2015-12-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slavik
Nja. Inte nödvändigtvis.
Jag försöker se på plantorna när de behöver extra näring, vilket blir rätt ofta i kokosfiber.

I jord, typ u eller p, kan jag tänka att det inte alls behövs lika ofta då det redan har rätt mycket näring i sig redan.
Börja svagt, 1/4-1/5 och öka successivt tills du ser att dom mår bra. Lite är mer!

Vad är det man ska kolla efter för att se om dom behöver näring eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Då ligger du nog lite högt. Jag brukade avsluta runt 3-3.5ml/L.

Okej, testar med en mindre dos nästa sväng.

Citat:
Det låter väldigt mycket för redan fertiliserad jord. Vad står det på näringsschemat?
Jag börjar på ~0.5ml/l och slutar på ~2ml/l i helt ren kokos med cannas a+b.

Jag har inget näringsschema. På flaskan står det 5ml/l men läste att det är för mycket.
Citera
2015-12-13, 22:24
Medlem
DirtyNorths avatar
Hejsan, trodde det var AK48 frön jag hade satt men såg att jag visst tagit dom hör fröna:
http://www.high-supplies.com/sv/13-feminiserade-afghan-outdoor-fron.html

Dom är feminiserade och gick i blom för ungefär 3-5 dagar sedan, men tycker det ser ut som massa frökapslar på dom.

Gav dom näring i Fredags och tog korten nu ikväll, vuxit riktigt mycket under helgen(alla var lika stora i Fredags), i Fredags så såg jag bara att 2 syntes tydligt att dom gått i blom.
Näring: http://www.hydrogarden.se/naring/ekologisk-naring/biocanna/biocanna-bio-flores-1l.html

Har inte kunnat avgöra om någon varit en hane och har inte kollat så mycket om det förut då dom är feminiserade.

Vet inte om det ser normalt ut men jag tycket inte det, fast jag har bara odlat auto innan.

Några bilder på dom, kan ta bilder på varje enskild också om så behövs.

http://imgur.com/a/rxkAi

Edit: Måste fått fel frön och att alla inte var feminiserade, nu har honorna redan blivit befruktade..
Ska jag ha kvar alla plantor där i tills dom är klara eller hur ska jag göra?
Senast redigerad av DirtyNorth 2015-12-13 kl. 22:33.
Citera
2015-12-13, 22:43
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Hejsan, trodde det var AK48 frön jag hade satt men såg att jag visst tagit dom hör fröna:
http://www.high-supplies.com/sv/13-feminiserade-afghan-outdoor-fron.html

Dom är feminiserade och gick i blom för ungefär 3-5 dagar sedan, men tycker det ser ut som massa frökapslar på dom.

Gav dom näring i Fredags och tog korten nu ikväll, vuxit riktigt mycket under helgen(alla var lika stora i Fredags), i Fredags så såg jag bara att 2 syntes tydligt att dom gått i blom.
Näring: http://www.hydrogarden.se/naring/ekologisk-naring/biocanna/biocanna-bio-flores-1l.html

Har inte kunnat avgöra om någon varit en hane och har inte kollat så mycket om det förut då dom är feminiserade.

Vet inte om det ser normalt ut men jag tycket inte det, fast jag har bara odlat auto innan.

Några bilder på dom, kan ta bilder på varje enskild också om så behövs.

http://imgur.com/a/rxkAi

Edit: Måste fått fel frön och att alla inte var feminiserade, nu har honorna redan blivit befruktade..
Ska jag ha kvar alla plantor där i tills dom är klara eller hur ska jag göra?

Tryck ihop de plantor du har i en tät sog (släng hanar) och sätt nya frön. Hermieskit fullt med frön är inget kul för någon.
Kör 12/12 direkt.
Det är för övrigt inte ovanligt att utefrön inte trivs inne och det kan av olika orsaker utlösa en vilande hermie.
Citera
2015-12-13, 22:54
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Tryck ihop de plantor du har i en tät sog (släng hanar) och sätt nya frön. Hermieskit fullt med frön är inget kul för någon.
Kör 12/12 direkt.
Det är för övrigt inte ovanligt att utefrön inte trivs inne och det kan av olika orsaker utlösa en vilande hermie.
Får göra så med dom sista 5 fröna jag har, jag hade dom där fröna kvar sedan förra sommaren då jag satte andra istället som var feminiserade och auto. (Var för snabb att beställa och såg aldrig att det inte var auto)

Får snart 5 WW som är feminiserade och som inte är tänkt för utomhus, kanske får bättre lycka med dom..

Har ett gäng 3,6L krukor så ska fara och köpa jord imorgon och sätta dom sista i dom (Sitter i 11L nu).

Antar att dom ungefär hinner klart samtidigt men med ett par veckors mellanrum så jag hinner sätta WW också då jag ska lägga ned min inomhusodling under sommaren.

(Det positiva med det här är väl att jag får ett gäng frön, men kanske inte det roligaste då jag får mindre skörd även fast jag väntat så länge.)
Citera
2015-12-13, 22:59
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Får göra så med dom sista 5 fröna jag har, jag hade dom där fröna kvar sedan förra sommaren då jag satte andra istället som var feminiserade och auto. (Var för snabb att beställa och såg aldrig att det inte var auto)

Får snart 5 WW som är feminiserade och som inte är tänkt för utomhus, kanske får bättre lycka med dom..

