2015-12-16, 21:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ok. Men hennes idé är intressant. Det skulle kunna betyda att både mordplats och tillvägagångssätt vore annorlunda, om smutsfläckarna på byxorna, höger framknä samt baktill mitt på linningen (korsryggen), är jord från Martorp.
Men det gör inte det.
Som vallero påpekade kan jordfläckarna (om nu Martorp har en unik jordmån) kommit när GM hanterade kroppen vid byssjan efter transport från ladan. 50 kg människa är mycket. Han kan mycket väl ha lagt ner henne utanför, eller haft henne stående på knä för att kunna ta ett bättre tag.
2015-12-16, 21:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Liksom om moped skulle ha det, exempelvis på styre.
Finns det en uppgift om att mopedens styre har jordfläckar?

EDIT: jag kollade snabbt i FUP s888 och hittade följande intressanta information:

Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-16 kl. 21:56. Anledning: .
2015-12-16, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Vilken betydelse har smutsen på Lisas byxor för försvaret? Om smutsen (som naturligtvis aldrig kommer analyseras för att det helt saknar betydelse och är betydligt mer komplicerat än vad du tycks tro) skulle rent hypotetiskt visa sig komma från just Martorp, vad skulle det ha för bäring på fallet enligt dig? Att kroppen i något skede möjligen släpats på Martorp försvagar ju inte åtalet.
Ed: Skulle svarat klurigkluring snarare än dig.

Men det står väl hovrätten fritt att se på jord hur dom vill. Och dra vilka slutsatser de vill.

Kan försvaret visa på annan möjlig brottsplats skapar det förmodligen tvivel hos hovrätten.
2015-12-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Var finns slasken? I och med att jag inte uppdaterad mig sen domen, annat än överklagandet till HR...finns det något av intresse i den?

Intressant? Skulle inte tro det. En massa uppföljning av icke-relevanta spår och vittnesförhör som inte ledde någonstans. Advokaten IR har ju "djupborrat" i den utan något synbart resultat.

Så nej. Den innehåller nog mest troligt inget av värde alls.

Men det finns att få ut om man så vill. Mot en självkostnad.

För mig räcker FUP.
2015-12-16, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Finns det en uppgift om att mopedens styre har jordfläckar?

Den undersöktes först 6 v efter försvinnandet vilket ger att det inte är omöjligt att det har funnits jord på moped som polis pga sitt agerande missat.
2015-12-16, 21:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Men det gör inte det.
Som vallero påpekade kan jordfläckarna (om nu Martorp har en unik jordmån) kommit när GM hanterade kroppen vid byssjan efter transport från ladan. 50 kg människa är mycket. Han kan mycket väl ha lagt ner henne utanför, eller haft henne stående på knä för att kunna ta ett bättre tag.

Han skulle i så fall haft henne både stående på knä samt lagt ned henne med korsryggen (ganska hårt) tryckt mot marken. Ett himla omständligt gymnastiserande utanför byssjan alltså, fast han av allt att döma tycks haft väldigt bråttom väl där inne, nja.
2015-12-16, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Intressant? Skulle inte tro det. En massa uppföljning av icke-relevanta spår och vittnesförhör som inte ledde någonstans. Advokaten IR har ju "djupborrat" i den utan något synbart resultat.

Så nej. Den innehåller nog mest troligt inget av värde alls.

Men det finns att få ut om man så vill. Mot en självkostnad.

För mig räcker FUP.

Tror faktisk hon går igenom den först nu...

Mycket kan dyka upp ännu.
2015-12-16, 22:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men det står väl hovrätten fritt att se på jord hur dom vill. Och dra vilka slutsatser de vill.

Kan försvaret visa på annan möjlig brottsplats skapar det förmodligen tvivel hos hovrätten.
Jag vet inte om det är läsförståelsen som fallerar, eller om det är något allvarligare.

Ladan och Martorp är båda brottsplatser där LH har hanterats enligt åklagaren. Hon har mördats i ladan, transporterats till Martorp och gömts i byssjan där. Spår på LH från Martorp är INTE tecken på en annan möjlig brottsplats. Behöver du mer förklaring?
2015-12-16, 22:02
Medlem
Citat:
Tror faktisk hon går igenom den först nu...

Mycket kan dyka upp ännu.

Det stämmer dåligt med fakta. IR begärde ut slasken minst en vecka innan TR förhandlingen. Om inte mer.
2015-12-16, 22:06
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte om det är läsförståelsen som fallerar, eller om det är något allvarligare.

Ladan och Martorp är båda brottsplatser där LH har hanterats enligt åklagaren. Hon har mördats i ladan, transporterats till Martorp och gömts i byssjan där. Spår på LH från Martorp är INTE tecken på en annan möjlig brottsplats. Behöver du mer förklaring?

Det är åklagares och din hypotes.

Och ja. Jag skrev hypotes.
Hypotes.
2015-12-16, 22:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Han skulle i så fall haft henne både stående på knä samt lagt ned henne med korsryggen (ganska hårt) tryckt mot marken. Ett himla omständligt gymnastiserande utanför byssjan alltså, fast han av allt att döma tycks haft väldigt bråttom väl där inne, nja.
Min poäng var endast att om fläckarna SKULLE kunna visas komma från Martorp så blir vi inte klokare av det ändå. Det indikerar bara mer hantering där än vi kanske annars skulle anta.

Nåväl, vi har ju inga belägg för att fläckarna kommer ifrån Martorp öht, eller att det går att skilja Martorp-K-ord från annan Blomberg-jord, så jag föreslår att vi går vidare!
2015-12-16, 22:11
Bannlyst
Citat:

Tror du hovrätter sätter upp 7 dagar till sitt förfogande i detta mål för att målet framstår som glasklart.

Det får dom inte göra.

Antal dagar står för hur stort tvivel det finns.

Bevisligen ett mycket stort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in