2015-12-14, 19:50
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empman
Kan man blanda ut tex hesi bloom med vatten i en 5l dunk och ha en vecka eller så eller måste man blanda precis innan man vattnar?

Med hesi funkar det bra. Ett kryddmått är 1ml om du har lurigt att mäta.
Citera
2015-12-15, 16:19
Medlem
sketcells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yung-kwa-ten
Hejsan alla. Hade tänkt köra en till odling men vill gärna höra här först om detta lär fungera eller ej.

Min setup är ett 60x60 (homebox q60, så tyvärr bara 120cm höjd) tält med 250w hps och vanlig reflektor, använder ej dimmbar ballast, kolfilter och en tt100 fläkt (fläkten är tyvärr inte mycket att hänga i granen). Jag hade tänkt köra en eller två till odling(ar) med denna setup innan jag uppgraderar till cooltube och 125mm fläkt för att använda som vegg eller modertält.

Hade tänkt köra 2 plantor i 11 liters krukor, odling med jord, 2 olika strains. Sedan "prova på" 4-5 till strains fast ha dessa i små 1-2 liters krukor, enbart för att kunna testa så många strains som möjligt. Tänkte att jag tränar de stora plantorna med LST, topping/fim och eventuellt supercropping under stretch för att hålla höjden nere, har kört med scrog nät i förra odlingen, men fyfan vad jobbigt det är att flusha när man inte kan ta ut plantorna.

Skulle det fungera att ha 4-5 1-2liters krukor tillsammans med det stora? Tänker mig att det inte skulle påverka min skörd negativt utan enbart positivt, i och med att de i små krukor inte lär ta upp odlingsutrymme för de stora.

Skulle detta fungera någorlunda bra? Jag vet att det är dumt att fråga om hur stor skörden blir (hur långt är ett snöre?-typ fråga) men skulle man kunna få ut kanske runt 5g per planta i de små krukorna och kanske få ihop 60-70g totalt utav de stora plantorna? Kan tilläggas att i min förra odling så fick jag ut ca 75g och då hade jag 4st plantor i Scrog med samma setup.

Tack i förhand.
Vad för strains är det, kan vara bra att veta? Med så många strains blir det svårt att hålla en jämn nivå i höjd samt att det kan bli trixigt att hålla koll på näringar, vissa strains kan du ösa på och vissa får du vara skitkänsliga med. Om du nu vill prova så många olika strains, varför inte köra en "riktig" SOG med en scrog skärm ovanför (ifall någon strain stretchar sig mycket mer än andra) och prova 1 av varje intressant strain?

Någon som kan mer kanske kan svara på frågan bättre, men min rekommendation är att hålla dig till en enda strain, lär bli mindre problem då.
Citera
2015-12-15, 18:25
Medlem
smellyproofs avatar
Hur ska man hantera en väldigt buskig planta? Bara de överesta bladen verkar få ljus eftersom de skuggar de andra. Men det kanske räcker? Eller bör inte hela planta få ljus?
Citera
2015-12-15, 19:09
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Hur ska man hantera en väldigt buskig planta? Bara de överesta bladen verkar få ljus eftersom de skuggar de andra. Men det kanske räcker? Eller bör inte hela planta få ljus?

Googla defoliation.
Omdiskuterad teknik, med viss känsla och erfarenhet så funkar den fint.
Jag gör det direkt om jag tycker det blir för lite ljus en bit ner.
Har nog gjort det på +100 plantor gissar jag så jag är inte intresserad av en noob debatt med någon som klantat sig en gång och drar slutsatser av det.
Citera
2015-12-15, 20:48
Medlem
Om jag odlar vertical "scrog" i ett 40x40 tält, kommer det att bli bra med 4 st 3,6 Liters krukor?

Tänker då 2 på var sida och lampan i mitten.
Citera
2015-12-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Googla defoliation.
Har nog gjort det på +100 plantor gissar jag så jag är inte intresserad av en noob debatt med någon som klantat sig en gång och drar slutsatser av det.

