2015-12-15, 08:25
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Vår sak ska diskuteras i riksdagen.

Om det var du som skulle prata med rikdagsmannen för vår sak, vilka punkter skulle du trycka på, bortsett från väntetiderna?

Ett sorterat och sakligt svar önskar jag mig.
Nej vad kul!! Hoppas, hoppas *håller tummarna* bättring i så fall...

Jag hade tagit upp det här med psykiska påfrestningen och oron det innebär vänta så länge.

Varför de ska "skilja" på par i minst 2 år? Hade vilja att att någon tvinga bort deras partner i minst 2 år som det är för närvarande.

Den viktigaste är att hitta en lösning med att gifta par kan ansöka från Sverige, tanke på slippa dessa psykiska påfrestningar.

Då kan de se om de klara sig bra, utan "bidrag". Om vederbörande kan försörja sig. Om den sökande visa intresse av "bli" svensk medborgare och leva som svensk. Det kan man aldrig göra om de vistas långt ifrån Sverige. Då vet man inte om de vill bli eller visa sig intresserad bli "svensk".

Det enda jag kan hitta om varför de ska säga nej till UT är att det är "skenäktenskap". Det borde vara lättare avslöja om de levde ihop under väntetiden vid evt intervju sedan.

Detta är vad jag kan komma på nu.
Citera
2015-12-15, 09:44
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Vår sak ska diskuteras i riksdagen.

Om det var du som skulle prata med rikdagsmannen för vår sak, vilka punkter skulle du trycka på, bortsett från väntetiderna?

Ett sorterat och sakligt svar önskar jag mig.

Fast det är väl just handläggningstiderna som är problemet? Frågan skulle kunna vara hur regeringen planerar styra Migrationsverket så handläggningstiderna uppfyller det som står i Utlänningsförordningen 4 kap §21a (9 månader, om inte särskild skäl finns).

Det tydligaste/sakligaste vore att ta upp den kritik som Justitieombudsmannen vid flera tillfällen lämnat i det här. Sådant ska inte en myndighet strunta i, men trots kritiken så ökar väntetiderna och då blir det ju regeringens sak att agera (det är ju de som styr myndigheterna – i det här fallet Migrationsverket).

För debattens skull kan man exemplifiera med ett enkelt ärende, exempelvis ett gift par som levt ihop och som behöver flytta till Sverige, där partnern kommer från ett ”västland” som Kanada (eller annat land varifrån det inte kommer några asylansökningar). Eller flera ärenden. Där det trots att det inte finns några särskild skäl blir mycket långa handläggningstider. Personer som vill hjälpa till i debatten finns säkert i den här tråden eller Familjeliv-tråden och skulle kunna omnämnas som Lisa eller Kalle eller vad de nu heter.

Folk får tydligen besked nu att man får räkna med 18-21 månader i väntetid. Riksdagsmannen skulle kunna använda sig av RUT (Riksdagens utredningstjänst) för att ta fram fakta om nuläget.
I ett tidigare svar till JO om de långa handläggningstiderna så pekar de på hur deras prioriteringar görs, vilket sker utifrån regleringsbrev. En fråga till regeringen vore då om man i nästa regleringsbrev till Migrationsverket kommer att trycka på att åtgärda de orimliga väntetiderna i den här typen av ärenden.
http://www.jo.se/PageFiles/5990/5497-2013.pdf
Citat:
Prioriteringar i verksamheten sker utifrån bl.a. regleringsbrev, omvärldsanalyser, prognoser och ärendenas karaktär.
I Migrationsverkets regleringsbrev för 2012 angavs att verket skulle prioritera asylprövning och återvändande. Regleringsbrevet för 2013 var inte lika detaljerat som tidigare år. I myndighetens verksamhetsplan för 2013 angavs bl.a. att asylområdet är prioriterat men att verket samtidigt ska fortsätta att utveckla och effektivisera handläggningen av tillstånds- och medborgarskapsärenden.
Rent generellt kan man peka på att den globaliserade världen, med mer resande och ökad aktivitet genom sociala medier med mera gör att fler hittar sin livskamrat i ett annat land än sitt hemland. Att svensk byråkrati hindrar sådana familjebildningar genom mycket långa väntetider innebär försämrad livskvalitet och kan också innebära att vissa blir dömda till barnlöshet eftersom den biologiska klockan inte stoppas för att Migrationsverket inte klarar kraven. Ok, det sista är en ren spekulation från min sida. Jag vet inte om det är så att kvinnor blir dömda till barnlöshet pga två års väntetid (kanske tre år så småningom), de kan ju förstås besöka sin partner och då bli gravid men jag gissar att de flesta vill ha ordnade förhållanden innan de föder barn.

