2015-12-16, 22:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Det är åklagares och din hypotes.

Och ja. Jag skrev hypotes.
Hypotes.
Det är klart som f-n att det är en hypotes, mer känd som åklagarens gärningsbeskrivning. Men om du släpper grogg-glaset en stund så kanske du kommer ihåg att diskussionen rörde försvarets möjlighet att så tvivel mot denna gärningsbeskrivning genom att hitta en alternativ mord- eller brottsplats.

Det torde nu vara klart för normalbegåvade att jord från Martorp på LHs kläder inte visar på alternativ som stör åklagarens gärningsbeskrivning, men eftersom du deltar i diskussionen kanske vi skall dra det ett varv till?
2015-12-16, 22:11
Medlem
Citat:
Det är åklagares och din hypotes.

Och ja. Jag skrev hypotes.
Hypotes.

Enligt tingsrätten är han dömd på den bevisning som FUP visar. Och som HR mest troligt kommer att fastställa.
2015-12-16, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt tingsrätten är han dömd på den bevisning som FUP visar. Och som HR mest troligt kommer att fastställa.

Japp. Och nu ska fallet prövas där det finns bättre kompetens.

I 7 dagar.

Man tackar och bugar.
2015-12-16, 22:16
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Tror faktisk hon går igenom den först nu...

Mycket kan dyka upp ännu.

Och vad skulle det vara? Jag tycker detta verkar gränsa till pinsamhet. Hon sammanställer bara alla alternativa teorier härifrån och bevis som inte finns. Frånvaron av något kan inte vara bevis. Tex finns det inget bevis att jag varit på platsen. Kan vi vara absolut säker på att jag inte var där? Då måste man se till det övriga för att kunna utesluta min närvaro på platsen. Jag kanske tom var på platsen men är helst irrelevant för utredningen....och hamnar i slasken.

Går hon igenom hela slasken så är det nog bara för den räkning hon tänkt att vi skattebetalare ska betala.
2015-12-16, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Och vad skulle det vara? Jag tycker detta verkar gränsa till pinsamhet. Hon sammanställer bara alla alternativa teorier härifrån och bevis som inte finns. Frånvaron av något kan inte vara bevis. Tex finns det inget bevis att jag varit på platsen. Kan vi vara absolut säker på att jag inte var där? Då måste man se till det övriga för att kunna utesluta min närvaro på platsen. Jag kanske tom var på platsen men är helst irrelevant för utredningen....och hamnar i slasken.

Går hon igenom hela slasken så är det nog bara för den räkning hon tänkt att vi skattebetalare ska betala.

Härifrån?

Skämtare där.

Du vet inte ett skit om hur IR jobbar. Fundera över den faktan istället.

Har stort förtroende för IR och hennes kompetens.
2015-12-16, 22:19
Medlem
Citat:
Tror du hovrätter sätter upp 7 dagar till sitt förfogande i detta mål för att målet framstår som glasklart.

Det får dom inte göra.

Antal dagar står för hur stort tvivel det finns.

Bevisligen ett mycket stort.

Icke alls. Men alla förhör i TR skall spelas upp IGEN inför HR. Då tar det denna tid.

Det nya i HR går nog ganska fort.
2015-12-16, 22:24
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skribenterna bakom har missat den vetenskapliga vinkeln att man aldrig utför ett experiment som inte kan ge ny kunskap.

Vi verkar ha olika syn på vad en vetenskaplig vinkel är. Min syn på det hela är att en vetenskaplig vinkel är att man skall kunna genomföra experimentet, eller att hypotesen skall kunna bevisas oberoende och av vem som helst som kan genomföra experimentet på ett likvärdeigt sätt. Absolut inte att man inte genomför ett experiment om det inte tillför ny kunskap. Du kanske argumenterar för att experimentet antingen ska bekräfta eller motbevisa hypotesen, och där med tllföra ny kunskap oavsett resultatet. I så fall har jag missuppfattat och instämmer i så fall i din syn på vetenskap. Att kunna återupprepa det man påstår är ett av de viktigaste kriterierna för att bevisa en vetenskaplig hypotes och där med kunna påstå att det är en bevisad teori. Om ingen annan kan genomföra ditt experiment med samma resultat så är det inte bevisat att det du påstår dig vara sant faktiskt är sant och inte bara ett resultat av din fantasi. Det är där tex psykologi och psykoanalys brister. Det finns ingen erkänd och vedertagen teori om det mänskliga psyket, annat än den biologiska aspekten som klart kan testas och bevisas, dvs att viss psykofarmaka har en viss effekt.
Senast redigerad av Ruggedo 2015-12-16 kl. 22:30.
2015-12-16, 22:25
Medlem
Citat:
Härifrån?

Skämtare där.

Vilken fakta?

Hur jobbar IR? Understödd av fakta då.
2015-12-16, 22:27
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Japp. Och nu ska fallet prövas där det finns bättre kompetens.

I 7 dagar.

Man tackar och bugar.

I vilket avseende har de bättre kompetens? Målet dras av en...resten småsover, på sina gamla meriter. Tex Qvick-domarna som vederbörande fortfarande trots han är friad, vidhåller var korrekta.
2015-12-16, 22:31
Medlem
Citat:
Joo denna kritik har väl också framförts i media.

Men om han nu är oskyldig vad vill du då att han ska säga? Vad kan man säga?

Vad hade du gjort i NBs skor.

Vad man än säger så vänds det väl mot en?

Finns det för övrigt någon mordåtalad som blivit dömd i tingsrätt men friad i hovrätt?

Går det annat än rent teoretiskt?

Vågar domstol ändra dom för mord?

Det måste ju se märkligt ut för allmänheten.

Först håller bevis sedan gör de inte det.

Ungefär som att myndighet inte får ifrågasätta annan myndighets beslut... även om det nu på pappret ska ske en ny prövning ( i alla fall utåt sätt.)

Om han nu är oskyldig så kan han väl berätta hur hans DNA och blod hamnat på röret hon hängde i och hur hans DNA hamnat på insidan av L kläder . Sen kan han väl förklara varför han inte var hemma när mordet begick och slutligen vem som istället för han själv har varit i frugans trosor och fått med sig hennes DNA till L trosor
2015-12-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
I vilket avseende har de bättre kompetens? Målet dras av en...resten småsover, på sina gamla meriter. Tex Qvick-domarna som vederbörande fortfarande trots han är friad, vidhåller var korrekta.

HR har en starkare juridisk kompetens i sin sammansättning av ledamöter än TR.
2015-12-16, 22:38
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Härifrån?

Skämtare där.

Fakta är att alla hennes teorier startade här... sen är det ju helt rätt att skratta åt det. Hade hon inte varit så oerhört girig och tagit precis alla teorier hade hon verkat mer sansad. Hon hade kunnat hålla sig till en som hon försökt att bevisa rimligt tvivel med men i sin desperation gapar hon efter allt och det blir bara pinsamt. Jag har hört mina ord härifrån upprepas i tingsrätten....

Hur stort förtroende du har för nämnd advokat är hur relevant? Ska vi alla bara tro på din magkänsla och din tilltro och släppa en trolig mördare på fri fot?

För övrigt vet jag precis hur advokater och domstolar jobbar...fakta vissa advokater har mer tur med bevisningen än andra och får mördare friade i brist på dem, detta är inte fallet i aktuellt fall. Fakta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in