Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Jo, det är ju ett mindre respektlöst kladd att lägga in någonting allra sist, för att länka vidare till fortsättningen (eller ja, början... suck).
Men det blir ju knappast bättre. Det var ju Аnakin som stod där redan från början, dvs som Sebastian Shaw, dvs samma ansikte som när masken togs av. Att man kladdat så att Anakin plötsligt blir ung, medan Obiwans och Yodas spöken är i den åldern de dog, blir bara obegripligt.
Varför Hayden Christensen? Varför inte Jake Lloyd? Varför inte en spermie?
Men är det inte märkligt att spöket ser ut som en hypotetisk version av Anakin så som han eventuellt hade sett ut utan brännskador och förlorade kroppsdelar? Jag tror att Lucas vision hela tiden var att spöket skulle se ut som Anakin innan han blev Darth Vader, därav Jedikappan och avsaknaden av ärr.
Det känns mer logiskt att spöket representerar den han var innan han gick över till den mörka sidan än att det visar hur han kunde ha sett ut om han aldrig hade gjort det.
Sen stör jag mig på att unge Anakins spöke bär vita Jedi robes när han i samtliga filmer bär svarta och mörkbruna. Ska de klippa in Hayden så kan de väl göra det ordentlig?