Men jag tror att politikerna inte lär lyssna särskilt mycket på det här, hur goda argumenten än är. Till och med Miljöpartiet är ju numer med på att skärpa kraven för invandring till Europas hårdaste. Migrationsministern Morgan Johansson har i presskonferenser pekat på att det är långa handläggningstider för asylärenden och säger det som en signalpolitisk åtgärd, dvs de långa handläggningstiderna ska få flyktingar att välja ett annat land än Sverige. I den avskräckningen finns även anknytningsärenden med, eftersom många flyktingar har familjer i hemlandet som de vill få hit. Med två års väntetid för asyl och därefter två år för anknytningsinvandringen så blir det mycket lång tid från familj. Det tycks som att regeringen tycker att det är bra med de långa handläggningstiderna, eftersom det får en avskräckande effekt på asyltrycket. Att sedan några tusen svenskar också drabbas av de långa handläggningstiderna är något man accepterar om det kan förmå flyktingar att inte söka sig till Sverige.

Mitt förslag är följande, om man i ett anknytningsärende av denna typ där allt ser bra ut (Migrationsverket har inte skäl att tro att det rör sig om något fuffens) inte fått beslut inom 9 månader så kan ett provisoriskt uppehållstillstånd delas ut som gäller tills dess att beslutet är fattat. Resterande del av väntetiden skulle då kunna ske i Sverige. Det skulle sätta press på Migrationsverket. Men att lätta upp reglerna på så sätt blir svårt, hur rimligt det än är.
Citera
2015-12-15, 16:08
Medlem
Vad händer om frugan söker turist/besökvisum under den tiden hon väntar på UT? (Snart 14 månader har passerat)

Kan vårt UT ärende få avslag p.g.a. detta?
Hur ser ambassaden på en turistvisum när ett UT ärende pågår?

Har mejlat MIG också men skulle gärna vilja veta om någon har insyn på detta?
Har slutat lita på MIG numera.
Senast redigerad av Lingaa 2015-12-15 kl. 16:36.
Citera
2015-12-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Fast det är väl just handläggningstiderna som är problemet? Frågan skulle kunna vara hur regeringen planerar styra Migrationsverket så handläggningstiderna uppfyller det som står i Utlänningsförordningen 4 kap §21a (9 månader, om inte särskild skäl finns).

Det tydligaste/sakligaste vore att ta upp den kritik som Justitieombudsmannen vid flera tillfällen lämnat i det här. Sådant ska inte en myndighet strunta i, men trots kritiken så ökar väntetiderna och då blir det ju regeringens sak att agera (det är ju de som styr myndigheterna – i det här fallet Migrationsverket).

För debattens skull kan man exemplifiera med ett enkelt ärende, exempelvis ett gift par som levt ihop och som behöver flytta till Sverige, där partnern kommer från ett ”västland” som Kanada (eller annat land varifrån det inte kommer några asylansökningar). Eller flera ärenden. Där det trots att det inte finns några särskild skäl blir mycket långa handläggningstider. Personer som vill hjälpa till i debatten finns säkert i den här tråden eller Familjeliv-tråden och skulle kunna omnämnas som Lisa eller Kalle eller vad de nu heter.

Folk får tydligen besked nu att man får räkna med 18-21 månader i väntetid. Riksdagsmannen skulle kunna använda sig av RUT (Riksdagens utredningstjänst) för att ta fram fakta om nuläget.
I ett tidigare svar till JO om de långa handläggningstiderna så pekar de på hur deras prioriteringar görs, vilket sker utifrån regleringsbrev. En fråga till regeringen vore då om man i nästa regleringsbrev till Migrationsverket kommer att trycka på att åtgärda de orimliga väntetiderna i den här typen av ärenden.
http://www.jo.se/PageFiles/5990/5497-2013.pdf

Rent generellt kan man peka på att den globaliserade världen, med mer resande och ökad aktivitet genom sociala medier med mera gör att fler hittar sin livskamrat i ett annat land än sitt hemland. Att svensk byråkrati hindrar sådana familjebildningar genom mycket långa väntetider innebär försämrad livskvalitet och kan också innebära att vissa blir dömda till barnlöshet eftersom den biologiska klockan inte stoppas för att Migrationsverket inte klarar kraven. Ok, det sista är en ren spekulation från min sida. Jag vet inte om det är så att kvinnor blir dömda till barnlöshet pga två års väntetid (kanske tre år så småningom), de kan ju förstås besöka sin partner och då bli gravid men jag gissar att de flesta vill ha ordnade förhållanden innan de föder barn.

Men jag tror att politikerna inte lär lyssna särskilt mycket på det här, hur goda argumenten än är. Till och med Miljöpartiet är ju numer med på att skärpa kraven för invandring till Europas hårdaste. Migrationsministern Morgan Johansson har i presskonferenser pekat på att det är långa handläggningstider för asylärenden och säger det som en signalpolitisk åtgärd, dvs de långa handläggningstiderna ska få flyktingar att välja ett annat land än Sverige. I den avskräckningen finns även anknytningsärenden med, eftersom många flyktingar har familjer i hemlandet som de vill få hit. Med två års väntetid för asyl och därefter två år för anknytningsinvandringen så blir det mycket lång tid från familj. Det tycks som att regeringen tycker att det är bra med de långa handläggningstiderna, eftersom det får en avskräckande effekt på asyltrycket. Att sedan några tusen svenskar också drabbas av de långa handläggningstiderna är något man accepterar om det kan förmå flyktingar att inte söka sig till Sverige.

