmodan kommer att bli riktigt bra så hamnar den här filmen i ett annat ljus, och jag skulle kunna avnjuta båda på raken.

Och när jag talar om recensioner så bryr jag mig inte om vilka magiska siffror man ger den mitt under hajpen, utan vad man kan sluta sig till om filmen genom det man läser. Jag gillar inte filmhajper överhuvudtaget. Tyckte t.ex. att Inception var kass (och den har 8,8 på Imdb fortfarande).

Jag anser att upphovsmännen försökt göra en så bra Star Wars-film som möjligt.
Citera
2015-12-17, 00:01
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Citera
2015-12-17, 00:03
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni

Javisst säger imdb-betyg inte mycket om en film innan den värsta uppståndelsen har lagt sig. Här sticker jag ut hakan och säger att det inte kommer att sjunka nämnvärt.

Är ju inget konstigt att det blir en enorm hajp när en ny Star Wars-film är på gång. Definitionen av ordet nästan.

Men för att jämföra med inception bara här på forumet så har den tråden ca 80 sidor och denna är redan uppe i dryga 200, och då har ju premiären precis varit.
Citera
2015-12-17, 00:04
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theomania

Citera
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirhChefotsir
Rangordning efter brahet:

V
IV
VI
VII
I
II
III

hoppas 8 och 9 blir lika bra!

Tyckte allt i filmen var klockrent utom två detaljer.

Betyg: 10/10

Edit:
Spoiler om en scen med Kylo Ren som många skriver om.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2015-12-17 kl. 00:23.
Citera
Medlem
SleepyRippers avatar
Så nu har jag med sett filmen och gillade den men var inte en 10/10. Snarare en 7/10. Märks att det är Disney som gjort den. Lite väl mycket skojande och humor.

Sista scenen gav mig dock riktiga rysningar.
Senast redigerad av SleepyRipper 2015-12-17 kl. 00:19.
Citera
2015-12-17, 00:05
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Nu är inte jag helt insatt i all lore som skrivit efter de första tre filmerna, men det är väl helt etablerat att Imperiet överlever fortsatt starkt. Tänk bara själv, tror du världens största militära diktatur totalt försvinner för att dess två ledare dör? De har arméer, baser och flottor över flera galaxer. Krävs knappast mycket fantasi för att föreställa sig andra skulle axla ledarrollen. Sith dog inte ut heller, finns gott om dessa runt om och fostras såklart unga in i den religion dagligen.

Jag är inte heller insatt i all lore, jag har bara sett filmerna. Intrycket man får av slutet i episod 6 är att galaxerna är befriade, och det var med den inställningen jag gick in till filmen. Möjligtvis är det så att Imperiet fortfarande överlevde stark genom mindre grupperingar som var i kontroll av olika delar av galaxerna. Må så vara, men på sättet som den Nya Republiken blev totalt överkörda och slängda tillbaka i precis samma rebellroll som i episod 4-6 är oförklarligt. Säkerligen måste den Nya Republiken ha byggt en armé, besegrat fiender och befriat stora delar av världen? Luke Skywalker hade ju till och med tid att öppna en jediakademi.

Att sith inte dog ut accepterar jag, inga problem där. Det är snarare resten av den Första Ordningens kapaciteter som jag stör mig på och som jag inte förstår. För mig känns det ogenomtänkt och ihåligt, hopplockat bara för att ge huvudkaraktärerna en antagonist större än en sith.

Sen skulle jag inte heller vilja förminska Darth Sidious och Darth Vaders roller och betydelse för Imperiet. Båda dessa höll ihop styret p.g.a. sitt våldskapital.

Citat:
Möjligtvis men inget jag störde mig på.

Episod VII är nästintill identisk, i fråga om "huvudstrid", till episod IV eller episod V. Jag gick inte på bio för att få se en uppdaterad version av en film som jag redan har sett, och därför är jag besviken på just det.

Citat:
Håller inte med alls. Tycker handlingen är spot on och Finn gör ett mycket bra jobb. Inte den traditionella superhjälten som bruden snarare riktar mot, behövs inte två sådana. Frisk fläkt.

Smaken är som baken. Personligen hade jag känt större dragningskraft till filmen om den hade fördjupat sig och fokuserat mer på Reys bakgrund och karaktär. Jag gillade hennes roll och tycker faktiskt att Finn lutar mer åt den traditionella superhjälten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in