Citat:
Förstår inte de som klagar på "comic relief". Inte mer än tidigare delar, om än utspritt på fler karaktärer 
Jag ger filmen en 9a, helt underbar.
Lite funderingar och frågor dock:

Jag ger filmen en 9a, helt underbar.
Lite funderingar och frågor dock:
1. Jag hade gärna sett mer av världen som sådan, effekterna efter imperiets fall. Inte nödvändigtvis med lika mycket politiskt tjafs som i prequel-trilogin, men ändå NÅGOT som visar världen. Typ att de strosar runt i Coruscant och pratar om hur Nya Republiken återinfört demokrati osv.
2. Förstod inte delen där de sprängde planeterna. Var det HELA Nya Republikens grund som dog? Så nu finns inte republiken något mera utan bara The Resistance som nu verkligen är som rebellerna, bara en liten sketgrupp utan större makt?
3. Varför heter de The Resistance över huvud taget och inte The New Republican Army eller något? Varför har inte nya republiken en armé utan förlitar sig på en grupp som i praktiken är guerillakrigare?
Mina frågor kretsar just kring världen efter imperiet som ni ser, lite besviken att det inte täcktes upp mer då det är det jag nästan hade funnit mest intressant. För just nu kändes det nästan bara som att First Order förstörde tomma och öde planeter som man inte hade någon relation till.
2. Förstod inte delen där de sprängde planeterna. Var det HELA Nya Republikens grund som dog? Så nu finns inte republiken något mera utan bara The Resistance som nu verkligen är som rebellerna, bara en liten sketgrupp utan större makt?
3. Varför heter de The Resistance över huvud taget och inte The New Republican Army eller något? Varför har inte nya republiken en armé utan förlitar sig på en grupp som i praktiken är guerillakrigare?
Mina frågor kretsar just kring världen efter imperiet som ni ser, lite besviken att det inte täcktes upp mer då det är det jag nästan hade funnit mest intressant. För just nu kändes det nästan bara som att First Order förstörde tomma och öde planeter som man inte hade någon relation till.
Jag håller helt med i dina reflektioner. The Force Awakens börjar som om Imperiet aldrig blev besegrat. Hela storyn känns ihålig av många anledningar, och du nämner några av de främsta. Jag tror att många hade velat få en större förståelse till vad som hände efter Imperiets fall och hur den Första Ordningen har lyckats växa sig starka.
Om man ser på filmen som ett försök att tjäna pengar på Star Wars-franchisen, och inte med intentionen att skapa ett mästerverk, så blir det dock förståeligt varför filmen är gjord som den är.
sitter med mobilen och vet inte hur man gör det på den..
Så dumt i så fall, och på så många plan. Bara det hade ju varit chansen att göra en annan historia och inte berätta samma historia om igen. Och det hade ju faktiskt varit ett mycket bra sätt att vara trogen originalet, eftersom det var dit, till en sådan värld, det hade tagit oss. Fast de var väl så paralytiskt rädda att avvika från grundkonceptet, ja med tanke på de katastrofala misslyckandena med Ep 1-3, att de valde kloning (ett central begrepp i Star Wars-världen minsann). Fast vi behöver inte kloningar av originaltrilogin, lika lite som remake:s av King Kong osv. Jag förstår inte hur fansen härdar ut. Det här bådar inte gott för de kommande filmerna.