Finns det någonstans du har en tråd eller lägger upp lite bilder på dina odlingar, t.ex. norcan? Ser dig lite överallt i odlingsdelen men hittade inga bilder när jag skumläste lite av dina inlägg. Över 1500 så jag orkar inte kolla alla

Jag tror vi är många som skulle vilja se lite bilder från fb egen odlingsexpert
Citera
2015-12-16, 01:04
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Googla defoliation.
Du har inget annat tips då?
Citera
2015-12-16, 07:32
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulabananer
Finns det någonstans du har en tråd eller lägger upp lite bilder på dina odlingar, t.ex. norcan? Ser dig lite överallt i odlingsdelen men hittade inga bilder när jag skumläste lite av dina inlägg. Över 1500 så jag orkar inte kolla alla

Jag tror vi är många som skulle vilja se lite bilder från fb egen odlingsexpert

Nu var det ett tag sedan jag postade bilder här (men de finns, du orkar inte leta och inte jag heller) och de var nog 12/12 från frö bilder. Finns nog lite bilder från 2014 i utetråden för 2015.
Jag snurrade en hel del på seedshare, där finns pics. Tar dock 30 godkända poster för att komma in.
Jag är inte trogen någon teknik, allt beror på ens förutsättningar och mål. Sen är jag rätt slö så slöaste tekniken för att nå målet brukar det bli.
Citera
2015-12-16, 07:34
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Du har inget annat tips då?

Nej egentligen inte, rycka blad är den bästa tekniken för att få ner ljus.
Citera
2015-12-16, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sketcell
Vad för strains är det, kan vara bra att veta? Med så många strains blir det svårt att hålla en jämn nivå i höjd samt att det kan bli trixigt att hålla koll på näringar, vissa strains kan du ösa på och vissa får du vara skitkänsliga med. Om du nu vill prova så många olika strains, varför inte köra en "riktig" SOG med en scrog skärm ovanför (ifall någon strain stretchar sig mycket mer än andra) och prova 1 av varje intressant strain?

Någon som kan mer kanske kan svara på frågan bättre, men min rekommendation är att hålla dig till en enda strain, lär bli mindre problem då.

CB är ett ogräs och klarar allt men det viktigaste är ljuset desto mer ju bättre. Sen tycker jag du ska prova en sort i taget när du inte kan ha så många plantor åt gången. Själv har jag gott om utrymme med en barnkammare med 6 st lysrör och 6 st 100 W låg energi lampor. Sen när jag odlar har jag 2 st 600 W HPS och sen testar jag nya sorter varje gång. Och gillar jag inte ruset så gör jag olja av allt. Jag har läst allt som finns på nätet om CB odling och säkert 50 tim youtub. Så nu ska jag börja sälja lite. Nu när jag har tränat i 10 år-
Citera
2015-12-16, 19:42
Medlem
Citat:
Om allt stämmer hyffsat och du inte fuckar upp så bör du första vändan klippa runt 200g (om du inte rullar) . Sen bör du kunna ta dig upp till 250ish.
Jag bygger själv en 5x55w lampa just nu.
PLL är perfekta till sog.
Börja med 0.5ml/L hesi från dag 1.
2-ish cm vatten i ditt tray, känn på krukorna någon dag efter att trayet stått torrt. Torr perlite väger inget så ha lite is i magen innan du vattnar. Torrcykeln är viktig.

Fint. Hur blir värmen med PLL? Tror du det räcker med passivt insug och 120mm utsug för det utrymmet (50x60x200)?

Citat:
Nu var det ett tag sedan jag postade bilder här (men de finns, du orkar inte leta och inte jag heller) och de var nog 12/12 från frö bilder. Finns nog lite bilder från 2014 i utetråden för 2015.
Jag snurrade en hel del på seedshare, där finns pics. Tar dock 30 godkända poster för att komma in.
Jag är inte trogen någon teknik, allt beror på ens förutsättningar och mål. Sen är jag rätt slö så slöaste tekniken för att nå målet brukar det bli.

När Swecan var vid liv så kikade jag in titt som tätt på din bildtråd. Där fanns det fina exemplar av donkey dicks.

Håller med @Gulabananer att du borde starta upp en egen liten tråd här på forumet. Tror det skulle uppskattas av oss alla
Citera
2015-12-16, 19:58
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Fint. Hur blir värmen med PLL? Tror du det räcker med passivt insug och 120mm utsug för det utrymmet (50x60x200)?

När Swecan var vid liv så kikade jag in titt som tätt på din bildtråd. Där fanns det fina exemplar av donkey dicks.

Håller med @Gulabananer att du borde starta upp en egen liten tråd här på forumet. Tror det skulle uppskattas av oss alla

Ja det bör räcka.
Jag la för mycket tid på bilder och alla forum så jag har skurit ner den biten och avsagt mig mod uppdragen och avslutat de flesta ställena. Så nej det blir ingen bildtråd. Allt har sin tid och nu är det lite annat i livet som behöver mig mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in