Har ett gäng 3,6L krukor så ska fara och köpa jord imorgon och sätta dom sista i dom (Sitter i 11L nu).

Antar att dom ungefär hinner klart samtidigt men med ett par veckors mellanrum så jag hinner sätta WW också då jag ska lägga ned min inomhusodling under sommaren.

(Det positiva med det här är väl att jag får ett gäng frön, men kanske inte det roligaste då jag får mindre skörd även fast jag väntat så länge.)

Edit: Det var inte frökapslar jag tog kort på utan pollenkapsel?
(Skulle redigera men råkade visst citera...)
Citera
2015-12-14, 00:28
Medlem
10l och han andra snubben förlåt för tidigare jag hade personliga problem som jag tog ut på er. Jag har kort stubin.. Dessutom fick jag en riktig kass yield vilket öka min frustration. Felet va min led lampa som va köpt från blocket. Lurad alltså. Det va en kinesisk kopia som va skit. Jag fick tillbaka pengarna. Jag råder alla att inte köpa skumma led lampor från blocket.
Jag har investerat nu i en relativ dyrare led lampa, vi får se hur det går nu...
Senast redigerad av booooooooom 2015-12-14 kl. 00:39.
Citera
2015-12-14, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booooooooom
10l och han andra snubben förlåt för tidigare jag hade personliga problem som jag tog ut på er. Jag har kort stubin.. Dessutom fick jag en riktig kass yield vilket öka min frustration. Felet va min led lampa som va köpt från blocket. Lurad alltså. Det va en kinesisk kopia som va skit. Jag fick tillbaka pengarna. Jag råder alla att inte köpa skumma led lampor från blocket.
Jag har investerat nu i en relativ dyrare led lampa, vi får se hur det går nu...

Vill du länka lampan du hade och den nya?

Maila och fråga vad för LEDs dom använder, Epistar(Taiwan), Bridgelux(Canada), Cree(USA) är de vanligaste och dom fungerar bra. Cree är dyrast och anses bäst.
Citera
2015-12-14, 03:38
Medlem
Citat:

Maila och fråga vad för leds dom använder. Epistar(tw), Bridgelux(ca) och Cree(US) är de vanligaste och fungerar bra. Cree är dyrast och anses bäst.
Citera
2015-12-14, 11:40
Medlem
Citat:

Maila och fråga vad för leds dom använder. Epistar(tw), Bridgelux(ca) och Cree(US) är de vanligaste och fungerar bra. Cree är dyrast och anses bäst.
http://www.twilightgroups.com/show-product-153-382.html NUVARANDE. FICK DEN FÖR BRA PRIS
http://www.professionalgrow.se/sv/apollo-4-led-lampa-180w GAMLA LAMPA, FAST KINESISK KOPIA. EJ DENNA TROTS ATT MANNEN SA DET VA DENNA.
När man kör 12/12 som 10l blir yielden mindre, sen e det väldigt strain specific. Vissa strains reagerar bättre än ändra på 12/12. Jag hade i kombination med en skitlampa häften som reagera skit, ville inte växa stora buds, allt blev fluffigt och litet.
Citera
2015-12-14, 17:54
Medlem
Hejsan alla. Hade tänkt köra en till odling men vill gärna höra här först om detta lär fungera eller ej.

Min setup är ett 60x60 (homebox q60, så tyvärr bara 120cm höjd) tält med 250w hps och vanlig reflektor, använder ej dimmbar ballast, kolfilter och en tt100 fläkt (fläkten är tyvärr inte mycket att hänga i granen). Jag hade tänkt köra en eller två till odling(ar) med denna setup innan jag uppgraderar till cooltube och 125mm fläkt för att använda som vegg eller modertält.

Hade tänkt köra 2 plantor i 11 liters krukor, odling med jord, 2 olika strains. Sedan "prova på" 4-5 till strains fast ha dessa i små 1-2 liters krukor, enbart för att kunna testa så många strains som möjligt. Tänkte att jag tränar de stora plantorna med LST, topping/fim och eventuellt supercropping under stretch för att hålla höjden nere, har kört med scrog nät i förra odlingen, men fyfan vad jobbigt det är att flusha när man inte kan ta ut plantorna.

Skulle det fungera att ha 4-5 1-2liters krukor tillsammans med det stora? Tänker mig att det inte skulle påverka min skörd negativt utan enbart positivt, i och med att de i små krukor inte lär ta upp odlingsutrymme för de stora.

Skulle detta fungera någorlunda bra? Jag vet att det är dumt att fråga om hur stor skörden blir (hur långt är ett snöre?-typ fråga) men skulle man kunna få ut kanske runt 5g per planta i de små krukorna och kanske få ihop 60-70g totalt utav de stora plantorna? Kan tilläggas att i min förra odling så fick jag ut ca 75g och då hade jag 4st plantor i Scrog med samma setup.

Tack i förhand.
Citera
2015-12-14, 19:04
Medlem
10Ls avatar
Citat:

Ok. Men helt ärligt så bryr jag mig inte ett skit om ditt liv. Allt om dig skriker bust. Impulsiv och korkad är en extremt taskig kombination i den här hobbyn. Lägg ner, väx upp och ta nya tag när du landat in och blivit vuxen på riktigt.
Jag pallar inte med dig så sluta slicka röv.
Citera
2015-12-14, 19:47
Medlem
Kan man blanda ut tex hesi bloom med vatten i en 5l dunk och ha en vecka eller så eller måste man blanda precis innan man vattnar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in