Citat:
Det var mycket kul att återigen få uppleva Star Wars-universumet, och även om jag njöt av det visuella samt nostalgin, så kan jag inte låta bli att känna en viss avsmak för filmen.
35 år ska alltså ha gått sedan episod 6 då Luke, Leia och Han Solo räddade galaxerna från Imperiet, och man upprättade den Nya Republiken i fredens namn. Under dessa 35 år av fred så lyckas en ny avart av ett ondskefullt imperium ändock etablera sig, bl.a. med hjälp av siths. Den Första Ordningen är inte en dold organisation med en dold agenda, utan den är välkänd, etablerad och livskraftig. Hur har det kunnat gå till? Är den Nya Republiken samt Motståndsrörelsen totalt handlingskraftig och på det dumma i sina huvuden? Enorma resurser, i monetärt kapital och i humankapital, men också i fråga av tid, tillhandahålls av den Första Ordningen. Och det har uppenbarligen inte gått under radarn för den Nya Republiken, då organisationen är välkänd och fruktad. I 35 år.
Utöver detta så fanns det en del andra detaljer som jag störde mig på, men som inte spelar enorm roll för storyn (därför lämnas dessa utanför).
35 år ska alltså ha gått sedan episod 6 då Luke, Leia och Han Solo räddade galaxerna från Imperiet, och man upprättade den Nya Republiken i fredens namn. Under dessa 35 år av fred så lyckas en ny avart av ett ondskefullt imperium ändock etablera sig, bl.a. med hjälp av siths. Den Första Ordningen är inte en dold organisation med en dold agenda, utan den är välkänd, etablerad och livskraftig. Hur har det kunnat gå till? Är den Nya Republiken samt Motståndsrörelsen totalt handlingskraftig och på det dumma i sina huvuden? Enorma resurser, i monetärt kapital och i humankapital, men också i fråga av tid, tillhandahålls av den Första Ordningen. Och det har uppenbarligen inte gått under radarn för den Nya Republiken, då organisationen är välkänd och fruktad. I 35 år.
Utöver detta så fanns det en del andra detaljer som jag störde mig på, men som inte spelar enorm roll för storyn (därför lämnas dessa utanför).
Nu är inte jag helt insatt i all lore som skrivit efter de första tre filmerna, men det är väl helt etablerat att Imperiet överlever fortsatt starkt. Tänk bara själv, tror du världens största militära diktatur totalt försvinner för att dess två ledare dör? De har arméer, baser och flottor över flera galaxer. Krävs knappast mycket fantasi för att föreställa sig andra skulle axla ledarrollen. Sith dog inte ut heller, finns gott om dessa runt om och fostras såklart unga in i den religion dagligen.
Citat:
Sen ska vi inte heller tala om "huvudstriden" i filmen. Någon som känner igen uppdraget "ha sönder skölden och skjut sönder en viktig del av ett massförstörelsevapen"? Åtminstone jag har sett det förut, i någon film. Jag undrar vilken det var.
Möjligtvis men inget jag störde mig på.
Citat:
Avslutningsvis så vill jag betygsätta filmen. På grund av Finns totalt onödiga samt ointressanta roll, den taskiga humorn, Hollywoodstuntsen och den oäkta (dåligt komponerade) handlingen, så får filmen enbart en högst diskutabel 6/10. Rey och Kylo Ren lyfter filmen, likaså Han Solo med Chewbacca. Om det övriga hade hållit samma nivå som nämnda fyra karaktärer samt det visuella, så hade filmen nått upp till nivåer runt 8.5-9/10.
Många bra scener varvades med lika många dåliga. En film värd att se och som förhoppningsvis kan lyftas av sina två efterföljare. Jag är åtminstone hoppfull!
Många bra scener varvades med lika många dåliga. En film värd att se och som förhoppningsvis kan lyftas av sina två efterföljare. Jag är åtminstone hoppfull!
Håller inte med alls. Tycker handlingen är spot on och Finn gör ett mycket bra jobb. Inte den traditionella superhjälten som bruden snarare riktar mot, behövs inte två sådana. Frisk fläkt.
Han är inte en sith för övrigt, det förekommer överhuvudtaget inga sithriddare i filmen.