Mitt förslag är följande, om man i ett anknytningsärende av denna typ där allt ser bra ut (Migrationsverket har inte skäl att tro att det rör sig om något fuffens) inte fått beslut inom 9 månader så kan ett provisoriskt uppehållstillstånd delas ut som gäller tills dess att beslutet är fattat. Resterande del av väntetiden skulle då kunna ske i Sverige. Det skulle sätta press på Migrationsverket. Men att lätta upp reglerna på så sätt blir svårt, hur rimligt det än är.

Tack för ett uttömmande svar, jag ska vidarebefordra till den det berör.
Citera
2015-12-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Vad händer om frugan söker turist/besökvisum under den tiden hon väntar på UT? (Snart 14 månader har passerat)

Kan vårt UT ärende få avslag p.g.a. detta?
Hur ser ambassaden på en turistvisum när ett UT ärende pågår?

Har mejlat MIG också men skulle gärna vilja veta om någon har insyn på detta?
Har slutat lita på MIG numera.

Vi tänkte också göra det men backade för att det är möjligt att man får avslag om man vistas i Sverige när de fattar beslut...
Citera
2015-12-15, 22:30
Medlem
Detta är två alternativ jag har övervägt för att få hit en vän från Egypten, alla tips och tankar angående detta uppskattas då jag inte har någon erfarenhet av detta alls.

Alternativ ett: Jag fyller i en inbjudan där jag fyller i att syftet med hans besök är att umgås med mig samt att gemensamt besöka IT event då det är ett intresse, hans vistelse blir då 2-3 månader lång. Under denna period kommer han egentligen att presentera sig för företag och försöka få ett jobb som i sin tur kan leda till ett arbetstillstånd, han är mycket kvalificerad inom IT och har goda möjligheter att få avancerade utvecklarjobb. Problemet med detta alternativ är att han inte vet vart han ska bo, hur skulle Migrationsverket se på att han bor på ett vandrarhem i 2-3 månaders period (fyller alltså i vandrarhemmets adress på inbjudan)?

Alternativ två: Jag och personen i fråga fortsätter att utveckla och sälja applikationer, förhoppningsvis med vår gemensamma expertis kan vi börja omsätta tillräckligt mycket för att jag ska starta ett formellt företag och sedan anställa honom så han på den vägen får ett arbetstillstånd och då kan komma till Sverige. Nämnvärt är att oavsett metod han kommer hit så har vi avsikter för att jobba tillsammans och skapa något, detta skulle vara en bra start. Denna metod skulle troligtvis ta avsevärt längre tid då det tar tid att skapa ett företag som man kan försörja sig på, dock så har vi redan en bra start och en mycket god potentiell för att få det att fungera.

Finns det ytterligare alternativ så presentera dem gärna, alla idéer som inte är olagliga är uppskattade!
Citera
2015-12-15, 23:34
Medlem
Ansökte 29 oktober 2014
Intervju 22 juni 2015
Ansökan beviljad 14 december 2015.
Land: Kina

Det blev ca 13,5 månaders väntan. fyfan!

Jag lider med er som söker TUT nu för det har varit en förbaskat lång väntan. Med tanke på det nuvarande asyltrycket så kan man ju inte lita på migrationsverkets tidsramar överhuvudtaget.

Det enda man kan göra är att inse hur fruktansvärt, jävla hjälplös man faktiskt är och finna sig i att bli tvungen att vänta....
Senast redigerad av stefolsson 2015-12-15 kl. 23:46.
Citera
2015-12-16, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefolsson
Ansökte 29 oktober 2014
Intervju 22 juni 2015

Jag lider med er som söker TUT nu för det har varit en förbaskat lång väntan. Med tanke på det nuvarande asyltrycket så kan man ju inte lita på migrationsverkets tidsramar överhuvudtaget.

Det enda man kan göra är att inse hur fruktansvärt, jävla hjälplös man faktiskt är och finna sig i att bli tvungen att vänta....

nu är du av med denna skit, skönt. Vi andra väntar vidare i mörkret.
Citera
2015-12-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefolsson
Ansökte 29 oktober 2014
Intervju 22 juni 2015

Grattis, nu kan ni andas ut! Vilken enhet tog beslutet?
Citera
2015-12-17, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Grattis, nu kan ni andas ut! Vilken enhet tog beslutet?

Växjö
Citera
2015-12-17, 09:28
Medlem
Är det någon som vet hur många som ansökt i november och december som fått svar ännu?
Citera
2015-12-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Är det någon som vet hur många som ansökt i november och december som fått svar ännu?

Hej,

Vi ansökte 141103 men har inte fått svar än. Nu kommer helgledigheterna där en del i MIG har ansökt om ledighet under mellandagarna så denna månad är princip slut efter 23e dec för dem flesta där.

Jag skulle vara mer än tacksam om vi fick handläggare i Jan 2016 men är skeptisk då MIG aldrig säger något konkret.

När ansökte du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in