Har nu också sett filmen. Överlag bra även om första halvan var svagare än andra. Ger det 8/10
Negativt:
Lite för mycket skämt och trams. Även om det är långt från Jar-Jar klass så blev det för mycket emellanåt. De hade inte behövt Han, Finn och BB-8 för comic relief.
Överlag så tycker jag att Finn är en ganska tråkigt karaktär. Den typiska klantiga-hjälten-rollen.
Även om det var trevligt med hintandet till A new Hope i början av filmen blev det lite för mycket efter ett tag. Det enda som fattades var väl att Rey skulle fått handen avhuggen och att Luca var på Dagobah.
Sen tycker jag att det är konstigt när det är en sån klassisk grej att strormtroopers i orginaltrilogin är värdelösa på att träffa något så är de lika värdelösa i den här filmen. Även när mr evil generalguy berättar om hur bra och vältränade de är.
Sen en undran: Vad/vem fan tror ni att Snoak är?
Sen till skillnad från andra i tråden tycker jag att Kylo Ren var en mycket bättre karaktär än jag väntat mig.
Haha det finns alltså idioter på imdb som röstar och skriver recensioner utan att ha sett filmen. Vilka stolpskott.
Det är väl allmänt känt att filmbolag planterar positiva recensioner på imdb, framförallt när det gäller storfilmer innan de ens har släppts för att få massorna att öppna plånboken.
Såg filmen imorse (väldigt konstig känsla förövrigt att sitta i biosalongen så tidigt...) och blev positivt överraskad. Den får en stabil 4/5 och hamnar på tredje plats i rangordningen efter V och IV.
Några tankar (väldigt minimala spoilers men taggar ändå):
Fy helvete vad jag irriterade mig på alla idioter som inte kunde hålla käften under filmen. "Wohoooooo Han Solo! King!" Vi fattar. Ni är Star Wars-nördar. Hål käften och njut istället.
Kylo Ren är en intressant karaktär och jag gillar faktumet att han inte är "färdig" med sin träning, blir kul att se vad som händer med honom i nästa episod. I tidigare filmer är det ju alltid protagonisterna som haft någon form av karaktärsutveckling medan skurkarna alltid varit klytschiga och tråkiga.
Det enda negativa som jag kan komma på är väl att det är lite för mycket comic relief samt att det ar en hel del copy paste från episod IV.
Ja han har ju kladdat in saker överallt. Och allt blev sämre. Jag tycket möjligtvis det passade ok att lägga in Anakin i slutet på Rotj bredvid Obiwan och Yoda.
Jo, det är ju ett mindre respektlöst kladd att lägga in någonting allra sist, för att länka vidare till fortsättningen (eller ja, början... suck).
Men det blir ju knappast bättre. Det var ju Аnakin som stod där redan från början, dvs som Sebastian Shaw, dvs samma ansikte som när masken togs av. Att man kladdat så att Anakin plötsligt blir ung, medan Obiwans och Yodas spöken är i den åldern de dog, blir bara obegripligt.
Varför Hayden Christensen? Varför inte Jake Lloyd? Varför inte en spermie?
För övrigt:
Efter att ha läst kommentarerna om den nya filmen (inklusive spoilers-flikarna) så är det enda jag får riktig lust att göra att se originaltrilogin i despecialized-versionen: https://www.youtube.com/watch?v=dHfLX_TMduY
Även om Disney inte har samma destruktiva förstörarkraft som Lucas själv, utan behandlar materialet med respekt, så har man tydligen inget riktigt nytt att komma med utan gör en rip-off på den första filmen.
Hur sjutton ska det fortsätta efter det? Ska man fortsätta att imitera originaltrilogin? Eller ska man hitta på genuint nytt material? Men om man nu hade förmågan att hitta på något genuint nytt, varför gjorde man det inte då redan till film #7? Vilket talar för att man inte har den förmågan...
Att man lyckades koka, en förvisso god, soppa på gamla rester inger inte så mycket Nytt Hopp.
Jag var försiktigt optimistisk men fullkomligt älskade denna. Så nära de gamla man kommer i dagens filmindustri. Klockren casting, grym homage till gamla filmerna, bra actionscener och grymma miljöer.
Visst var det lite väl med skämt ibland och tempot är onödigt högt stundtals, men det är så mainstream filmer ser ut idag.
Förstår inte riktigt varför folk klagar på att filmen var "för snäll". Åtminstone Episode IV är även den väldigt snäll, vad jag kommer ihåg. Kylo Ren var jag dock inte speciellt förtjust. Kändes lite som Darth Vader light. Darth Vader känns ju väldigt mörk (och ikonisk). Kylo Ren kommer inte ens inärheten. Håller med de som anser att VII ev är lite väl lik IV, men tja...vet inte om det behöver vara något negativt. Ger den en 7½/10.
Störde mig inte på skämten öht, däremot på Kylo Ren. Star Wars känns dock återigen som Star Wars, och action scenerna var väldigt trevliga. Det är härligt med Tie Fighters och X-Wings.
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilka Star Wars-filmer ska man ha sett innan för att förstå allt i denna film? Räcker det med dom tre första och bästa?
Ja! Jag har själv bara sett Episode 1 och lite av Episode 2 (utöver de tre gamla filmerna), för tyckte inte dom var nå vidare. Tänkte försöka se de nu igen dock.
Senast redigerad av yokisuci 2015-12-16 kl. 18:24.